Co drugi Polak za zakupy w Internecie płaci gotówką

Z danych spółki Lizard Media wynika, że prawie co drugi Polak w pierwszej połowie 2016 roku za zakupy w Internecie płacił gotówką przy odbiorze. W sklepach hobbystycznych nawet 55 proc. W badaniu przeanalizowano ponad 70 tys. transakcji w znanych sklepach internetowych. Dane pochodzą z pierwszej połowy 2016 roku.


Jak wynika z badania Gemius E-Commerce w Polsce 2016″ 48 proc. polskich internatów tj. około 12 mln osób, robi zakupy w Internecie. Sklepy online oferują szeroki wachlarz możliwości płatności za zakupy; przelewy bankowe, platformy płatności online np. PayU, DotPay, Przelewy24, płatności kartą oraz PayPal, zwykle dostępna jest również płatność gotówką przy odbiorze. Jak wynika z analizy Lizard Media, z tej ostatniej możliwości korzysta bardzo duża liczba polskich konsumentów. 42 proc. transakcji spośród 70 tys. uwzględnionych w analizie, to płatności przy odbiorze, najczęściej gotówką. W sklepach branży sportowej to aż 43 proc. wszystkich płatności, w branży jubilerskiej 44 proc., a w sklepach hobbystycznych nawet 55 proc. Co ciekawe najrzadziej z opcji płatności przy odbiorze korzystają konsumenci sklepów branży szkła dekoracyjnego i użytkowego, z których znacząca liczba to osoby 50+.

Wyniki badania są tym bardziej zaskakujące, że wszystkie analizowane transakcje dokonane były w sklepach internetowych w których użytkownicy musieli zalogować się i podać swoje dane, a nie serwisów pośredniczących takich jak Allegro, czy OLX (wcześniej Tablica.pl).

Dlaczego kupując przez Internet płacimy przy odbiorze?


Dlaczego, pomimo coraz większej dostępności oraz łatwości przeprowadzania transakcji bezgotówkowych, klienci wybierają płatność przy odbiorze?

Wśród najczęściej wymienianych przyczyn znalazły się:

Ponieważ analiza dotyczy dużych, renomowanych sklepów online, które mają również rozbudowaną sieć sklepów fizycznych, wykluczyć należy element braku zaufania klientów do sklepu, że towar nie zostanie wysłany.

Wyniki analizy danych zaskakują. W najbliższym czasie możemy więc spodziewać się pogłębionych badań jakościowych wśród kupujących online, aby dowiedzieć się z czego wynika tak duża popularność płatności gotówkowych, albo tak mała transakcji online.

Lizard Media