IT@BANK2018: Sztuczna inteligencja i internet rzeczy to już teraźniejszość

Szanse i zagrożenia wynikające z wdrażania nowatorskich technologii teleinformatycznych w sektorze finansowym oraz perspektywy dla współpracy banków z dostawcami rozwiązań IT stanowiły główne wątki tegorocznej, dziesiątej już edycji kongresu IT@BANK2018 – największego i najbardziej prestiżowego spotkania środowiska informatycznego z bankowcami (ponad 600 uczestników) – organizowanego przez Miesięcznik Finansowy BANK, Centrum Prawa Bankowego i Informacji, Forum Technologii Bankowych oraz Związek Banków Polskich.

Rozpoczynając obrady prezes Związku Banków Polskich Krzysztof Pietraszkiewicz zwrócił uwagę na kluczowe wyzwania, towarzyszące cyfrowej rewolucji. Jednym z nich jest dynamiczny przyrost aktów prawnych i rekomendacji nadzorczych, określany mianem „regulacyjnego tsunami” – Sprawozdawczość obowiązkowa w bankach jest zbyt rozbudowana, część pracowników koncentruje się wyłącznie na raportowaniu zamiast się zająć biznesem – podkreślił. Wyśrubowane standardy cyberbezpieczeństwa skutkują z kolei efektem ubocznym w postaci …zbytniego zaufania klientów, którzy nierzadko czują się zwolnieni z troski o bezpieczeństwo własnych środków. Prezes ZBP zaapelował w tym kontekście o podjęcie niezbędnych działań edukacyjnych wobec posiadaczy elektronicznych instrumentów płatniczych. Z drugiej strony to właśnie konsumenci i ich doświadczenia stanowią istotny impuls do zmian we współczesnej bankowości. Wspomniał o tym redaktor naczelny „Miesięcznika Finansowego BANK” Stanisław Brzeg-Wieluński – Branża patrzy w przód. To, co niedawno wydawało się odległą przyszłością, jak blockchain, split payment czy chmura narodowa, konkretyzuje się na naszych oczach – dodał.

Innowacje informatyczne silnie wpływają na kształtowanie postaw społecznych. – Jesteśmy stworzeni po to by konsumować informacje, ale to ma pewne konsekwencje – podkreślił dr Dawid Wiener z uniwersytetu SWPS. Obserwacje socjologów nie pozostawiają wątpliwości: szum informacyjny, w którym żyjemy na co dzień zubaża naszą uwagę oraz w znaczącym stopniu  obniżona zdolność analizy kolejnych porcji danych. – Takie zjawiska jak Brexit czy wybory w Stanach Zjednoczonych mogą stanowić konsekwencję nadmiaru informacji – wskazał dr Wiener. W tym świecie swego rodzaju walutą stają się emocje. – Istnieje silny trend projektowania doświadczeń w oparciu o emocje. Rozwiązanie takowe nierzadko bywa zgubne – przekonywała Agnieszka Olek, przedstawicielka firmy Cogision. Dawid Wiener przywołał pojęcie „dataizmu”, czyli świata składającego się z przetwarzania danych, w którym wartość każdego bytu określa jego wkład w ten proces. – W takich realiach doświadczenia są bezwartościowe jeśli nie udostępniamy ich na zewnątrz. Nie ma wątpliwości, iż jest to bardzo skrajne stanowisko – podkreślił ekspert. Kluczowe znaczenie w dobie dataizmu zyskały mikrodoświadczenia, czyli drobne interakcje z technologiami. Jedną z nich bez wątpienia stanowi mobilność. – To zjawisko zmieniło nasz świat, pozwoliło na dokonywanie transakcji tu i teraz czy uproszczenie procesów, aż do przysłowiowego one click – ocenił Grzegorz Kuliszewski, dyrektor sektora finansowego IBM Polska. Wśród innych trendów determinujących rozwój współczesnej cywilizacji wskazał on RegTech, czyli wspieranie rozwiązań compliance, rosnącą troskę o cyberbezpieczeństwo a także blockchain. – To technologia wchodząca, która na pewno się upowszechni – zapewnił reprezentant IBM. Z drugiej strony postęp technologiczny stanowi niemałe wyzwanie dla tradycyjnych biznesów. W opinii ekspertów dalsza digitalizacja banków może przyczynić się do obniżki zwrotu z inwestycji nawet o 4%. – Bankom przyszło konkurować z graczami, dla których usługi bankowe są tylko jednym z elementów łańcucha dostaw i to nie tym najważniejszym – wskazał Grzegorz Kuliszewski. Aby zyskać przewagę konkurencyjną w takim układzie niezbędne są tzw. metody zwinne, pozwalające na znaczną redukcję kosztów. – Obecne modele kosztowe nie przetrwają, one są zbyt drogie – dodał przedstawiciel IBM.

