Hotelowe gwiazdki – co dokładnie znaczą?

Przesadna skromność albo roztargnienie mogą spowodować, że podczas wakacji ominą nas usługi, których mamy prawo wymagać od hotelu w związku z liczbą gwiazdek, które wiszą nad jego wejściem. Warto mieć świadomość, o czym w praktyce informuje liczba gwiazdek, którymi tak szczycą się obiekty turystyczne.

Nie wszystko, co na hotel wygląda w rzeczywistości nim jest. To, czy dany obiekt już jest hotelem, czy może jeszcze motelem reguluje i dość klarownie wyjaśnia ustawa o usługach turystycznych.

Hotel to obiekt posiadający co najmniej 10 pokoi, w tym większość miejsc w pokojach 1- i 2-osobowych, świadczący szeroki zakres usług związanych z pobytem klientów.

Motel – obiekt położony przy drodze, dysponujący parkingiem, posiadający co najmniej 10 pokoi, w tym większość miejsc w pokojach 1- i 2-osobowych.

Pensjonat – obiekt posiadający co najmniej 7 pokoi, świadczący dla swoich klientów całodzienne wyżywienie.

Dom wycieczkowy – obiekt posiadający co najmniej 30 miejsc noclegowych, dostosowany do samoobsługi klientów oraz świadczący minimalny zakres usług związanych z pobytem klientów.

Schronisko – obiekt zlokalizowany poza obszarem zabudowanym, przy szlaku turystycznym, świadczący minimalny zakres usług związanych z pobytem klientów.

Dla hoteli, moteli i pensjonatów przyjmujących turystów w Polsce przewidziano 5-stopniową kategoryzację, wyrażaną popularnymi gwiazdkami. W tabeli prezentujemy wybrane standardy dla hoteli różnej klasy, od pięcio- aż do jednogwiazdkowych.

Standard hoteli o różnej liczbie gwiazdek

Wybrane standardy hotelowe ***** **** *** ** *
Standardy w obiekcie
Akceptacja kart płatniczych
Zimna i ciepła woda przez całą dobę
Telefon i faks dostępny dla gości w recepcji
Dostęp do internetu w pokojach lub na odrębnych stanowiskach
Zapewnienie miejsca postojowego na czas przyjazdu i odjazdu gości
Zapewnienie strzeżonego parkingu, garażu lub miejsca postojowego lub usługi dowozu na parking strzeżony
Klimatyzacja zapewniająca utrzymanie latem temperatury poniżej 24stC, a zimą powyżej 20stC i wilgotność 45-60%
Sprzedaż lub udostępnianie prasy codziennej
Kwiaciarnia lub możliwość dostarczenia kwiatów
Minimalna powierzchnia pokoju 2-osobowego w m2 14 12 10 9 8
Standardy w pokojach
Telefon i telewizor
Radio
Hotelowe materiały piśmiennicze
Zestaw do czyszczenia odzieży, obuwia
Minibar lub lodówka
Sejf
Woda butelkowana w ilości odpowiadającej liczbie osób w pokoju
Waga
Suszarka do włosów
Ręcznik
Ręcznik kąpielowy
Zmiana pościeli i ręczników codziennie (lub na życzenie gości)
Zmiana pościeli i ręczników co 3 dni (lub na życzenie gości)

Źródło: opracowanie własne na podstawie Rozporządzenia Ministra Sportu i Turystyki z dn. 16.11.2011 r.

Kontrolę nad jakością hotelowych standardów sprawuje marszałek województwa odpowiedni ze względu na lokalizację obiektu. To on przyznaje, ale i odbiera gwiazdki hotelom. Jeśli obiekt, do którego trafimy nie spełni stawianych przed nim oczekiwań, możemy domagać się zwrotu kosztów.

Każdemu turyście korzystającemu z oferty organizatora turystyki przysługuje prawo do złożenia reklamacji. Jeśli więc bulwersuje nas stan hotelu, jakość obsługi czy odległość od plaży, warto dochodzić swoich praw. Co należy zrobić? W pierwszej kolejności zgłosić operatorowi reklamację usługi turystycznej i zrobić to niezwłocznie. Jak to uczynić? Więcej na ten temat w artykule „Nieudany urlop trzeba zareklamować„.

Źródło: Bankier.pl