Dekalog mobilnego bezpieczeństwa – 10 reguł, które pozwolą zadbać o to, by dane na Twoim smartfonie pozostały… Twoje

W dobie, gdy urządzenia mobilne obejmują swoim wpływem coraz więcej obszarów życia, a cyberprzestępcy traktują je jako istotny wektor ataku, kluczowa staje się świadomość zagrożeń i metod ochrony przed nimi. By zadbać o swoje smartfony i dane na nich zgromadzone, warto przestrzegać kilku cennych wskazówek.

gutarphotoghaphy, YAY foto

Mobile first

Dzień współczesnego konsumenta rozpoczyna się i kończy ze smartfonem w dłoni. Tak wskazuje badanie Deloitte Mobile Consumer Journey. Według jego wyników, 6% Polaków sięga po smartfon tuż po przebudzeniu, a kolejne 48% robi to w ciągu pierwszych 15 minut. Dla 45% ankietowanych smartfony są też jednym z ostatnich urządzeń, z jakich korzystają przed pójściem spać. Rezultatem rosnącej popularności urządzeń mobilnych jest również to, że coraz więcej czasu online spędzamy korzystając właśnie z nich. W 2017 roku było to 46% łącznego czasu online (+3pp rok do roku).

Urządzenia mobilne w naszym prywatnym życiu to nie tylko surfowanie w sieci, ale w dużej mierze przetwarzanie danych wrażliwych dotyczących nas samych lub osób nam bliskich, począwszy od zdjęć czy danych zdrowotnych a kończąc na poufnych informacjach bankowych. Wszak m-commerce i m-banking wyrastają na jedne z ważniejszych czynności wykonywanych za pośrednictwem smartfonów. 31% ankietowanych deklaruje dokonywanie zakupów przez internet (w tym 22% dokonuje też płatności za pośrednictwem smartfonu), a 34% korzysta z bankowości mobilnej.

Praca i rozrywka w jednym urządzeniu

Mobile stał się już istotną częścią naszego życia nie tylko w czasie prywatnym, ale również w sferze zawodowej. Według badania Blurred World zrealizowanego na zlecenie marki Samsung, Polacy chętnie deklarują pracę z wykorzystaniem smartfonu, np. w drodze do biura (1.6 godziny w tygodniu), lub pracę z domu (6.7 godziny tygodniowo). W obu przypadkach są to wyniki powyżej średniej europejskiej[3]. Co więcej, w zakresie wykorzystania urządzeń mobilnych obie sfery coraz bardziej się przenikają. Aż 87% polskich respondentów Blurred World przyznaje, że korzysta ze służbowych smartfonów w celach prywatnych, z czego blisko 30% spędza w ten sposób 1.5h lub więcej. Z drugiej strony, blisko 25% przedsiębiorstw zezwala pracownikom na przetwarzanie danych firmowych na prywatnych urządzeniach pracowników.

Raport PRNews.pl: Liczba użytkowników bankowych aplikacji mobilnych – III kw. 2018

Cyberprzestępcy: w ślad za konsumentem

Biorąc pod uwagę popularność i istotność smartfonów, nie dziwi fakt, że cyberprzestępcy coraz chętniej i śmielej wykorzystują kanał mobilny do ataków. Na koniec 2017 roku, firma McAfee zidentyfikowała ponad 20 milionów zagrożeń mobilnych typu malware[5]. A Straty wygenerowane przez ataki tylko w tym roku, mogą wynieść nawet 600 miliardów USD. Co gorsza, nie tylko nowe zagrożenia stają się coraz bardziej wyrafinowane i skuteczne, ale wraz z rozwojem zastosowań z zakresu Internetu Rzeczy (IoT) przybywa też wektorów ataku. Gartner[6] szacuje, że do 2050 roku, na świecie będzie funkcjonować 50 miliardów podłączonych urządzeń i każde z nich będzie mogło stać się potencjalnym celem ataku i środkiem dotarcia do danych użytkownika. Jakość zabezpieczeń w ekosystemie IoT będzie tak wysoka jak najsłabsze ogniwo w tym łańcuchu.

Zadbaj o swoje

By zadbać o swoje smartfony i dane na nich zgromadzone, warto przestrzegać kilku cennych wskazówek, zwłaszcza biorąc pod uwagę zbliżającą się gorączkę zakupów, związaną ze świętami oraz okresem promocji Black Friday / Cyber Monday.

Źródło: Samsung