Który bank jest najlepszy w social media? A który robi najlepsze reklamy? Zagłosuj w konkursie Złoty Bankier

Ruszyło głosowanie internautów w konkursie Złoty Bankier. Możecie zadecydować o tym, który bank najlepiej obsługuje klientów w social media, który ma najlepsze spoty reklamowe i który jest najbardziej wrażliwy społecznie.

Od 4 do 17 marca na stronie zlotybankier.pl głosować można na 15 reklam bankowych, 14 projektów z zakresu CSR i 12 banków, które najlepiej komunikują się z klientem w social media. Wszyscy, którzy wezmą udział w głosowaniu, a także zostawią swój adres e-mail i odpowiedzą na pytanie konkursowe, będą mieli szansę na wygranie jednej z 30 nagród.

Marcin Małecki, NowyMarketing

Sektor bankowy jest jednym z najbardziej konserwatywnych, jeśli chodzi o reklamę. Wciśnięty w sztywne ramy, często popada w sztampę. Czasami konsumentom wręcz trudno przyporządkować poszczególne reklamy do konkretnych marek, ponieważ posługują się one tymi samymi motywami, budując bliźniacze narracje. Są to najczęściej historie opowiadające o wizycie w placówce bankowej lub, od stosunkowo niedawna, o korzystaniu z aplikacji mobilnej. Dodając do tego częstotliwość, z jaką nadawane są te reklamy, sektor bankowy jest zawsze w czołówce jeśli chodzi o wydatki reklamowe, trudno dziwić się znużeniu konsumentów.

Na szczęście są marki, które zamknięte w ramy gatunku “reklama banku” potrafią poruszać się w nich w bardzo pomysłowy i niebanalny sposób. Są też takie, które z tych ram odważnie wyskoczyły i zaproponowały coś zupełnie nowego. W tym roku mieliśmy szczęście zobaczyć kilka takich reklam. To bardzo dobra zmiana i trend, który powinien rozwijać się i nabierać pędu w najbliższych latach. Dzięki niemu banki zaczynają budować silną tożsamość swoich marek, a konsumenci zaczynają je nie tylko rozróżniać, ale też mają szansę je polubić.

Głosowanie internautów jest jedną ze składowych konkursu Złoty Bankier. Oprócz tego badaniu zostanie poddana jakość wielokanałowa jakość obsługi oraz produkty. Przyznamy też nagrody specjalne w kategorii Fintech i Bezpieczny bank.

Jakość obsługi klienta zweryfikują partnerzy projektu – Kantar TNS i Obserwatorium.biz. Badanu zostanie podane 16 banków, 915 placówek, 96 rachunków osobistych i bankowość elektroniczna. Analitycy wykonają też 960 kontaktów zdalnych z bankami. Ocenie podlegać będzie podejście do klienta, umiejętność rozpoznania jego potrzeb oraz szeroko pojęta jakość obsługi.

Marzena Strzelczak, dyrektorka generalna, członkini zarządu Forum Odpowiedzialnego Biznesu

Jednym z najbardziej charakterystycznych działań banków z zakresu CSR są projekty dotyczące edukacji finansowej – skierowane przede wszystkim do przedsiębiorców, ale także do klientów indywidualnych a nawet dzieci. Mają budować umiejętność odpowiedzialnego korzystania z produktów finansowych. Jednak najważniejszym aspektem, w kontekście odpowiedzialności branży finansowej jest jej siła oddziaływania poprzez decyzje o tym jak są lokowane pieniądze z funduszy inwestycyjnych i jakie inwestycje są przez nie kredytowane. Odpowiedzialne finansowanie to jeden z najprężniej rozwijających się obszarów społecznej i środowiskowej odpowiedzialności, coraz częściej brany pod uwagę przez inwestorów.

Podstawą skutecznych działań z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu są rozwiązania wewnątrz organizacji. Najlepsze efekty przynoszą działania długofalowe, wpisane w strategię firmy lub będące jej uzupełnieniem.

Eksperci z Bankier.pl i PRNews.pl ocenią natomiast produkty oferowane przez banki. Wybiorą najlepsze konto osobiste, kartę kredytową, kredyt gotówkowy i hipoteczny. W tym czasie eksperci cyberbezpieczeństwa będą prowadzić testy zabezpieczeń i stabilności serwerów bankowych.

Najlepszy fintech wyłoni natomiast kapituła złożona z ekspertów Bankier.pl, PRNews.pl, Pulsu Biznesu, Obserwatorium.biz i autorytetów rynkowych. Ocenie zostanie poddana innowacyjność, impakt rynkowy i potencjał rozwojowy.

dr Jan Zając, prezes i założyciel Sotrendera

Michał Wieczorek, Content Marketing Specialist, Sotrender

Banki, podobnie jak firmy telekomunikacyjne, bardzo dużą uwagę poświęcają komunikacji w mediach społecznościowych, utrzymując zespoły odpowiedzialne jedynie za obsługę klienta w tych kanałach. Nic dziwnego, coraz więcej klientów korzysta z mediów społecznościowych do komunikowania się z markami, a także – co ważne w przypadku banków – wysyłania skarg, bardzo często w formie publicznych postów. I właśnie szybka oraz odpowiednia reakcja na nie jest kluczowa. Klienci w social media oczekują prawie natychmiastowej reakcji całą dobę. Klienci narzekają często także na niską jakość obsługi, problemy z usługami czy awariami systemów bankowości internetowej.

Przyczynkiem do kryzysu może być awaria, błąd ludzki lub niezbyt trafny dobór kampanii reklamowej. Do mediów społecznościowych przeniosła się większość dyskusji, a tematy wzbudzające emocje odbijają się szczególnie silnym echem. Kryzysy wizerunkowe w branży nie są bardzo częste i też mniej dotkliwe niż kiedyś.  Banki, jako wielkie korporacje, korzystają z usług wyspecjalizowanych agencji PR, którym udaje się zapobiegac większym kryzysom wizerunkowym.