Henkel ogłasza dobry początek

Przy poziomie 295 mln euro, zysk operacyjny (EBIT) był o 11,7% wyższy, niż w odpowiednim okresie ubiegłego roku. W przypadku Działu Środków Piorących i Czystości, sprzedaż działu artykułów spożywczych firmy Dial Corporation, spowodowała wzrost zysku operacyjnego o 16 mln euro. Większa część tej kwoty została ponownie zainwestowana na rynku.

Zwrot ze sprzedaży (EBIT) wyniósł 9,7%, osiągając poziom zbliżony do ubiegłorocznego. Zwrot kapitału zaangażowanego (ROCE) wzrósł o 1,0 pp do poziomu 13,1%. Ze względu na spadek wartości inwestycji Henkla w Lion Corporation of Japan, dochód z udziałów spadł z około 17 do 13 mln euro. Wydatki odsetkowe netto wykazały spadek z (-)56 mln do (-)47 mln euro, głównie dzięki braku płatności odsetkowych od wysokokuponowych obligacji Dial and Sovereign, które figurowały w danych za ubiegły rok oraz ze względu na zmiany w sposobie uznawania strat aktuarialnych. W ogólnym rozrachunku wartość pozycji finansowych wzrosła z (-)39 mln euro do (-)34 mln euro.

Ze względu na opłaty podatkowe, związane ze sprzedażą Dial’s Armour Foods, stawka opodatkowania wzrosła z 25,7% do 29,1%. Dochody netto za kwartał, po odliczeniu należności na rzecz udziałowców mniejszościowych, wyniosły 181 mln euro, czyli o 9,7% więcej, niż w porównywalnym okresie ubiegłego roku. Zysk w przeliczeniu na jedną akcję uprzywilejowaną wzrósł odpowiednio o 9,7% do poziomu 1,27 euro.

Wyniki w sektorze przedsiębiorstw
Przy poziomie 1,009 mld euro, sprzedaż Działu Środków Piorących i Czystości była o 5,4% wyższa niż w pierwszym kwartale ubiegłego roku. Tempo organicznego wzrostu wyniosło 2,6%. Zysk operacyjny wzrósł o 6,1%, osiągając poziom 114 mln euro. Szczególnie dobre wyniki odnotowano w Ameryce Północnej, Ameryce Łacińskiej i Azji, przy jednoczesnym wzroście udziałów rynkowych w każdym z tych regionów. W segmencie środków piorących skoncentrowano się na działaniach związanych z produktem Persil („Anti Grey”) oraz Purex („Whitening”), przez zastosowanie wspólnych koncepcji i rozwoju technologii dla obu tych marek w największych regionach. Ponadto Purex po raz pierwszy otrzymał na rynku amerykańskim wsparcie w postaci reklam telewizyjnych. Szczególnie wysokie tempo wzrostu odnotowano w segmencie środków czystości. Zdecydowanie najbardziej przyczyniły się do tego wyniki osiągnięte w Ameryce Północnej, a zwłaszcza produkcja odświeżaczy do powietrza. Na Bliskim Wschodzie osiągnięto znaczny wzrost udziałów rynkowych w kategorii środków do zmywania naczyń.

Sprzedaż Działu Kosmetyków Pielęgnacyjnych była o 8,1% wyższa niż w odpowiednim okresie ubiegłego roku, osiągając poziom 642 mln euro. Tempo organicznego wzrostu wyniosło 4,8%. Zysk operacyjny wzrósł o 8,3%, do poziomu 74 mln euro. Szczególnie dobre wyniki osiągnięto w Europie Zachodniej. W Niemczech tempo wzrostu było wyższe od średniego, podobnie jak w Europie Wschodniej i Ameryce Łacińskiej. W sektorze środków do pielęgnacji włosów odnotowano bardzo dobre wyniki i wzrost udziałów rynkowych. Poza sukcesami w rozwoju innowacyjnych produktów w segmencie farb do włosów, dobre wyniki przyniosły także skoncentrowane działania w segmencie stylizacji, w tym odnowienie serii produktów Taft i wprowadzenie nowej linii Taft Complete. Segment środków do pielęgnacji ciała także odnotował dobre wyniki. Żele pod prysznic Fa Yogurt utrzymały swoją popularność, sukcesem zakończyło się też wprowadzenie na rynek żeli i dezodorantów z linii Fa Asia Spa. Podobnie kształtowały się wyniki osiągane przez ten asortyment produktów w Ameryce Północnej, gdzie do wzrostu sprzedaży przyczyniło się wprowadzenie żelu pod prysznic i mydła Dial for Men. W sektorze środków do pielęgnacji skóry wprowadzono nową linię produktów przeciwdziałających starzeniu – Diadermine Global Action 9. W sektorze środków higieny jamy ustnej odnotowano dalsze sukcesy na skutek wprowadzenia na rynek pasty Theramed SOS Sensitive. Sektor środków fryzjerskich, wraz z odświeżoną serią farb do włosów Igora Royal, odnotował wyniki powyżej przeciętnej.

