Joanna Cholewicka: Działania PR podejmowane przez zakłady ubezpieczeniowe. W jaki sposób powinny one kształtować swój wizerunek?

PZU SA i PZU Życie SA prowadzą działalność prewencyjną. Ubezpieczyciele mogą z części własnych dochodów tworzyć tzw. fundusz prewencyjny, z którego środki przeznaczane są przede wszystkim na likwidację zagrożeń dla życia i zdrowia ludzi oraz ochronę ich mienia. Głównym celem tej działalności jest zmniejszenie szkodowości. Obecnie PZU prowadzi następujące programy zapobiegawcze: prewencja przeciwpożarowa, przeciwkradzieżowa, ochrona zbiorów narodowych, działania na rzecz bezpieczeństwa ruchu drogowego, bezpieczeństwa w górach, nad wodą, dotacje dla szpitali i profilaktyka zdrowotna.

Grupa PZU prowadzi również działalność sponsoringową w zakresie sportu, kultury i sztuki oraz edukacji, za którą otrzymała tytuł Mecenasa Kultury, wchodząc tym samym do elitarnego grona wyróżnionych tą nagrodą sponsorów polskiej kultury.

Ponadto PZU SA i PZU Życie SA powołali Fundację PZU, która działa na rzecz dobra publicznego w zakresie edukacji, kultury i sztuki, ochrony zdrowia, pomocy społecznej.

PZU istnieje na polskim rynku już ponad 200 lat, posiada ugruntowaną pozycję i jest marką bardzo dobrze rozpoznawaną. Firmie z taką tradycją jest dużo łatwiej kształtować wizerunek i podtrzymać dobre media relations.

Bardziej utrudnione zadanie ma na przykład firma Pramerica Życie Towarzystwo Ubezpieczeń i Reasekuracji SA, która na polskim rynku od 1999 roku oferuje indywidualne ubezpieczenia na życie (w przeciwieństwie do firm, które oferują klientom standardowe, gotowe pakiety ubezpieczeń), służąc doświadczeniem i wiedzą wychodzi naprzeciw wszystkim zmianom w życiu klienta.

Pramerica Financial jest integralną częścią Prudential Financial Inc. i działa według tych samych zasad, w ramach jednej zintegrowanej struktury – Prudential International Insurance. Firma ta ma świadomość swojej społecznej odpowiedzialności. Okazuje ją w kontaktach z klientami, współpracownikami i opinią publiczną, kierując się zasadami etycznymi. Pramerica czynnie angażuje się w życie społeczne i udostępnia swoim pracownikom środki, po które mogą sięgnąć w przypadku rozmaitych dylematów etycznych. Stwarza również silne więzi między pracownikami i organizacją: przekazuje im misję, wizję oraz cele firmy, świadomie wdraża programy rozwojowe oraz czytelnie komunikuje wpływ zaangażowania pracowników na jej wyniki. Zachęca też pracowników do przedstawiania własnych pomysłów i sugestii dotyczących usprawniania działalności firmy. Dlatego między innymi Pramerica Życie TUiR SA zdobyła tytuł „Najlepszego pracodawcy w Polsce”, co dodatkowo podkreśliło wiarygodność firmy i przyczyniło się do większej rozpoznawalności.

Przez ostatnie lata Pramerica wszystkie swoje działania skupia na społecznym zaangażowaniu i głównie na tym buduje swój pozytywny wizerunek wśród grup docelowych. Co roku w pierwszą sobotę października Pramerica obchodzi Dzień Wolontariusza. Wtedy wszyscy pracownicy razem z rodzinami pracują społecznie (prace remontowo-porządkowe) na rzecz ośrodka dla niewidomych dzieci w Laskach (zależy od regionu – na Mazowszu są to Laski). Ponadto firma zorganizowała w 2002 roku koncert kolęd (Śpiewające Choinki) w wykonaniu dziecięcego chóru z ośrodka dla niewidomych pod choinką Pramerica, a w pierwszy dzień świąt Bożego Narodzenia sprzedawała płyty z tego koncertu. Zaś w karnawale zorganizowany został bal charytatywny na rzecz niewidomych dzieci. Z okazji pierwszego dnia szkoły ma miejsce zbiórka przyborów szkolnych dla najmłodszych w ośrodku pomocy na warszawskiej Pradze oraz w Hospicjum. Jest to prywatna inicjatywa pracownicza aktywnie wspierana przez zarząd firmy.

Dodatkowo każdy pracownik powinien poświęcić przynajmniej jedną godzinę w tygodniu na pracę charytatywną. A w marcu każdego roku przyznawane są nagrody fundowane przez Fundację Prudential – pracownicy przedstawiają liczbę przepracowanych godzin na rzecz środowiska lokalnego i udokumentowane efekty tej pracy.

Life Plannerzy (agenci ubezpieczeniowi), którzy odnieśli sukces zawodowy oraz wspierają fundusze i inicjatywy lokalne (spełniając kryteria produkcyjne), dostają 10 tys. $ od firmy matki. Te pieniądze Life Planner przeznacza na wybrany przez siebie cel. Dodatkowo, jeżeli pracownik wpłaci 5 tyś $, to firma podwyższa tę kwotę dwukrotnie.

Pramerica Financial swój wizerunek opiera przede wszystkim na działaniach bezpośrednich i kreuje go przez budowanie obecności, tożsamości, wyrazistości oraz wiarygodności szczególnie poprzez nacisk na inicjatywy społeczne.

Zakłady ubezpieczeniowe są zwykle postrzegane jako finansowe giganty, bezduszne, nieczułe na ludzką krzywdę. Dlatego podejmowane przez nie działania kreujące wizerunek powinny budzić zaufanie wśród społeczeństwa najlepiej przez długoterminowe, cykliczne akcje prospołeczne.

Tekst pochodzi z bloga prfinanse.blox.pl, działającego pod patronatem Fundacji InternetPR.pl