Tylko jeden bank w Polsce oferuje rachunek przygotowany z myślą o kobietach. Pozostałe instytucje proponują paniom karty płatnicze, których wartością dodaną są przede wszystkim zniżki w wybranych sieciach handlowych.
Analizując oferty produktów dla pań, można odnieść wrażenie, że w oczach bankowców liczą się dla nich jedynie rabaty w sklepach z odzieżą lub programy lojalnościowe. Nieliczne instytucje proponują specjalnie sprofilowane ubezpieczenia czy usługi assistance ułatwiające kobietom życie.
W tym kierunku zdecydował się pójść Bank Zachodni WBK, wprowadzając w 2009 roku Konto na obcasach. Mimo że ubiegły rok upłynął w bankach pod znakiem wojny na konta, to żadna instytucja nie zdecydowała się odpowiedzieć na ofertę BZ WBK.
Konto z kosmetyczką
O ile same parametry cenowe nie wyróżniają kobiecej oferty BZ WBK na tle zwykłych rachunków (może poza faktem, iż bank jako jeden z nielicznych pobiera jeszcze opłaty za przelewy internetowe), to na uwagę zasługują dodatkowe usługi powiązane z kontem. Niestety są one dodatkowo płatne. Bank proponuje polisę na wypadek poważnych kobiecych chorób (nowotwór złośliwy sutka i szyjki macicy), a także usługi medical assistance, które obejmują całodobową pomoc medyczną w przypadku nagłego zachorowania lub nieszczęśliwego wypadku.
Praktycznym dodatkiem na co dzień może okazać się pomoc z zakresu domowego assistance, czyli szybki dostęp do usług specjalistów w razie awaryjnej sytuacji (np. ślusarza czy hydraulika). Bankowi konsultanci pomogą także zorganizować opiekunkę dla dziecka czy wizytę w gabinecie kosmetycznym. Zmotoryzowanym paniom samopoczucie podczas jazdy poprawią usługi samochodowego assistance. Jeśli dojdzie do awarii auta, posiadaczka konta może liczyć na pomoc w naprawie samochodu, holowanie czy wymianę koła.
Zniżkowe karty na ciuchy…
Kobiece karty płatnicze kojarzą się głównie z rabatami, ale niektóre z nich zapewniają także dostęp do assistance. Są to jednak usługi, które podobnie jak w koncie BZ WBK, trzeba sobie dodatkowo wykupić.
Jedną z najpopularniejszych kart kredytowych dla pań jest Visa Impresja Banku Millennium. Jej podstawową zaletą jest program rabatowy dający zwrot 5 proc. wartości wydatków dokonanych kartą w wybranych sieciach handlowych (m.in. Zara, Pull&Bear, Venezia, Deichmann, Sephora, Carrefour, Empik czy Smyk). W ramach powiązanych z kartą dodatkowych usług bank proponuje prowadzenie osobistego terminarza, concierge dla kobiet (umówienie wizyty w gabinecie kosmetycznym lub konsultacji u wizażysty), assistance domowy, samochodowy i medyczny (również dla zwierzaków), a także udostępnia infolinie: samochodową, baby assistance oraz medyczną.
Odpowiedzią Polbanku na Visę Impresja jest wprowadzona niedawno do oferty karta Visa Uniq. W zależności od sieci handlowej rabaty przy zakupach sięgają 20 proc. (aktualne promocje można sprawdzić na stronie internetowej). Bank stawia przede wszystkim na marki odzieżowe (Aldo, Mexx, Esprit czy River Island), a atrakcyjnym bonusem jest pakiet startowy w postaci kuponów zakupowych na 1 tys. zł. Do karty podpięte są dodatkowo usługi assistance (domowe, samochodowe, medyczne i informacyjne), a także ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków.
… lub rabat na taniec z gwiazdami
mBank proponuje dwie kobiece karty kredytowe: Visa Rossmann i Visa Radość Życia. Pierwsza daje dostęp do 5 proc. zniżek w sieciach sklepów Rossmann, druga zapewnia rabaty od 5 do 30 proc. w punktach objętych programem „Radość Życia”. Łącznie jest to 50 marek w ponad 1,6 tys. punktów handlowych. Rabaty dotyczą nie tylko sklepów odzieżowych, ale także sieci z produktami do domu, dla dzieci, czy pozwalających zagospodarować czas wolny (np. usługi Akademii Tańca Hakiel).
Kobiecą kartę kredytową oferuje również Citi Handlowy wspólnie w wydawcą magazynu Elle. Z kartą związany jest rozbudowany program rabatowy – klientki mogą korzystać ze zniżek w ponad 3,9 tys. sklepów, domów mody, salonów kosmetycznych, butików i restauracji w całej Polsce. Jest to jednocześnie najstarsza karta kredytowa dla pań dostępna na naszym rynku. Kartę dla kobiet oferuje także BNP Paribas Fortis. Visa Glamour zapewnia rabaty w sklepach współpracujących z bankiem. Panie znajdą tu perfumerie, sklepy z odzieżą czy salony SPA.
Lista produktów finansowych dla kobiet jest krótka. Banki raczej nie są zainteresowane wdrażaniem dedykowanych kart czy rozgraniczaniem kont ze względu na płeć klienta. O wiele wyraźniej rysuje się podział ze względu na wiek, grubość portfela czy formę zatrudnienia. Wprowadzając produkt specjalnie dla kobiet, bank ogranicza dostępność produktu dla płci przeciwnej. Oczywiście nie formalnie, bo o takie produkty wnioskować mogą także panowie. Jednak nie wszyscy, nawet mimo atrakcyjnych warunków cenowych, będą chcieli płacić w Rossmannie kartą z wizerunkiem czerwonej róży.
Wojciech Boczoń
Źródło: Bankier.pl