Sprzedaż w Dziale Klejów Konsumenckich i dla Profesjonalistów wzrosła o 20,8%, osiągając poziom 448 mln euro. Wynik ten osiągnięto dzięki silnemu, organicznemu wzrostowi (7,8%), korzystnym kursom wymiany, a także ubiegłorocznym akwizycjom. Zysk operacyjny wzrósł o 8,7%, osiągając poziom 44 mln euro. Kleje i taśmy samoprzylepne do użytku domowego, szkolnego i biurowego także wykazały korzystne wyniki. W przypadku tych produktów skoncentrowano się na wprowadzeniu na rynek światowy nowego asortymentu superklejów pod marką Loctite. Realizacja tego projektu będzie wspomagana w 2006 roku kampanią reklamową, prowadzoną w skali globalnej. Kleje i środki uszczelniające dla przemysłu budowlanego, do użytku domowego i dla rzemieślników wykazały szczególnie dynamiczny rozwój. W tym przypadku działania koncentrowały się na najnowocześniejszych technologicznie rozwiązaniach. Szeroki asortyment środków uszczelniających i klejów montażowych produkowanych na podstawie nowatorskiej technologii Flextec, wprowadzonych na rynek głównie pod markami Pattex oraz Sista, gwarantuje doskonałe własności wiążące i uszczelniające, szeroki zakres zastosowań i łatwość w użyciu.

Sprzedaż w Dziale Henkel Technologies wzrosła o 17,1%, do poziomu 887 mln euro. Wyniki te osiągnięto głównie dzięki wysokiej wartości wzrostu organicznego (9,5%), wspomaganego korzystnymi kursami wymiany i inwestycjami. Zysk operacyjny wzrósł o 15,5%, osiągając poziom 90 mln euro. Działalność związana z przemysłem lotniczym rozwijała się głównie w kierunku innowacyjnych klejów kompozytowych. W przemyśle motoryzacyjnym także odnotowano poważne sukcesy, szczególnie w Azji, gdzie znacznie wzrosła sprzedaż na rzecz azjatyckich producentów zaopatrujących region Ameryki Północnej. Zwiększono też udział rynkowy w przemyśle elektronicznym, dzięki wprowadzeniu na rynek w ubiegłym roku bezołowiowych past rozpuszczalnikowych. W przemyśle stalowym odnotowano korzystne tendencje w odniesieniu do przyjaznych dla środowiska środków do obróbki powierzchniowej. Znacznie wzrósł także popyt na rynku towarów trwałego użytku. W sektorze opakowań dla towarów konsumpcyjnych odnotowano korzystne wyniki, do których głównie przyczynił się nieproporcjonalnie wysoki wzrost sprzedaży klejów do laminowania. Popyt na produkty służące do konserwacji, napraw i remontów urządzeń przemysłowych utrzymał się na bardzo wysokim poziomie.

Wyniki regionalne
Dzięki wynikom osiągniętym przez wszystkie działy biznesowe Henkla, wartość sprzedaży w regionach Europa/Afryka/Bliski Wschód wzrosła o 7,1%, osiągając poziom 1,909 mld euro. W Europie Wschodniej dwucyfrowe tempo wzrostu było wyższe niż w Europie Zachodniej. Zachęcające wyniki sprzedaży osiągnięto w Niemczech. W Ameryce Północnej wartość sprzedaży wzrosła o 15,8%, do poziomu 684 mln euro. Dwucyfrowy wzrost wyników wykazały działy: Środków Piorących i Czystości, Klejów Konsumenckich i dla Profesjonalistów oraz Technologii. W Ameryce Łacińskiej wszystkie działy biznesowe odnotowały dwucyfrowe tempo wzrostu. Głównie przyczyniła się do tego korzystna sytuacja gospodarcza w regionie. Sprzedaż wzrosła o 33,2%, osiągając poziom 156 mln euro. W regionie Azji-Pacyfiku sprzedaż była o 25,1% wyższa niż w ostatnim kwartale ubiegłego roku, osiągając poziom 237 mln euro. Także i w tym przypadku, we wszystkich sektorach biznesowych odnotowano dwucyfrowe tempo wzrostu sprzedaży.

Główna spółka stowarzyszona
Firma Ecolab Inc. z St. Paul, Minnesota, USA, w której Henkel posiada 28,7% udziałów, w pierwszym kwartale 2006 roku odnotowała sprzedaż w wysokości 1,120 mld USD, wykazując 4,7% wzrost w porównaniu z rokiem ubiegłym. Dochody netto w tym kwartale wzrosły o 12,2%, osiągając poziom 77,9 milionów USD. Wartość rynkowa udziałów w tej firmie, według stanu na 31 marca 2006 roku, wyniosła 2,3 mld euro.

Prognoza
Henkel potwierdza swoją prognozę sprzedaży i zysków na 2006 rok. Firma oczekuje poprawy warunków rynkowych, która będzie skutkować niewielkim wzrostem sprzedaży i tempem wzrostu wyższym od średniej rynkowej.

W 2006 roku Henkel zamierza osiągnąć tempo wzrostu organicznego sprzedaży rzędu 3 do 4% (po korekcie ze względu na kursy wymiany oraz inwestycje/dezinwestycje). O 10% planowany jest wzrost zysku operacyjnego (EBIT, po skorygowaniu o kursy walutowe) i o tyle wzrost dochodu na jedną akcję uprzywilejowaną (EPS).