Customizacja wymaga innowacji

Amerykańskie banki stoją obecnie przed nowym wyzywaniem, jakie rzuca im młode pokolenie – utrzymaniu i tak już słabnącej od wielu lat pozycji w środowisku ciągłych zmian, w którym klienci wymagają wielu niezawodnych i szybkich kanałów dostępu do swoich pieniędzy. Mimo, że większość instytucji bankowych podkreśla, jak ważne jest dla nich inwestowania w nowoczesne, elektroniczne kanały dystrybucji usług, to przeprowadzone ostatnio badania w Stanach Zjednoczonych wykazały na wciąż istniejącą lukę między satysfakcją klientów wykorzystujących elektroniczne kanały dostępu do instytucji finansowych a wynikami branż pokrewnych.
Banki znajdują się o tyle lepszej sytuacji, że mając już gotowy produkt obecnie muszą istniejące już kanały dostępu upowszechnić i dążyć do poprawy ich jakości . W tym samym czasie potencjalni konkurenci dopiero zdobywają zaufanie klientów. Głównym celem banków jest obecnie zwiększenie lojalności ich klientów.
Poniższa tabela ilustruje badania satysfakcji konsumentów poszczególnych firm, a wykres historyczne kształtowanie się zadowolenia klientów instytucji finansowych. Czynniki, które brano pod uwagę to: kontakt z klientem, odpowiedzialność, niezawodność, szybkość kontaktu, grzeczność obsługi, wartość klienta dla firmy.

Amazon.com

88%

eBay

82%

Heinz

88%

Google

82%

Cadillac

87%

GE

82%

Pepsi

86%

Usługi finansowe

73,8%

BMW

85%

US Post Orfice

72%

FedEx

82%

Źródło: American Customer Satisfaction Index

Źródło: American Customer Satisfaction Index