Jednym ze skutecznych sposobów adaptacji do wymogów cyfrowego świata jest czerpanie doświadczeń od globalnych liderów rynku. Karol Mazurek, dyrektor zarządzający w firmy Accenture, poddał analizie czterech największych potentatów gospodarki cyfrowej: Amazona, Apple, Google i Facebooka. – Dwie z tych firm po raz pierwszy w historii przekroczyły magiczną kapitalizację 1 bln dolarów. Facebook wciąż pozostaje podmiotem większym niż najsilniejszy bank  – przypomniał prelegent. Wyróżnikiem Amazona jest między innymi globalny zasięg i wynikająca zeń, potężna skala prowadzonej działalności. Ale imperium Jeffa Bezosa to również specyficzny ekosystem, skłonność do eksperymentów i wiedza o kliencie. Z kolei Apple stawia na bezkompromisowe dbanie o jakość produktu i doświadczenie użytkownika – Te elementy da się to przeszczepić na rynek bankowy i to się właśnie dzieje – zauważył Karol Mazurek. Podstawowym znakiem rozpoznawczym marki z jabłkiem jest jednak grono wiernych fanów, dla których inne produkty po prostu się nie liczą. Całkiem odmienny model biznesowy realizuje Google, którego celem jest porządkowanie wszystkich informacji na świecie. – Banki tego nie zrobią, ale porządkowanie informacji o kliencie mogłoby stać się ich misją – ocenił przedstawiciel Accenture. Globalny zasięg i olbrzymie zasoby wiedzy to również cecha Facebooka, który „działa od podstaw, by zawładnąć naszą uwagą”.

W coraz bardziej skomplikowanym świecie szczególne znaczenie przypadnie w udziale sztucznej inteligencji. A może raczej wspomaganej inteligencji? Takie określenie zaproponował Paweł Białka, Executive Partner w firmie Gartner Poland, wskazując, iż celem nowych rozwiązań nie jest realizacja scenariuszy rodem z filmów science-fiction, tylko zapewnienie ludziom odpowiednio silnego wsparcia. – Bez zastosowania wspomaganej inteligencji banki marnują własne zasoby – zauważył Paweł Białka. Pomimo, iż podstawy działania sztucznej inteligencji znane są od przeszło pół wieku, jednak dopiero teraz wdrożenie tych rozwiązań stało się realne. – Od pięciu-sześciu lat firmy nauczyły się kolekcjonować wielkie ilości danych. Dodatkowo computing power do niedawna zarezerwowany był dla największych organizacji, teraz każda firma jest w stanie nabyć odpowiedni sprzęt lub wykupić usługę w chmurze – powiedział przedstawiciel Gartnera.

Tradycją kolejnych edycji IT@BANK i zarazem punktem podsumowującym całe wydarzenie jest ogłoszenie wyników rankingu firm informatycznych, pracujących na potrzeby sektora finansowego. W tegorocznej, trzynastej już edycji tego wyjątkowego rankingu główne wyróżnienia otrzymały:

Nie zabrakło także wyróżnień dla przedstawicieli ambitnych startupów, oferujących bankom innowacyjne narzędzia IT. Podczas panelu zatytułowanego IT@BANK Fintech Challenge 2018 swoją ofertę pokazali reprezentanci sześciu fintechów, a uczestnicy konferencji wyłonili zwycięzcę. Nagroda powędrowała do firmy Edward.ai, twórcy zaawansowanego wirtualnego asystenta, obsługiwanego w pełni za pośrednictwem głosu. – Edward działa w kontekście różnych zdarzeń, nienie musimy go aktywować, on sam będzie o to dbać – wskazał szef firmy, Tomasz Wesołowski.

Pełna lista kategorii i laureatów rankingu IT@BANK 2018 jest dostępna w najnowszym wydaniu „Miesięcznika Finansowego BANK”.

***

IT@BANK (www.aleBank.pl/ITBANK) to największa doroczna konferencja w Polsce poświęcona kwestiom informatyki bankowej, która gromadzi elitarne grono decydentów IT z banków, firm ubezpieczeniowych, SKOK-ów oraz firm technologicznych. Organizatorem jest Centrum Prawa Bankowego i Informacji, wydawca „Miesięcznika Finansowego BANK” – magazynu kadry menedżerskiej banków, we współpracy z Radą Bankowości Elektronicznej oraz Forum Technologii Bankowych przy Związku Banków Polskich.

Konferencja IT@BANK uważana jest za jedną z najważniejszych ogólnopolskich imprez branży. Prezentowane są na niej najnowsze technologie wykorzystywane w bankowym IT. O randze świadczy coroczna obecność setek ekspertów IT, naukowców oraz finansistów – głównie członków zarządów banków i innych instytucji finansowych.

www.aleBank.pl/ITBANK    #ITBANK