Rzecznik Finansowy opublikował sprawozdanie z działalności za rok 2017 r. Na banki wpłynęło 4401 pisemnych skarg zgłaszanych w indywidualnych sprawach, z czego 2829 wniosków dotyczyło kredytów.
Jak podaje Rzecznik Finansowy, najwięcej reklamacji dotyczyło działalności banków prowadzonych w formie spółek akcyjnych oraz banków spółdzielczych (3631 przypadków). Na drugim miejscu znalazły się instytucje pożyczkowe (279), a na trzecim SKOK-i – (131).
Najwięcej skarg dotyczyło kredytów konsumenckich (1506) oraz hipotecznych (1243). Na kolejnych pozycjach znalazły się problemy związane z rachunkiem bankowym (754 wniosków) oraz kartami płatniczymi (218 wniosków).
Lp. | Problem, którego dotyczył wniosek | Liczba skarg | % |
Ogółem | 4401 | 100 | |
1 | Kredyty | 2829 | 64,3 |
2 | Rachunek bankowy | 754 | 17,1 |
3 | Karta płatnicza | 218 | 5,0 |
4 | Ubezpieczenia na życie z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym (UFK) | 165 | 3,7 |
5 | Operacje bankomatowe | 95 | 2,2 |
6 | Fundusze inwestycyjne | 78 | 1,8 |
7 | Leasing | 68 | 1,5 |
8 | Papiery wartościowe | 36 | 0,8 |
9 | Książeczka oszczędnościowa | 34 | 0,8 |
10 | Operacje na rynku walutowym | 14 | 0,3 |
11 | IKE | 9 | 0,2 |
12 | Faktoring | 2 | 0,1 |
13 | Brak danych | 6 | 0,1 |
14 | Inne ( np. skarga na działanie sądu, pomoc w wypłaceniu udziałów ze spółdzielni, członkostwo w SKOK czy też zastrzeżenia do podatku od zawartej ugody sądowej). | 93 | 2,1 |
Źródło: Rzecznik Finansowy |
W przypadku kredytów konsumenckich najczęściej zgłaszany problem dotyczył braku zgody na restrukturyzację zadłużenia, problemów ze spłatą oraz zajęć komorniczych. Natomiast przy kredytach hipotecznych najliczniejsza grupa skarg dotyczy kredytów walutowych oraz kwestii związanych z klauzulami abuzywnymi. Wnioskodawcy zgłaszali zastrzeżenia odnośnie ponoszonych opłat jak również zapisów i sposobu ustalania marży oraz ponoszonych kosztów ubezpieczenia kredytu.
Zobacz także: Liczba klientów w bankach – IV kw. 2017
W przypadku kont osobistych skarżono się na sposoby naliczania opłat, problemy powstałe w wyniku błędnego przelewu lub też nieautoryzowanych transakcji. Kolejna, pod względem liczebności kategoria spraw dotyczy problemów związanych z kartami płatniczymi. Najliczniej podnoszone problemy dotyczą opłat pobieranych przez banki za użytkowanie kart kredytowych.
Podmioty, na które wpłynęło najwięcej skarg – banki w formie spółek akcyjnych, banki spółdzielcze, instytucje kredytowe | ||||
Lp. | Nazwa podmiotu | Liczba wniosków | Liczba wniosków danego podmiotu w ogólnej liczbie wniosków dla danych podmiotów w procentach | Udział podmiotu w rynku w procentach (dane za III kw. 2017 r.) |
Ogółem | 3631 | 100 | x | |
1 | PKO BP | 586 | 16,2 | 16,4 |
2 | Getin Bank | 458 | 12,7 | 3,9 |
3 | Alior Bank | 366 | 10,1 | 3,7 |
4 | mBank | 262 | 7,1 | 7,5 |
5 | Bank Zachodni WBK | 218 | 6 | 8 |
6 | Bank Millennium | 191 | 5,3 | 4,2 |
7 | Raiffeisen Bank Polska | 188 | 5,2 | 3 |
8 | Bank BGŹ BNP Paribas | 156 | 4,4 | 4,2 |
9 | Euro Bank | 136 | 3,8 | 0,8 |
10 | Bank Polska Kasa Opieki | 135 | 3,7 | 10,2 |
11 | Bank BPH | 134 | 3,7 | 0,9 |
12 | Bank Pocztowy | 127 | 3,5 | 0,4 |
13 | Idea Bank | 107 | 3 | 1,4 |
14 | Credit Agricole | 96 | 2,7 | 1,2 |
15 | ING Bank Śląski | 88 | 2,4 | 7,1 |
Źródło: Rzecznik Finansowy |
Klienci skarżyli się najczęściej na PKO Bank Polski, Getin Bank i Alior Bank. Na drugim biegunie znalazły się m.in. BOŚ (30 skarg), Nest Bank (45 skarg) czy Plus Bank (7 skarg). Są to jednak banki działające na znacznie mniejszą skalę i obsługujące mniej klientów.