Nie ucichła jeszcze dyskusja o wejściu Alior Banku na Groupon.pl, gdy kolejna instytucja wprowadza ofertę w kształcie grupowej sprzedaży produktu finansowego. Od poniedziałku internetowy oddział Getin Banku (Getin Online) przyjmuje zapisy na Lokatę Wspólną, której oprocentowanie uzależnione będzie od tego, ile osób zdeponuje pieniądze. Im więcej, tym lepsze warunki.
Na wejściu Getin Bank proponuje stawkę 5,23 proc. netto na lokacie trzymiesięcznej, co odpowiada zyskowi z tradycyjnej lokaty na poziomie 6,5 proc. Stawka ta będzie rosła wraz z liczbą osób zainteresowanych założeniem lokaty. Maksymalną stawką będzie 5,63 proc. netto (ubruttowione 7 proc.). Taka oferta będzie obowiązywać jednak dopiero wówczas, gdy klienci założą powyżej 100 tys. lokat (jeden klient może założyć do siedmiu).
Przekroczenie tego progu wydaje się wątpliwe, ale i tak nawet na tę chwilę oprocentowanie lokaty plasuje się w rynkowej czołówce. Subskrypcja zakończy się 20 maja i wówczas ostatecznie zostanie określona wysokość oprocentowania. Na stronie zamieszczony jest licznik, który w czasie rzeczywistym pozwala sprawdzić, ile osób złożyło już wniosek o lokatę. Wygląda na to, że zainteresowanie jest spore, bo z każdą godziną licznik zwiększa swoją wartość o kilkaset nowych lokat.
Lokata Wspólna i zastosowany w niej mechanizm oferty sprzedaży grupowej nie są nowym pomysłem. Grupa Getin proponowała taki produkt już w 2009 roku przez Open Finance. Wówczas stawką wejściową dla Lokaty Wspólnej było 6,5 proc., a maksymalną 7 proc. Na podstawie liczby klientów (przedział między 2 a 5 tys.) odsetki zostały ustalona na poziomie 6,7 proc., ale Open „doceniając zainteresowanie ofertą” ostatecznie i tak przyznał wszystkim 7 proc.
Przy okazji warto wspomnieć, że dziś dobiega końca Promocja Wielkanocna konta osobistego w Getin Online. Bank planuje ją jednak przedłużyć (już pod inną nazwą) aż do końca czerwca 2011 roku. Za założenie Konta Skarbonkowego będzie można zgarnąć 100 zł. Nowa promocja w porównaniu do obecnie obowiązującej będzie zawierała dodatkowy zapis – konieczność dokonania 3 transakcji kartą miesięcznie.
Lokata Wspólna to kolejny w ciągu ostatnich dni pomysł na grupową sprzedaż produktu finansowego. W dniach 12-13 maja Alior Bank proponował sprzedaż konta osobistego na portalu Groupon.pl. Był zarazem pierwszym bankiem w Polsce, który zdecydował się skorzystać z tego kanału do promocji produktu finansowego. Osoby, które we wskazanym czasie wykupiły grupona (specjalny kupon) za 5 zł, będą mogły założyć konto z premią w postaci 100 zł. Ostatecznie zadeklarowało się 891 osób, trudno więc mówić o miażdżącym sukcesie sprzedażowym. Dla porównania, choć to nie ta skala działania, BZWBK swojego czasu sprzedawał 2,5 tys. kont dziennie z bonusem w postaci 100 zł.
O wiele bardziej istotny jest w tym przypadku jednak efekt marketingowy, bo informacja lotem błyskawicy rozeszła się po internecie, ściągając uwagę na ofertę Aliora. Bank zgarnął palmę pierwszeństwa i po raz kolejny udowodnił, że potrafi w niestandardowy sposób podejść do promocji produktów. Choć należy tu też wspomnieć o tym, że już wcześniej eksperymentował ze sprzedażą grupową. W 2009 r. proponował niższe oprocentowanie pożyczki osobom, które wezmą udział w internetowej akcji „W grupie taniej”, a w ramach promocji „Kont Rewolucja” (luty 2011) oferował możliwość zwolnienia z opłat za kartę. Na Groupon.pl zastosował odwrotny mechanizm. Zamiast zwalniać z prowizji czy obniżać oprocentowanie dołożył 100 zł za otworzenie konta.
Mamy zatem dwie (choć w różnej formie) oferty zakupów grupowych w krótkim odstępie czasu – Alior i Getin. Być może to przypadek, a być może zapowiedź nowej formy promocji i sprzedaży usług finansowych. Nie da się ukryć, że zakupy grupowe zyskują coraz większą popularność wśród Polaków, a portale zajmujące się tą formą promocji usług rosną jak grzyby po deszczu. Deklarując zakup w grupie można taniej wyjechać na wakacje, zjeść kolację czy kupić auto. Niedawno pojawiły się także oferty grupowego zakupu mieszkań od deweloperów. Zakupy grupowe nie są też przecież obce samej branży finansowej. Od lat funkcjonują z powodzeniem w ubezpieczeniach, gdzie zakłady pracy wykupują polisy na znacznie korzystniejszych warunkach. Próby sprzedaży depozytów, kredytów gotówkowych i kont już za nami. Najbliższe miesiące pokażą, czy inne banki podchwycą pomysł, czy nadal oferty grupowe będą postrzegane jedynie jako branżowa ciekawostka.
Źródło: PR News