Dostęp do konta w domu i biurze to już standard

„Nawet instytucje, które z racji – słusznych czy nie – tradycji lub z powodu braku konieczności posiadania elektronicznej wersji banku dotychczas nie kładły nacisku na tę sferę, ostatnio wyłuskały pieniądze na internet. Również banki, które od lat stawiały na zdalny dostęp do rachunków i usług finansowych, poprawiają oferty. Nawet te, które na polskim rynku kładły podwaliny pod bankowość internetową – jak mBank czy Inteligo.”, pisze dziennik.

„Nic więc dziwnego, że liczba klientów korzystających z internetowego kanału dostępu do pieniędzy rośnie z roku na rok. Umowy z bankami ma już 11,2 mln klientów. Nie wszyscy jednak aktywnie korzystają z tej możliwości. Związek Banków Polskich prognozuje, że na koniec 2008 r. czynnych użytkowników będzie 7 mln (na koniec I półrocza 2008 liczba aktywnych kont internetowych przekroczyła 6,4 mln, w tym 653 tys. to małe i średnie firmy). W roku 2010 ma to już być prawie 10 mln klientów. Z badań Związku Banków Polskich wynika, że aktywny klient miesięcznie wykonuje 4 przelewy elektroniczne (w przypadku małych i średnich firm – 19 przelewów) oraz korzysta z innych bezgotówkowych form płatności.”, informuje gazeta.

„Internetowy dostęp do konta zapewnia korzyści zarówno bankom, jak i klientom. Z punktu widzenia banku eliminuje część kosztów stałych. Zautomatyzowanie transakcji, eliminacja kosztów druków czy obsługi kasowej umożliwia bankom zrezygnowanie z pobierania większości opłat i pozwala na zaoferowanie większego oprocentowania zgromadzonych środków, czym pierwsze banki internetowe przyciągnęły do siebie klientów. Internetowa bankowość zapewnia ciągłą obsługę, klienci nie muszą wystawać przed okienkami kas, nie czekają w kolejkach, nie muszą chodzić do oddziałów banków. Operacji bankowych mogą dokonywać o dowolnej porze, poza godzinami pracy tradycyjnych banków i w dowolnym miejscu: w domu, w podróży czy w pracy. Zastosowanie internetu zwiększa też zasięg działania banku.”, wylicza dziennik.

Od uruchomienia bankowości internetowej przez pierwszy polski bank minęło już 10 lat. 14 października 1998 roku Powszechny Bank Gospodarczy z Łodzi zaoferował swoim klientom dostęp do rachunku bankowego przez internet. Tym samym rozpoczęła się historia polskiej bankowości internetowej, która na trwałe zmieniła nasz sektor bankowy. W dniu 28 października odbył się Kongres „X-lecia e-Bankowości w Polsce” zorganizowany przez portal Bankier.pl. Na zaproszenie Bankier.pl do warszawskiego hotelu Hyatt przybyli najznamienitsi goście ze świata bankowości i biznesu, aby podsumować ostatnie dziesięć lat rozwoju bankowości internetowej. Relację z imprezy można przeczytać tutaj.

Więcej na ten temat w „Dzienniku”.
Na podstawie: Joanna Zielewska