PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plInformacjeIT@BANK2018: Sztuczna inteligencja i internet rzeczy to już teraźniejszość

IT@BANK2018: Sztuczna inteligencja i internet rzeczy to już teraźniejszość

Informacje 19.11.2018 (07:13) patronat prnews.pl

Szanse i zagrożenia wynikające z wdrażania nowatorskich technologii teleinformatycznych w sektorze finansowym oraz perspektywy dla współpracy banków z dostawcami rozwiązań IT stanowiły główne wątki tegorocznej, dziesiątej już edycji kongresu IT@BANK2018 – największego i najbardziej prestiżowego spotkania środowiska informatycznego z bankowcami (ponad 600 uczestników) – organizowanego przez Miesięcznik Finansowy BANK, Centrum Prawa Bankowego i Informacji, Forum Technologii Bankowych oraz Związek Banków Polskich.

Rozpoczynając obrady prezes Związku Banków Polskich Krzysztof Pietraszkiewicz zwrócił uwagę na kluczowe wyzwania, towarzyszące cyfrowej rewolucji. Jednym z nich jest dynamiczny przyrost aktów prawnych i rekomendacji nadzorczych, określany mianem „regulacyjnego tsunami” – Sprawozdawczość obowiązkowa w bankach jest zbyt rozbudowana, część pracowników koncentruje się wyłącznie na raportowaniu zamiast się zająć biznesem – podkreślił. Wyśrubowane standardy cyberbezpieczeństwa skutkują z kolei efektem ubocznym w postaci …zbytniego zaufania klientów, którzy nierzadko czują się zwolnieni z troski o bezpieczeństwo własnych środków. Prezes ZBP zaapelował w tym kontekście o podjęcie niezbędnych działań edukacyjnych wobec posiadaczy elektronicznych instrumentów płatniczych. Z drugiej strony to właśnie konsumenci i ich doświadczenia stanowią istotny impuls do zmian we współczesnej bankowości. Wspomniał o tym redaktor naczelny „Miesięcznika Finansowego BANK” Stanisław Brzeg-Wieluński – Branża patrzy w przód. To, co niedawno wydawało się odległą przyszłością, jak blockchain, split payment czy chmura narodowa, konkretyzuje się na naszych oczach – dodał.

Innowacje informatyczne silnie wpływają na kształtowanie postaw społecznych. – Jesteśmy stworzeni po to by konsumować informacje, ale to ma pewne konsekwencje – podkreślił dr Dawid Wiener z uniwersytetu SWPS. Obserwacje socjologów nie pozostawiają wątpliwości: szum informacyjny, w którym żyjemy na co dzień zubaża naszą uwagę oraz w znaczącym stopniu  obniżona zdolność analizy kolejnych porcji danych. – Takie zjawiska jak Brexit czy wybory w Stanach Zjednoczonych mogą stanowić konsekwencję nadmiaru informacji – wskazał dr Wiener. W tym świecie swego rodzaju walutą stają się emocje. – Istnieje silny trend projektowania doświadczeń w oparciu o emocje. Rozwiązanie takowe nierzadko bywa zgubne – przekonywała Agnieszka Olek, przedstawicielka firmy Cogision. Dawid Wiener przywołał pojęcie „dataizmu”, czyli świata składającego się z przetwarzania danych, w którym wartość każdego bytu określa jego wkład w ten proces. – W takich realiach doświadczenia są bezwartościowe jeśli nie udostępniamy ich na zewnątrz. Nie ma wątpliwości, iż jest to bardzo skrajne stanowisko – podkreślił ekspert. Kluczowe znaczenie w dobie dataizmu zyskały mikrodoświadczenia, czyli drobne interakcje z technologiami. Jedną z nich bez wątpienia stanowi mobilność. – To zjawisko zmieniło nasz świat, pozwoliło na dokonywanie transakcji tu i teraz czy uproszczenie procesów, aż do przysłowiowego one click – ocenił Grzegorz Kuliszewski, dyrektor sektora finansowego IBM Polska. Wśród innych trendów determinujących rozwój współczesnej cywilizacji wskazał on RegTech, czyli wspieranie rozwiązań compliance, rosnącą troskę o cyberbezpieczeństwo a także blockchain. – To technologia wchodząca, która na pewno się upowszechni – zapewnił reprezentant IBM. Z drugiej strony postęp technologiczny stanowi niemałe wyzwanie dla tradycyjnych biznesów. W opinii ekspertów dalsza digitalizacja banków może przyczynić się do obniżki zwrotu z inwestycji nawet o 4%. – Bankom przyszło konkurować z graczami, dla których usługi bankowe są tylko jednym z elementów łańcucha dostaw i to nie tym najważniejszym – wskazał Grzegorz Kuliszewski. Aby zyskać przewagę konkurencyjną w takim układzie niezbędne są tzw. metody zwinne, pozwalające na znaczną redukcję kosztów. – Obecne modele kosztowe nie przetrwają, one są zbyt drogie – dodał przedstawiciel IBM.

