W Warszawie odbyła się konferencja „Marketing nieruchomości – warunek finansowego sukcesu inwestycji” – pierwsze wydarzenie kompleksowo podejmujące zagadnienia związane z marketingiem na rynku nieruchomości, ze szczególnym uwzględnieniem rynku mieszkaniowego.
Podczas konferencji poruszone zostały między innymi tematy związane ze zorientowanym rynkowo planowaniem produktu i zarządzaniem ceną, efektywnym wykorzystywaniem różnych kanałów komunikacji marketingowej oraz potencjałem Internetu dla kształtowania relacji z nowoczesnym typem klienta. W spotkaniu wzięło udział ponad 120 uczestników.
Celem konferencji organizowanej przez Premedium było zwrócenie uwagi na rolę marketingu w kształtowaniu sukcesu biznesowego inwestycji mieszkaniowych. „Patrzymy na marketing jako integralną część procesu inwestycyjnego, która ma realny wpływ na wynik finansowy, i która w związku z tym wymaga poważnego traktowania, uważnego planowania i rzetelnej oceny” – powiedziała otwierając konferencję Paulina Starzyńska, Prezes Premedium.
Podczas pierwszej części konferencji skupiono się na zagadnieniach związanych z produktem oraz ceną. Architekt Szymon Wojciechowski (APA Wojciechowski) i doradca Mikołaj Martynuska (CB Richard Ellis) rozmawiali z Arturem Pietraszewskim (Premedium) o konieczności zerwania z tzw. PUMizmem (patrzeniem na produkt mieszkaniowy przez pryzmat jego powierzchni a nie mieszkań). „Deweloperzy produkują PUM, ale klienci kupują mieszkania” – powiedział Martynuska. Szymon Wojciechowski zwrócił uwagę, że odsetek gorszych, tzw. wynikowych mieszkań powinien zamykać się w około 5-10%. Jeśli jest ich więcej, może to świadczyć o niedostatecznej staranności architekta.
Podczas drugiego panelu rynkowi praktycy Tadeusz Żurowski, Robert Chojnacki oraz Artur Pietraszewski rozmawiali o zarządzaniu ceną. Przy tej okazji powrócił, jak zawsze wzbudzający emocje temat (nie)ujawniania cen mieszkań na stronach internetowych deweloperów. Tadeusza Żurowskiego nie przekonują argumenty deweloperów, że ukryta cena skłania klientów do osobistego kontaktu. Podsumował ten temat stwierdzeniem, że nie wchodzi do sklepów, w których na towarach nie podane są ceny.
Podczas wykładu na temat budowania efektywnych planów marketingowych Paulina Starzyńska radziła deweloperom, aby przed rozpoczęciem aktywności marketingowej, zdefiniowali założenia i potraktowali marketing jako inwestycję, a kanały marketingowe jako różne sposoby zarabiania pieniędzy. Zwróciła również uwagę na konieczność mierzenia efektów takich działań oraz testowania nowych mediów.
Drugą część konferencji poświęcono efektywnemu wykorzystaniu kanałów marketingowych. Joanna Majewska, Marketing Manager firmy outdoorowej Clear Channel, posługując się zdjęciami prawdziwych realizacji pokazała, jaka reklama i w jakiej lokalizacji ma szansę się pozytywnie wyróżnić. Prezentująca zagadnienia z zakresu wystawiennictwa na targach mieszkaniowych Magdalena Serwatko (redNet Media) zwróciła uwagę, że na efektywną imprezę targową składają się przygotowania, aktywna praca sprzedawców podczas imprezy i odpowiedni follow up.
