Jak nie pogubić się w opłatach przy wynajmie mieszkania?

Rachunki i opłaty za mieszkanie to zmora wielu najemców, zwłaszcza tych, którzy wynajmują lokum po raz pierwszy. Wbrew pozorom, zarządzanie domowym budżetem nie jest zadaniem skomplikowanym – pod warunkiem, że postawimy na dobrą organizację i przemyślane użytkowanie wynajmowanym mieszkaniem.

Prognozy, nadwyżki, niedopłaty… jak zapanować nad wszystkimi płatnościami związanymi z wynajmem mieszkania? Oto 4 rzeczy, które warto wiedzieć, aby nie tylko nie pogubić się w domowych rachunkach, ale i je skutecznie obniżyć.

1. Co ja płacę?

 
Zanim przystąpimy do płacenia jakichkolwiek rachunków warto zorientować się, komu i za co płacimy. Opłaty związane z wynajmem mieszkania można podzielić na: czynsz dla właściciela, opłaty administracyjne oraz opłaty za media. Czynsz dla właściciela to opłata stała, ustalana na etapie podpisywania umowy. Opłaty administracyjne obejmują m.in.: opłatę za wywóz śmieci, podatek od nieruchomości, koszty księgowości, zarządu spółdzielni mieszkaniowej (w przypadku, gdy to spółdzielnia jest właścicielem budynku), czy fundusz remontowy, ale także opłatę za zużycie wody oraz ogrzewanie. O ile te pierwsze elementy są w miarę stałe, to już opłaty za wodę czy ogrzewanie są wyliczane na podstawie prognoz zużycia oraz prognozowanych cen owych mediów. Podobnie opłaty za media, czyli za energię elektryczną oraz gaz, to opłaty zmienne, również regulowane na podstawie prognoz.  

2. Przede wszystkim organizacja


W momencie przeprowadzki do mieszkania warto ustalić z właścicielem wszystkie warunki finansowe najmu, zapisać numery kont do kolejnych wpłat tytułem najmu, jak również terminy płatności. Podobnie z opłatami administracyjnymi oraz za media – należy ustalić zarówno terminy, sposoby płatności oraz metody rozliczeń za zużycie prądu, wody, czy gazu. Aby nie pogubić się w różnych opłatach, warto skorzystać z możliwości stałych poleceń zapłaty, jak również odnotowywać wszelkie płatności w prostej tabelce z opłatami. – Oczywiście, nie trzeba chyba nikogo przekonywać, że płatności należy dokonywać w terminie. Umowę najmu należy traktować jako umowę biznesową i podchodzić do niej w sposób odpowiedzialny, traktując właściciela jak partnera biznesowego. Regularne opóźnienia w opłatach mogą rzutować na naszym wizerunku jako najemcy i przełożyć się na wypowiedzenie umowy najmu – mówi Sławek Muturi, założyciel firmy Mzuri oraz autor książki „Poradnik dla najemczyń i najemców. Jak zapewnić sobie bezproblemowy najem. 100+ pytań i odpowiedzi”.

3. Kto podpisuje umowy z dostawcami mediów?


Z reguły najrozsądniejszym rozwiązaniem, zarówno dla właściciela, jak i najemcy jest to, kiedy to lokator bierze na siebie kwestię podłączenia telewizji i Internetu. Dlaczego? Ponieważ najemca może wtedy swobodnie wybrać najbardziej optymalny pakiet odpowiadający jego preferencjom. Ponadto, po zakończeniu okresu najmu i wyprowadzce możemy zlecić operatorowi przeniesienie usługi pod inny adres. Kiedy planujemy zostać w danym mieszkaniu na dłużej niż kilka miesięcy, warto też przepisać na siebie umowę z dostawcą energii elektrycznej oraz gazu. Dzięki temu mamy wgląd do rachunków, które wystawiane są na nasze nazwisko, a także nie musimy angażować właściciela w przypadku awarii czy pomyłek związanych z wysokością rachunku. Dostawca udostępnia informacje tylko osobie, która jest stroną umowy.

4. Mieszkaj z rozwagą


Jeśli troszczymy się o nasz budżet, warto zwrócić uwagę na bieżące koszty eksploatacji mieszkania i stosować na co dzień kilka zasad, które pozwolą nam na obniżenie rachunków. W przypadku energii elektrycznej możemy generować oszczędności np. poprzez przyłączanie urządzeń elektrycznych do jeden listwy zasilającej, którą możemy wyłączać jednym przyciskiem, wymianę żarówek na te energooszczędne, czy wyłączanie światła w pomieszczeniach, w których aktualnie nie przebywamy. Jeśli chcemy obniżyć rachunki za wodę, warto częściej brać prysznic niż kąpiel, kupić słuchawkę prysznicową z regulacją strumienia, czy też uruchamiać pralkę lub zmywarkę tylko w momencie pełnego załadowania. Z kolei, jeżeli opłaty za ogrzewanie wydają nam się zdecydowanie za wysokie, powinniśmy przykręcać zawór termostatyczny przy każdym wychodzeniu z domu oraz podczas otwierania okna, a także zatkać nieszczelności w oknach i drzwiach.

5. Czy właściciel może podwyższyć mi czynsz?

Jak wspomniano wcześniej, wszelkie kwestie związane z płatnością czynszu powinny być określone w umowie. Jeżeli chodzi o czynsz dla właściciela, w przypadku umowy na czas określony, nie może on jednostronnie zmienić ustalonej na początku kwoty przez cały okres trwania umowy. Właściciel może zaproponować podwyżkę dopiero w momencie, kiedy kończy się nam umowa najmu i chcemy ją przedłużyć. – Działa to jednak w dwie strony – również my, jako najemcy, możemy negocjować wysokość czynszu. Zwłaszcza, jeśli jesteśmy wzorowymi lokatorami, regulujemy wszystkie opłaty w ustalonym terminie, a dodatkowo wiemy, że spadły rynkowe stawki czynszu w naszej okolicy – dodaje Sławek Muturi.

Powyższe porady zostały opracowane na podstawie książki „Poradnik dla najemczyń i najemców. Jak zapewnić sobie bezproblemowy najem.  100+ pytań i odpowiedzi.” autorstwa Sławka Muturi – eksperta od inwestycji w nieruchomości na wynajem i założyciela firmy Mzuri. Dzięki książce dowiemy się m.in. jak znaleźć odpowiednie mieszkanie na wynajem, na jakie kwestie formalne zwracać uwagę aby wynajem przebiegał bezproblemowo, czy można obniżyć koszty wynajmu oraz jak zadbać o własne bezpieczeństwo i poradzić sobie w sytuacjach awarii. Poradnik jest pierwszym i jedynym tego typu zbiorem pytań i odpowiedzi dla najemców w Polsce. Zawiera cenne wskazówki, zebrane w postaci ponad 100 pytań i odpowiedzi, które czytelnicy zadali autorowi poprzez prowadzonego przez niego bloga.

mzuri