Jednym ze skutecznych sposobów adaptacji do wymogów cyfrowego świata jest czerpanie doświadczeń od globalnych liderów rynku. Karol Mazurek, dyrektor zarządzający w firmy Accenture, poddał analizie czterech największych potentatów gospodarki cyfrowej: Amazona, Apple, Google i Facebooka. – Dwie z tych firm po raz pierwszy w historii przekroczyły magiczną kapitalizację 1 bln dolarów. Facebook wciąż pozostaje podmiotem większym niż najsilniejszy bank  – przypomniał prelegent. Wyróżnikiem Amazona jest między innymi globalny zasięg i wynikająca zeń, potężna skala prowadzonej działalności. Ale imperium Jeffa Bezosa to również specyficzny ekosystem, skłonność do eksperymentów i wiedza o kliencie. Z kolei Apple stawia na bezkompromisowe dbanie o jakość produktu i doświadczenie użytkownika – Te elementy da się to przeszczepić na rynek bankowy i to się właśnie dzieje – zauważył Karol Mazurek. Podstawowym znakiem rozpoznawczym marki z jabłkiem jest jednak grono wiernych fanów, dla których inne produkty po prostu się nie liczą. Całkiem odmienny model biznesowy realizuje Google, którego celem jest porządkowanie wszystkich informacji na świecie. – Banki tego nie zrobią, ale porządkowanie informacji o kliencie mogłoby stać się ich misją – ocenił przedstawiciel Accenture. Globalny zasięg i olbrzymie zasoby wiedzy to również cecha Facebooka, który „działa od podstaw, by zawładnąć naszą uwagą”.

W coraz bardziej skomplikowanym świecie szczególne znaczenie przypadnie w udziale sztucznej inteligencji. A może raczej wspomaganej inteligencji? Takie określenie zaproponował Paweł Białka, Executive Partner w firmie Gartner Poland, wskazując, iż celem nowych rozwiązań nie jest realizacja scenariuszy rodem z filmów science-fiction, tylko zapewnienie ludziom odpowiednio silnego wsparcia. – Bez zastosowania wspomaganej inteligencji banki marnują własne zasoby – zauważył Paweł Białka. Pomimo, iż podstawy działania sztucznej inteligencji znane są od przeszło pół wieku, jednak dopiero teraz wdrożenie tych rozwiązań stało się realne. – Od pięciu-sześciu lat firmy nauczyły się kolekcjonować wielkie ilości danych. Dodatkowo computing power do niedawna zarezerwowany był dla największych organizacji, teraz każda firma jest w stanie nabyć odpowiedni sprzęt lub wykupić usługę w chmurze – powiedział przedstawiciel Gartnera.

Tradycją kolejnych edycji IT@BANK i zarazem punktem podsumowującym całe wydarzenie jest ogłoszenie wyników rankingu firm informatycznych, pracujących na potrzeby sektora finansowego. W tegorocznej, trzynastej już edycji tego wyjątkowego rankingu główne wyróżnienia otrzymały:

  • I miejsce – Asseco Poland S.A.
  • II miejsce – Comarch S.A,
  • III miejsce – Diebold Nixdorf Sp z o.o,

Nie zabrakło także wyróżnień dla przedstawicieli ambitnych startupów, oferujących bankom innowacyjne narzędzia IT. Podczas panelu zatytułowanego IT@BANK Fintech Challenge 2018 swoją ofertę pokazali reprezentanci sześciu fintechów, a uczestnicy konferencji wyłonili zwycięzcę. Nagroda powędrowała do firmy Edward.ai, twórcy zaawansowanego wirtualnego asystenta, obsługiwanego w pełni za pośrednictwem głosu. – Edward działa w kontekście różnych zdarzeń, nienie musimy go aktywować, on sam będzie o to dbać – wskazał szef firmy, Tomasz Wesołowski.

