Wraz z początkiem września, dzieci wracają do szkoły, chwilę po nich studenci na uczelnie, a dorośli szykują się na nowe wyzwania zawodowe i oficjalnie rozpoczyna się jesień oraz oczekiwanie na zimę. Przygotowania do tego okresu wiążą się z licznymi wyzwaniami, na które warto się odpowiednio przygotować.
Rosnące koszty życia czy inflacja wymagają od Polaków większej świadomości finansowej oraz odpowiedzialnego podejścia do zarządzania domowym budżetem. Planowanie, oszczędzanie oraz inwestowanie w oszczędności energetyczne mogą pomóc w zminimalizowaniu negatywnych skutków tych wyzwań.
Największe wydatki jesienią
Jak wynika z raportu Santander Consumer Banku „Polaków Portfel Własny: Edukacja jutra” największym wyzwaniem finansowym tej jesieni są dla Polaków bieżące rachunki i opłaty. Na tę odpowiedź wskazało 49 proc. Na drugim miejscu znajdują się codzienne wydatki i zakupy jak np. jedzenie czy środki czystości. Jest to obciążenie dla prawie 30 proc. Polaków. W badaniu ponad jedna piąta respondentów wskazała także remont mieszka czy domu (23 proc.). W związku z nadchodzącymi chłodniejszymi miesiącami, należy zaopatrzyć szafę w cieplejszą odzież. Jednak jak pokazuje raport, dla blisko 20 proc. zakup ubrań i obuwia jest największym wyzwaniem wśród wydatków tej jesieni. Podobny odsetek (17 proc.) ankietowanych wskazał także na zakup lub naprawę samochodu oraz wyjazd na urlop. W przypadku nowego roku szkolnego – wydatki związane z edukacją są najbardziej obciążające dla budżetu dla 13 proc. rodzin.
– Każdy okres roku wiąże się z pewnymi wydatkami. Wiosną i latem mówimy o urlopach, koloniach czy uroczystościach rodzinnych. Z kolei jesienią i zimą czekają na nas wydatki edukacyjne, wyższe rachunki związane z energią oraz zbliżające się święta Bożego Narodzenia. Wiele osób decyduje się na finansowanie zewnętrzne, aby opłacić wszystkie zobowiązania. Z naszego badania wynika, że 31 proc. osób zdecydowałoby się na kredyt na remont mieszkania. Z kolei ponad jedna piąta rozważa kredytowanie na zakup samochodu oraz własnego lokum. Jedynie 7 proc. planuje skorzystać z pomocy banku ze względu na wydatki edukacyjne – mówi Magdalena Mazurek, marketing menadżerka z Santander Consumer Banku.
Finansowanie roku szkolnego
Rozpoczęcie szkoły wiąże się z jednorazowym wysokim wydatkiem na wyprawkę szkolną. Jednak także z zobowiązaniami, które trwają przez cały rok – jak korepetycje czy zajęcia pozaszkolne. Według raportu „Polaków Portfel Własny: Edukacja jutra” 38 proc. rodziców regularnie oszczędza na koszty związane z edukacją dzieci. Badanie pokazuje, że częściej (46 proc.) robią to mężczyźni niż kobiety (30 proc.). Ponad jedna trzecia odkłada pieniądze jednak robi to nieregularnie. W tym przypadku dominują panie – 38 proc. do 30 proc. panów. Ponad jedna piąta (24 proc.) w ogóle nie oszczędza na ten cel.
Osoby, które decydują się na odkładanie kwot na edukację dzieci, najczęściej wybierają konto oszczędnościowe. Na taki krok decyduje się 52 proc. rodziców. Z kolei ponad 30 proc. deklaruje, że odkłada gotówkę w domu. Ta opcja jest znacznie częściej wybierana przez kobiety (38 proc.) niż mężczyzn (26 proc.). Z konta osobistego korzysta w tym celu 26 proc. ankietowanych. Natomiast lokata jest wybierana przez 19 proc. opiekunów. Przy czym na ten produkt bankowy decyduje się 28 proc. panów, a jedynie 11 proc. pań.
– Oszczędzanie na edukację czy kredytowanie na ważne cele takie jak opłacenie szkoły czy zakupu sprzętu gwarantuje stabilność oraz poczucie bezpieczeństwa finansowego. W Santander Consumer Bank wspieramy klientów szeroką gamą produktów, które mogą wybrać w zależności od swoich potrzeb. Jeżeli są one większe i potrzebujemy wyższych kwot na korzystnych warunkach, to warto rozważyć Mistrzowski kredyt gotówkowy. Zapewnia on stałą ratę nawet przez okres 120 miesięcy, a kwota kredytu to nawet 150 000 zł. Wygodnym rozwiązaniem jest także karta kredytowa Visa Comfort, która posiada okres bezodsetkowy wynoszący nawet do 54 dni. Z kolei kredyt ratalny pokryje zarówno mniejsze, jak i większe potrzeby, w elastycznym okresie kredytowania do 60 rat – dodaje Ewa Cegielska, Kierowniczka Zespołu Produktów Gotówkowych z Santander Consumer Banku.
Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku – banku od kredytów metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w dniach 2-7 sierpnia 2024 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków. Próba n = 1000.
Źródło: Santander Consumer Bank