Kampania Meritum Banku na Facebooku „Oszczędzam paliwo” – case study

Kampania Meritum Banku „Oszczędzam paliwo” przeprowadzona na Facebooku powstała w odpowiedzi na ważny problem, jakim są rosnące ceny ropy naftowej. Akcja Banku pokazuje, że w mediach społecznościowych jest miejsce na angażujące i edukacyjne działania wspierające zarówno cele społeczne, jak i marketingowe.

Rosnące ceny paliwa są od wielu miesięcy kluczowym tematem pojawiającym się na łamach mediów i wśród rozmów między kierowcami. Coraz częściej słyszymy o protestach i pikietach właścicieli aut sprzeciwiających się kolejnym podwyżkom na stacjach benzynowych. Nic w tym dziwnego, ponieważ jak podaje Ministerstwo Gospodarki, w ciągu ostatniego roku ceny benzyny wzrosły o blisko 30 proc., a oleju napędowego aż o 50 proc. Wychodząc naprzeciw problemom kierowców, Meritum Bank przygotował edukacyjną kampanię na Facebooku, dzięki której można było dowiedzieć się, w jaki sposób jeździć ekonomicznie i jak umiejętnie szukać oszczędności w wydatkach na paliwo, przy okazji wygrywając atrakcyjne nagrody.

Angażować i edukować

Celem komunikacyjnym aplikacji konkursowej „Oszczędzam Paliwo” było zwrócenie uwagi fanów Meritum Banku na dostępne sposoby minimalizowania wydatków na stacjach benzynowych. Problem, jakim są wysokie ceny paliw, stał się kontekstem do rozmowy o zasadach ekonomicznej jazdy autem oraz o produkcie Meritum Banku, jakim jest Konto Zarabiające. Jedną z głównych korzyści, jakie czerpią posiadacze tego konta jest możliwość otrzymywania 4 proc. zwrotu wydatków poniesionych na stacjach benzynowych – w perspektywie miesiąca posiadacz może otrzymać nawet do 30 złotych premii. Założeniem dla twórców kampanii było przede wszystkim wykreowanie wzrostu zaangażowania społeczności zgromadzonej wokół profilu Meritum Banku na Facebooku oraz pozyskanie 5 tysięcy nowych fanów.

 

 

 

Granie na oszczędzanie

Kampania „Oszczędzam Paliwo” opierała się w głównej mierze o interaktywną grę konkursową, która ruszyła na fanpage Meritum Banku 13 lutego br. i trwała przez 30 dni. Gra składała się z dwóch części sprawdzających umiejętności wirtualnego kierowcy i polegała na przejechaniu jak najdłuższej trasy na jednym baku paliwa. Pierwszym zadaniem było zatankowanie dokładnie pełnego baku, co wymagało od graczy nie lada refleksu. Następnie należało przejechać trasę w jak najbardziej ekonomiczny sposób, zmieniając biegi przy odpowiedniej liczbie obrotów silnika. Zgodnie z zasadami ekonomicznej jazdy, zużycie paliwa jest najmniejsze, kiedy prowadzimy auto na najwyższym możliwym biegu, dostosowanym do prędkości. Po przejechaniu trasy, gracz dowiadywał się, jak daleko udało mu się zajechać na jednym baku. Jeśli chciał poprawić swój wynik, mógł do zabawy zaprosić 5 znajomych i tym sposobem zyskać kolejną szansę. Każdemu przysługiwały maksymalnie 2 próby w ciągu 1 dnia. O tym, jaki wynik był najlepszy danego dnia, fani dowiadywali się z postów Meritum Banku, które wzbudzały duże emocje wśród rywalizujących osób. Gracze porównywali swoje wyniki, a nawet wymieniali się wskazówkami na temat tego jak osiągnąć sukces. Każdego dnia do zdobycia był jeden bon na paliwo o wartości 100 złotych. Nagrodę główną – kurs ekonomicznej jazdy samochodem – otrzymała osoba, która uzyskała najwyższy wynik w trakcie całego konkursu.   

W ramach kampanii „Oszczędzam Paliwo”, oprócz facebookowej gry, prowadzono działania komunikacyjne ukierunkowane na angażowanie i edukację fanów, takie jak animacja na Wallu pod kątem objaśniania zasad ekonomicznej jazdy czy sposobów obniżania wydatków na paliwo.

Do mediów został również rozesłany komunikat prasowy zapowiadający konkurs. Ponadto kampanię wspierano działaniami reklamowymi w formie Facebook Ads.

Zaangażowani wirtualni kierowcy

Kampanię Meritum Banku można uznać za sukces, ponieważ zostały spełnione wszystkie jej założenia. Jak wynika z raportów „Fanpage Trend”, przygotowanych przez SmartNet i SoTrender (dawnej Fanpage Trender), w lutym br. profil Meritum Banku był czwartym, a w marcu br. już drugim najbardziej angażującym polskim profilem bankowym na Facebooku (kampania była realizowana na przełomie lutego i marca). Na koniec marca, fanpage znajdował się w pierwszej trójce profili o największym względnym i bezwzględnym przyroście fanów. Łącznie wskutek kampanii do grona fanów Meritum Banku dołączyło ponad 5,7 tys. osób, co o 14 proc. przekroczyło założenia projektu. Profil znalazł się także w czołówce najbardziej popularnych banków w oparciu o wskaźnik „liczba osób, która o tym mówi” – w trakcie kampanii o Meritum Banku mówiło ponad 6 tys. osób.

W sumie kampania objęła zasięgiem przeszło 760 tys. osób.

 

 Rys. Wzrost liczby fanów w trakcie trwania kampanii

 

Aplikacja była wielokrotnie rekomendowana, a informacje o Koncie Zarabiającym ze zwrotem 4% na paliwo przekazywano pocztą pantoflową. W samej grze udział wzięło ponad 4 tys. użytkowników Facebooka, którzy łącznie przejechali 23.284.036 km. Pozytywne przyjęcie kampanii przez Facebookową społeczność znajdywało również odzwierciedlenie w przychylnych opiniach publikowanych na tablicy Meritum Banku.

Źródło: Meritum Bank