Edward Ruszczyc z agencji Brightness powiedział o różnych formach reklamy w Internecie i stwarzanej przez to medium możliwości rozliczania się wyłącznie za efekty. Paweł Moszczyński (RynekPierwotny.com), Robert Smaza (ZUMI) oraz Marek Woźniak (netPR) mówili o prezentacji nieruchomości poprzez ruchome obrazy, takie jak wirtualne wycieczki, obrazy video, mapy. Robert Smaza przekonywał deweloperów, że klienci szukają najczęściej mieszkań przez pryzmat lokalizacji, a więc umiejscowienie inwestycji na mapie powinno być kluczową kwestią w jej promowaniu.
W sesji „Trendy” dyskusję na temat komunikacji ze świadomym klientem Paulina Starzyńska przeprowadziła z Robertem Borowiczem z Ciszewski Financial Communications oraz Michałem Mierzejewskim – pomysłodawcą i założycielem Grupy Dom, platformy która pozwala klientom dokonywać grupowych zakupów mieszkań. Panowie opowiadali między innymi o tym, jak ważne jest, aby nie ignorować informacji zwrotnej przesyłanej przez klientów za pośrednictwem Internetu, zwłaszcza, kiedy są to wyrazy niezadowolenia. „Pierwsze co robi klient, chcąc dowiedzieć się czegoś o deweloperze lub inwestycji to wpisanie Inwestycja X opinie w Google.” – mówił Michał Mierzejewski. Przekonywali, że media społecznościowe dają również możliwości promocji inwestycji prawie bez kosztów (np. poprzez zabawne filmy wideo).
Z dużym zainteresowaniem spotkał się panel dotyczący wykorzystywania potencjału kontaktów z klientami, w którym Paulina Starzyńska, jako moderator, rozmawiała z Pawłem Salą z Freshmail oraz Jackiem Twardowskim z firmy deweloperskiej Kristensen Group. Przeprowadzone przez Premedium przed konferencją badanie ujawniło, że deweloperzy w bardzo niewielkim stopniu wykorzystują profesjonalne narzędzia wspomagające zarządzanie kontaktami z klientami – zarówno na etapie wstępnego zainteresowania, jak i podczas procesu zakupowego. Duża liczba firm deweloperskich jednak nie dba nawet o pozyskanie danych kontaktowych klientów, którzy do nich trafili, a w danym momencie nie znaleźli oferty dla siebie. Paweł Sala opowiedział o możliwościach zwiększenia efektywności komunikacji z potencjalnymi klientami poprzez wykorzystanie profesjonalnych narzędzi do e-mail marketingu. Podkreślił również, jakich zasad powinniśmy przestrzegać, aby działać legalnie i nie przysporzyć kłopotów firmie. Jacek Twardowski opowiadał o tym, jak w pracy dewelopera pomaga dostosowany do potrzeb firmy system zarządzania relacjami z klientami (CRM).
Na koniec spotkania uczestnicy mieli możliwość zobaczenia przykładowych kampanii reklamowych przedstawionych przez Mariusza Filipa, Dyrektora Generalnego agencji FAMA. Duże wrażenie wywarła na uczestnikach wizualizacja 3D promująca nowy stadion Legii Warszawa.
Sądząc po liczbie uczestników oraz pozostawionych przez nich opiniach, program konferencji okazał się interesujący dla deweloperów i ujawnił potrzebę wymiany doświadczeń i zdobycia nowych w tej dziedzinie.
Polskie Stowarzyszenie Doradców Rynku Nieruchomości objęło wydarzenie Patronatem Honorowym. Patronat medialny nad wydarzeniem objęli: Bankier.pl, BiznesPolska.pl, BizPoland.pl, Brief oraz EuropaProperty.com. Sponsorami Złotymi spotkania były firmy ZUMI oraz redNet Media. Program Develop Trend był Srebrnym Sponsorem wydarzenia, podobnie jak firma RealJobsCEE – specjalista w sektorze rekrutacji. W realizacji przedsięwzięcia, jako Brązowi Sponsorzy pomogły również firmy Chrum Advertising, FAMA i RynekPierwotny.com
Źródło: Premedium Marketing Nieruchomości