Pełna lista kategorii i laureatów rankingu IT@BANK 2018 jest dostępna w najnowszym wydaniu „Miesięcznika Finansowego BANK”.

***

IT@BANK (www.aleBank.pl/ITBANK) to największa doroczna konferencja w Polsce poświęcona kwestiom informatyki bankowej, która gromadzi elitarne grono decydentów IT z banków, firm ubezpieczeniowych, SKOK-ów oraz firm technologicznych. Organizatorem jest Centrum Prawa Bankowego i Informacji, wydawca „Miesięcznika Finansowego BANK” – magazynu kadry menedżerskiej banków, we współpracy z Radą Bankowości Elektronicznej oraz Forum Technologii Bankowych przy Związku Banków Polskich.

Konferencja IT@BANK uważana jest za jedną z najważniejszych ogólnopolskich imprez branży. Prezentowane są na niej najnowsze technologie wykorzystywane w bankowym IT. O randze świadczy coroczna obecność setek ekspertów IT, naukowców oraz finansistów – głównie członków zarządów banków i innych instytucji finansowych.

www.aleBank.pl/ITBANK    #ITBANK

2018-11-19
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 Finał jubileuszu 100-lecia Esbanku Banku Spółdzielczego
20.12.2025 (23:17) – informacja prasowa

Finał jubileuszu 100-lecia Esbanku Banku Spółdzielczego

Dobiega końca wyjątkowy dla ESBANKU Banku Spółdzielczego rok jubileuszu 100-lecia działalności. Świętowanie 100 lat …

a 0 PKO BP otworzył oddział w centrali. Sprzedaje produkty i prezentuje przy okazji dzieła sztuki
20.12.2025 (23:14) – informacja prasowa

PKO BP otworzył oddział w centrali. Sprzedaje produkty i prezentuje przy okazji dzieła sztuki

19 grudnia PKO Bank Polski otworzył oddział 26 w centrali banku przy ul. Świętokrzyskiej 36. W nowym oddziale …

a 0 PZU i Bank Pekao kontynuują prace nad reorganizacją Grupy PZU. "Musimy dać sobie więcej czasu"
20.12.2025 (23:08) – informacja prasowa

PZU i Bank Pekao kontynuują prace nad reorganizacją Grupy PZU. "Musimy dać sobie więcej czasu"

PZU SA i Bank Pekao SA uzgodniły zmiany w Term Sheet, czyli dokumencie ustalającym zasady współpracy obu spółek …

a 0 Vienna Life z cetyfikatem Friendly Workplace 2025
20.12.2025 (21:01) – informacja prasowa

Vienna Life z cetyfikatem Friendly Workplace 2025

Vienna Life otrzymała tytuł Friendly Worplace 2025. Kapituła doceniła sposób, w jaki młoda organizacja zbudowała …

a 0 Rzecznik Finansowy opublikował podsumowanie 2025 r. i przedstawił prognozy na 2026 r.
20.12.2025 (21:00) – informacja prasowa

Rzecznik Finansowy opublikował podsumowanie 2025 r. i przedstawił prognozy na 2026 r.

Biuro Rzecznika Finansowego przygotowuje się do kolejnego poszerzenia zakresu możliwości pomocy obywatelom. Po …

a 0 PKO Bank Polski otworzył przedstawicielstwa w Szwecji i na Litwie
20.12.2025 (20:57) – informacja prasowa

PKO Bank Polski otworzył przedstawicielstwa w Szwecji i na Litwie

PKO Bank Polski uruchomił przedstawicielstwa w Szwecji i na Litwie. Bank chce, aby w okresie realizacji strategii, …

PRNews.pl

Zobacz również

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czytelnik zwrócił uwagę redakcji na problem, który…

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców