BNP Paribas podaje wyniki za 2012 rok

Rok 2012 Grupa kapitałowa BNP Paribas Banku Polska SA zamknęła skonsolidowanym zyskiem przed opodatkowaniem w wysokości 54 mln zł i wynikiem z działalności bankowej na poziomie 816 mln zł, czyli o 4 proc. wyższym niż w roku ubiegłym, na co wpłynęły częściowo zdarzenia jednorazowe i konsolidacja nowych spółek zależnych.

Mając na względzie wsparcie rozwoju akcji kredytowej oraz dalsze wzmocnienie bazy kapitałowej, bank zwiększył fundusze własne o 260 mln zł w wyniku emisji akcji skierowanej do swojego akcjonariusza większościowego – BNP Paribas Fortis z siedzibą w Brukseli.

Grupa kontynuowała rozwój działalności i akwizycję klientów w ramach zintegrowanego modelu biznesowego bankowości detalicznej, skoncentrowanej na obsłudze klientów indywidualnych oraz małych firm. Umacniała także swoją pozycję w zakresie obsługi przedsiębiorstw krajowych aktywnych na rynkach międzynarodowych i polskich filii globalnych koncernów. Jednocześnie, działając na wysoce konkurencyjnym rynku, bank w celu optymalizacji efektywności operacyjnej, przeprowadził wielowymiarowy projekt restrukturyzacyjny – głównie w obszarach operacji i funkcji wspierających.

Wynik z działalności bankowej grupy za rok 2012 wyniósł 816 mln zł i był o 4 proc. wyższy w porównaniu do roku ubiegłego.

Koszty działania banku razem z amortyzacją wyniosły 603 mln zł i były o 1 proc. wyższe niż w 2011 roku.

Na wysokość kosztów wpływ miała rezerwa w kwocie 13 mln zł na pokrycie kosztów zwolnień grupowych przeprowadzanych w ramach wielowymiarowego projektu restrukturyzacyjnego realizowanego od połowy 2012 roku w celu istotnej optymalizacji bazy kosztowej oraz stworzenia możliwości inwestycji w rozwój banku.

Koszty ryzyka związane z nowym modelem biznesowym stosowanym przez bank od końca 2009 roku utrzymywały się na niskim poziomie jednakże całkowite koszty ryzyka Grupy, które w roku 2012 wyniosły 156 mln zł, były wyższe o 47 mln zł w porównaniu z rokiem 2011. Na całkowite koszty ryzyka istotny wpływ miały głównie jednorazowe rezerwy z tytułu zmian metodologii, które w dużej mierze dotyczyły portfela kredytów konsumpcyjnych byłego Dominet Banku, a także wyższe koszty ryzyka w sektorze budowlanym. Wydarzenia te zostały częściowo skompensowane dzięki rozwiązaniu rezerw w rezultacie efektywnych działań restrukturyzacyjnych i windykacyjnych, a także sprzedaży części portfela nieściągalnych kredytów konsumpcyjnych.

Zysk po opodatkowaniu wyniósł 31 mln zł w porównaniu do 39 mln zł w roku 2011.

Na koniec roku 2012 skonsolidowane aktywa Grupy wynosiły 20 831 mln zł (spadek o 7 proc. w porównaniu z końcem roku 2011). Na wartość sumy bilansowej wpłynęły: sprzedaż części portfela nieściągalnych kredytów, spadek salda kredytów denominowanych w walutach obcych ze względu na zmianę kursów walut oraz redukcja portfela inwestycji dostępnych do sprzedaży, związana z optymalizacją struktury bilansu Grupy i wzrostem sald depozytów.

Jednocześnie, pozytywnie rozwijała się akcja kredytowa:

Po stronie pasywów bank odnotował 13 proc. wzrost depozytów klientów, co znacznie poprawiło strukturę bilansu. Grupa polepszyła również swoją pozycję kapitałową o blisko 260 mln zł dzięki sfinalizowaniu w czerwcu 2012 roku emisji akcji, która została objęta przez akcjonariusza większościowego. Przełożyło się to na wzrost współczynnika wypłacalności Grupy do wysokości 13,8 proc., co pozwala na dalszy wzrost działalności biznesowej.

W kwietniu 2012 roku Grupa kapitałowa BNP Paribas Banku Polska SA nabyła BNP Paribas Factor Sp. z o.o. Nowa spółka zależna wspiera finansowanie działalności klientów banku z sektora MŚP i korporacji, oferując usługi faktoringowe zarówno z przejęciem, jak i bez przejęcia ryzyka wypłacalności odbiorców.

Oferta bankowości prywatnej, czerpiąc z wiedzy i doświadczenia Grupy BNP Paribas, została dodatkowo lokalnie poszerzona dzięki otwarciu biura maklerskiego i rozwojowi sieci centrów bankowości prywatnej.

Nasz ambitny plan dołączenia do najbardziej uniwersalnych banków w Polsce zachęca nas

do kontynuowania wysiłków na rzecz zwiększania satysfakcji klientów we wszystkich obszarach biznesowych -mówi Frederic Amoudru, prezes Zarządu BNP Paribas Banku Polska SA. – Będziemy cały czas podnosić jakośobsługi wprowadzając nowe, innowacyjne rozwiązania oraz dostosowując sieć naszych oddziałów do zmieniających się oczekiwań klientów. Równolegle zaproponujemy im nową i zmodernizowaną bankowość internetową i mobilną.