Iwona Duda, Alior Bank: Klienci potrzebują kredytów z poduszką bezpieczeństwa

Rynek kredytów gotówkowych znalazł się w trudnym położeniu – spadek popytu odczuły wszystkie obecne na nim banki. O tym, kiedy nastąpi ożywienie i o technologicznych wyzwaniach dla kredytodawców rozmawiamy z Iwoną Dudą, Prezeską Zarządu Alior Banku.

Zobacz finalistów konkursu Złoty Bankier 2021 >>

Michał Kisiel, Bankier.pl: W trakcie pandemii znacznie wzrosło znaczenie zdalnych kanałów kontaktu z bankiem. Jakie zmiany zaszły w popycie na kredyty gotówkowe w Alior Banku? Jaką rolę odgrywa teraz internet i mobile w przypadku tych produktów?

Iwona Duda, Prezes Zarządu Alior Banku: W Alior Banku sukcesywnie dostarczamy nowe rozwiązania i technologie, które umożliwiają i ułatwiają klientom bankowanie bez wychodzenia z domu. Warto zaznaczyć, że w roku 2020 w porównaniu z rokiem 2019 udział pożyczek udzielonych w kanałach zdalnych wzrósł o 11 pp. Internet odgrywa coraz większą rolę w kanałach, dzięki którym klienci mogą wnioskować o  pożyczkę. Dotyczy to zarówno stałych, jak i nowych klientów. Obecni już klienci Alior Banku mają pełną możliwość skorzystania z finansowania online, wnioskując za pośrednictwem swojej bankowości internetowej: Alior Online albo mobilnej: Alior Mobile. Bank udostępnia również  proces online dla nowych klientów, którzy mogą złożyć wniosek za pośrednictwem formularza dostępnego na stronie Banku. Stawiamy na budowanie długofalowych relacji z klientami i stałe ułatwianie im dostępu do kompleksowej oferty produktów i usług, to ważny element naszej zaktualizowanej strategii.

W którą stronę będzie Pani zdaniem zmierzać teraz, w wymiarze technologicznym, rynek kredytów gotówkowych? Co z procesu jeszcze „pozostało do zdigitalizowania”? Jaką rolę odegra otwarta bankowość w procesie kredytowym?

Pandemia z pewnością mocno zweryfikowała potrzeby klientów w obszarze aktywnego bankowania i ukierunkowała trendy technologiczne, również w przypadku kredytów. Digitalizacja czynności, jakie wykonuje klient, począwszy od wypełnienia wniosku, po potwierdzenie wysokości osiąganych dochodów, aż do zdalnego zawarcia umowy, jest aktualnie elementem niezbędnym. Wykorzystanie potencjału otwartej bankowości jest więc obecnie oczywistością i koniecznością. Szczególnie jest to istotne,  w przypadku kredytowania osób, które swoją główną relację prowadzą w innym banku, ponieważ umożliwia im to ubieganie  się o pożyczkę w ramach uproszczonego procesu kredytowego, bez konieczności przedstawiania dokumentów potwierdzających dochód. Możemy powiedzieć, że to przynosi konkretne efekty, mamy już takie doświadczenia, ponieważ jako jeden z pierwszych banków zaproponowaliśmy tego typu usługi w ramach PSD2. Konsekwentny rozwój kanałów zdalnych to dalszy krok w kierunku rozszerzania udogodnień naszego systemu bankowości elektronicznej, zgodnie z potrzebami klientów. W 2020 roku wprowadziliśmy m.in. metodę  FOTO ID, która ułatwia i przyspiesza weryfikację tożsamości bez konieczności wizyty w oddziale. Wdrażane przez nas rozwiązania są bardzo proste w obsłudze, wręcz intuicyjne. Warto podkreślić, że oprócz szybkości i wygody, które dotychczas miały główne znaczenie, przy tak pogłębionym procesie cyfryzacji, najważniejsze staje się bezpieczeństwo oferowanych usług.

Kiedy można się spodziewać ożywienia na rynku kredytów gotówkowych? Co Pani zdaniem będzie kluczowym czynnikiem przewagi konkurencyjnej na tym rynku w najbliższych latach?

W Alior Banku na bieżąco śledzimy trendy, jak i obserwujemy działania konkurencji z sektora finansowego. Już pod koniec 2020 roku zauważyliśmy ożywienie zarówno w popycie konsumentów, jak i otwartości banków w zakresie polityki kredytowej. Myślę, że powrót do sytuacji sprzed pandemii będzie następował stopniowo. Alior Bank, ze względu na nasz potencjał i sposób działania, postawił na elastyczność i szybkie reagowanie. Równocześnie aktywnie odpowiadamy na zmieniające się oczekiwania i potrzeby konsumentów, np. dotyczące wyboru kanałów zdalnych, czy też wyboru nowoczesnych procesów digitalowych wobec tradycyjnych. W czasie pandemii Polacy chętniej także poszukują rozwiązań, które pomogą im zarządzać finansami. Zauważamy, że klienci potrzebują kredytów z tzw. poduszką bezpieczeństwa. Dlatego też na początku br. wprowadziliśmy do oferty kredytów ubezpieczenie utraty pracy i NNW, które adresuje te obawy. Potwierdzeniem dobrze realizowanych przez nas celów jest zajęcie już po raz kolejny pierwszego miejsce w kategorii „Kredyt Gotówkowy” w rankingu „Złoty Bankier”. Otrzymane wyróżnienie to źródło ogromnej satysfakcji i dowód, że jakość oferowanych usług i rozwiązań Alior Banku spełnia najwyższe standardy rynku. Jest ono dla nas także zobowiązaniem do dalszego rozwoju i udoskonalania oferty.