Komórkowy gigant wkracza na japoński rynek kart kredytowych

Dotychczas potwierdzona została jedynie transakcja z Sumitomo Mitsui Card. NTT DoCoMo zamierza wykupić 34 proc. udziałów w tej firmie od spółki-matki Sumitomo Mitsui Financial Group (SMFG), co da mu zapewne możliwość dysponowania głosem veta. Wartość transakcji opiewa na 98 miliardów jenów (920 milionów dolarów).

Sumitomo Mitsui Card (będące w posiadaniu SMFG od lutego 2003 r.) jest drugim co do wielkości emitentem kart z 13 milionami klientów i sprzedażą na poziomie 1,741 trylionów jenów (dane na koniec września 2004).

Ponadto NTT DoCoMo rozważa przejęcie 9,9 procentowego udziału w konsorcjum Resona Banku. Jak dotąd jednak żadna ze stron nie potwierdziła tych spekulacji.

Wejście na rynek kart kredytowych ma przynieść NTT nowe źródła dochodów, na nasyconym już rynku telefonii komórkowej i dynamicznie rosnącej konkurencji. Warto zaznaczyć, że w ostatnich latach firma koncentruje się na zrekompensowaniu spadków przychodów z usług głosowych poprzez rozwój usług przepływu danych ? szczególnie przez mobilną usługę internetową i-mode.

Walka na rynku telefonii komórkowej w Japonii stanie się jeszcze bardziej zacięta gdy w przyszłym roku wejdą w życie nowe prawa regulujące rynek telekomunikacyjny. Pozwolą one użytkownikom m.in. na zmianę operatora przy jednoczesnym zachowaniu dotychczasowego numeru.

NTT DoCoMo jest największym operatorem komórkowym w Japonii, który na koniec 2004 roku posiadał 48 milionów abonentów. Liczba ta wzrosła zaledwie o 1,6 miliona w ciągu ostatnich dziewięciu miesięcy.

Zarówno olbrzymi kapitał operatora jak i liczba jego abonentów są wyjątkowo atrakcyjne dla Sumitomo Mitsui Card oraz JCB. Powiązanie tych firm przyspieszy postęp w rozwoju rynku płatności zdalnych w Japonii, tłumiony dotychczas przez brak akceptacji wśród sprzedawców – mimo jego ciekawej oferty.

W lipcu 2004 BTT DoCoMo uruchomiło projekt regulacji płatności i-mode FeliCa Mobile Wallet. Na koniec zeszłego roku usługa miała już 1,3 miliona użytkowników oraz około 13 tysięcy sklepów, które ją honorowały. Umożliwia ona dokonywanie elektronicznych płatności o wartości nawet 50 tysięcy jenów.

W oświadczeniu NTT DoCoMo podało, że transakcja z Sumitomo Mitsui Card pozwoli na rozwinięcie ?usługi płatności kredytowych? opartej na Mobile Wallet, która zostanie wprowadzona na rynek pod nową marką. Sumitomo Mitsui Card zajmie się instalacją odpowiednich terminali w sklepach.

Równocześnie Sumimoto Mitsui Banking Corporation – bankowa odnoga SMFG – zajmie się wprowadzeniem nowych bankomatów kompatybilnych z Mobile Wallet.

W tym miesiącu NTT DoCoMo rozpoczęło również testy systemu umożliwiającego użycie zestawów i-mode FeliCa jako karty Suica, bezkontaktowego systemu obsługi płatności używanego przez wschodniojapońską kolej. Wersja ostateczna planowana jest na początek 2006 roku.

Problemem dla operatorów komórkowych, wynikającym z takich rozwiązań, jest to, że bezpośredni przychód bardzo rzadko trafia właśnie do operatora. W istniejącym systemie opłaty przekazywane są firmie zarządzającej elektronicznymi płatnościami, podczas gdy oczekuje się, że zyski za nowe telefony z kartą kredytową popłyną prosto do firm obsługujących karty. W tej sytuacji decyzja NTT DoCoMo o wykupieniu udziału w Sumitomo Mitsui Card jest przemyślaną strategią mającą na celu większy zwrot z inwestycji w telefony płatnicze.

Transakcja z NTT DoCoMo będzie dla Sumitomo Mitsui Card na pewno kosztowna, jednak w dłuższym terminie powinna przynieść korzyści: DoCoMo posiada znaczną bazę klientów a karty pod ich znakiem firmowym są wydawane przez wiele firm. Transakcja z NTT DoCoMo da Sumitomo Mitsui Card dostęp do tych zasobów. Co więcej jeśli płatności za pomocą telefonów komórkowych zyskają popularność, niewątpliwie wzrosną dzięki temu znacznie przychody firmy.

W międzyczasie głównym problemem pozostaje to, ile Sumitomo Mitsui Card będzie musiało zainwestować w budowę niezbędnej infrastruktury dla systemu, który mimo niewątpliwego potencjału, nie gwarantuje sukcesu.

Na podstawie Cards International