Kto jest najbardziej lojalnym klientem supermarketów?

Zdecydowanie najbardziej popularnymi programami lojalnościowymi są programy organizowane przez supermarkety i hipermarkety (48%) oraz stacje paliw (26%). Pierwsze z nich odnotowały również największy wzrost zainteresowania w ciągu ostatniego roku – o 7%. Znacząca większość (80%) uczestników programów lojalnościowych to uczestnicy aktywni, znający swój status w programie i korzystający z niego. 41% uczestników najpopularniejszych programów deklaruje, że zdarzyło im się zmienić miejsce zakupu produktu lub usługi, jeśli nagradzane było to dodatkowymi punktami lub benefitami w programie – wynika z Monitora Programów Lojalnościowych 2012 ARC Rynek i Opinia.

Hipermarkety i supermarkety znacząco umocniły swoją pozycję na rynku programów lojalnościowych. Jednocześnie, mimo zmiany regulacji prawnej dotyczącej działań BTL i ATL w aptekach, plasują się one na trzecim miejscu wśród najbardziej popularnych kategorii programów lojalnościowych.

Najbardziej znanym programem lojalnościowym i tym samym programem, który w ciągu ostatniego roku najwięcej zyskał na znajomości (10 punktów procentowych) jest Tesco Clubcard. Jednocześnie wśród pięciu najbardziej znanych programów lojalnościowych aż cztery pozwalają na zbieranie punktów w sieciach spożywczych.

„Najbardziej popularne kategorie programów lojalnościowych są zbieżne z częstotliwością dokonywania zakupów w danym miejscu. Dlatego też najpopularniejszą kategorią programów lojalnościowych są supermarkety i hipermarkety. Jednocześnie wysokie wzrosty znajomości – zwłaszcza w przypadku programu Tesco Clubcard – to z pewnością zasługa dobrej organizacji programu i odpowiedniej komunikacji marketingowej” – mówi Piotr Juszczyk z ARC Rynek i Opinia.

 

80% uczestników programów lojalnościowych jest aktywna w ramach programów. 26% stanowią osoby bardzo aktywne, które na bieżąco znają swój status w programie i starają się zawsze z niego korzystać. Najliczniejsza grupa to osoby aktywne, które od czasu do czasu sprawdzają swój status oraz okazują kartę programu, gdy przypomni im o tym sprzedawca. Najmniej liczna grupa to osoby wycofane, które wprawdzie się w programie zarejestrowały, jednak nie korzystają z niego – wśród tych osób najwyższy odsetek stanowią osoby z grupy wiekowej powyżej 55 lat.

„Nasze badanie pokazuje, że stopień aktywności w ramach poszczególnych programów lojalnościowych jest wysoki. Około 40% uczestników programów twierdzi, że zintensyfikowało zakupy w danej sieci pod wpływem uczestnictwa w programie – większość z tych osób stanowią ludzie młodzi. Niemal połowa osób korzystających z najpopularniejszych programów lojalnościowych deklaruje, że zmieniają czasami  miejsce zakupu produktu lub usługi, jeśli mogą otrzymać dodatkowe punkty. To duży potencjał” – dodaje Piotr Juszczyk.

Źródło: ARC Rynek i Opinia