Przesadna skromność albo roztargnienie mogą spowodować, że podczas wakacji ominą nas usługi, których mamy prawo wymagać od hotelu w związku z liczbą gwiazdek, które wiszą nad jego wejściem. Warto mieć świadomość, o czym w praktyce informuje liczba gwiazdek, którymi tak szczycą się obiekty turystyczne.
Nie wszystko, co na hotel wygląda w rzeczywistości nim jest. To, czy dany obiekt już jest hotelem, czy może jeszcze motelem reguluje i dość klarownie wyjaśnia ustawa o usługach turystycznych.
Hotel to obiekt posiadający co najmniej 10 pokoi, w tym większość miejsc w pokojach 1- i 2-osobowych, świadczący szeroki zakres usług związanych z pobytem klientów.
Motel – obiekt położony przy drodze, dysponujący parkingiem, posiadający co najmniej 10 pokoi, w tym większość miejsc w pokojach 1- i 2-osobowych.
Pensjonat – obiekt posiadający co najmniej 7 pokoi, świadczący dla swoich klientów całodzienne wyżywienie.
Dom wycieczkowy – obiekt posiadający co najmniej 30 miejsc noclegowych, dostosowany do samoobsługi klientów oraz świadczący minimalny zakres usług związanych z pobytem klientów.
Schronisko – obiekt zlokalizowany poza obszarem zabudowanym, przy szlaku turystycznym, świadczący minimalny zakres usług związanych z pobytem klientów.
Dla hoteli, moteli i pensjonatów przyjmujących turystów w Polsce przewidziano 5-stopniową kategoryzację, wyrażaną popularnymi gwiazdkami. W tabeli prezentujemy wybrane standardy dla hoteli różnej klasy, od pięcio- aż do jednogwiazdkowych.
Standard hoteli o różnej liczbie gwiazdek
Wybrane standardy hotelowe | ***** | **** | *** | ** | * |
Standardy w obiekcie | |||||
Akceptacja kart płatniczych | • | • | • | • | • |
Zimna i ciepła woda przez całą dobę | • | • | • | • | • |
Telefon i faks dostępny dla gości w recepcji | • | • | • | • | • |
Dostęp do internetu w pokojach lub na odrębnych stanowiskach | • | • | • | • | |
Zapewnienie miejsca postojowego na czas przyjazdu i odjazdu gości | • | • | • | • | • |
Zapewnienie strzeżonego parkingu, garażu lub miejsca postojowego lub usługi dowozu na parking strzeżony | • | • | |||
Klimatyzacja zapewniająca utrzymanie latem temperatury poniżej 24stC, a zimą powyżej 20stC i wilgotność 45-60% | • | • | |||
Sprzedaż lub udostępnianie prasy codziennej | • | • | |||
Kwiaciarnia lub możliwość dostarczenia kwiatów | • | • | |||
Minimalna powierzchnia pokoju 2-osobowego w m2 | 14 | 12 | 10 | 9 | 8 |
Standardy w pokojach | |||||
Telefon i telewizor | • | • | • | ||
Radio | • | • | • | • | |
Hotelowe materiały piśmiennicze | • | • | • | ||
Zestaw do czyszczenia odzieży, obuwia | • | • | • | ||
Minibar lub lodówka | • | • | |||
Sejf | • | ||||
Woda butelkowana w ilości odpowiadającej liczbie osób w pokoju | • | • | • | ||
Waga | • | ||||
Suszarka do włosów | • | • | |||
Ręcznik | • | • | • | • | • |
Ręcznik kąpielowy | • | • | • | ||
Zmiana pościeli i ręczników codziennie (lub na życzenie gości) | • | • | |||
Zmiana pościeli i ręczników co 3 dni (lub na życzenie gości) | • | • | • |
Źródło: opracowanie własne na podstawie Rozporządzenia Ministra Sportu i Turystyki z dn. 16.11.2011 r.
Kontrolę nad jakością hotelowych standardów sprawuje marszałek województwa odpowiedni ze względu na lokalizację obiektu. To on przyznaje, ale i odbiera gwiazdki hotelom. Jeśli obiekt, do którego trafimy nie spełni stawianych przed nim oczekiwań, możemy domagać się zwrotu kosztów.
Każdemu turyście korzystającemu z oferty organizatora turystyki przysługuje prawo do złożenia reklamacji. Jeśli więc bulwersuje nas stan hotelu, jakość obsługi czy odległość od plaży, warto dochodzić swoich praw. Co należy zrobić? W pierwszej kolejności zgłosić operatorowi reklamację usługi turystycznej i zrobić to niezwłocznie. Jak to uczynić? Więcej na ten temat w artykule „Nieudany urlop trzeba zareklamować„.
Źródło: Bankier.pl