Aż 90,61 proc. firm z sektora MSP uważa, że przetrwają kryzys nawet, jeśli potrwa on dłużej niż rok. 41,73 proc. nie dostrzega wpływu kryzysu na sytuację finansową swojej firmy, a 7 proc. zaobserwowało wzrost przychodów w związku z kryzysem. Firmy będą szukać oszczędności, ale większość z nich nie zamierza zwalniać pracowników ani obniżać wynagrodzeń – wynika z badania przeprowadzonego na firmach przez portal Firmy.net
Badanie Firmy.net przeprowadzono w dniach 5-6 marca 2009 za pomocą ankiety internetowej na 2310 przedsiębiorstwach zarejestrowanych w portalu. 58,38 proc. przedsiębiorstw, których przedstawiciele wypełnili ankiety, to firmy działające na terenie dużych miast liczących powyżej 100 tys. mieszkańców. Ankietowani w znakomitej większości są przedstawicielami mikroprzedsiębiorstw, zatrudniających do 10 osób (86,54 proc.). Są to zarówno firmy skierowane do klientów indywidualnych (53,51 proc.), jak i takie, których głównymi klientami są inne firmy (46,49 proc.).
54,76 proc. przebadanych firm przyznaje, że odczuwają skutki kryzysu – najczęściej jako spadek przychodów (51,04 proc.). Ale aż 38,96 proc. deklaruje, że czuje się przygotowana na skutki kryzysu, 41,26 proc. nie jest w stanie tego ocenić, a tylko jedna na pięć (19,78 proc.) pytanych firm obawia się skutków kryzysu. Co ciekawe, aż 36,80 proc. ankietowanych nie potrafi jednoznacznie określić, czy kryzys będzie miał dla nich znaczenie pozytywne czy negatywne. 45,37 proc. postrzega kryzys, jako zagrożenie dla przyszłości firmy, a aż 17,84 proc. widzi w nim szansę. 41,73 proc. nie zauważyło wpływu kryzysu na sytuację finansową swojej firmy, a 7 proc. zaobserwowało wzrost przychodów w związku z kryzysem.
MSP nie grożą zwolnienia
Najbardziej odczuwalnym skutkiem kryzysu jest dla sektora MSP spadek zamówień (43,59 proc.), wstrzymanie inwestycji (20,82 proc.) oraz ograniczenie dostępu do kredytów (15,21 proc.). Żeby przetrwać kryzys firmy tną koszty (30,79 proc.), wstrzymują inwestycje (20,62 proc.) i zmniejszają budżet przeznaczany na promocję (17,35 proc.). Aktywniej niż do tej pory zamierza się promować zaledwie niecałe 8,5 proc. przedsiębiorców. Małe firmy nie będą za to oszczędzać kosztem zatrudnionych pracowników. Choć 17,28 proc. przedsiębiorstw przyznaje, że nie planują podwyżek wynagrodzeń dla pracowników, to tylko 3,68 proc. zamierza zredukować zatrudnienie, a zaledwie 3,89 proc. będzie obniżać wynagrodzenia.
Kryzys nie potrwa długo – uważają przedstawiciele większości małych przedsiębiorstw. Gorsza koniunktura potrwa jeszcze rok (35,93 proc.), najwyżej 2-3 lata (38,57 proc.). Pesymistycznych prognoz jest niewiele – tylko 4,55 proc. przedstawicieli firm uważa, że kryzys potrwa 5 lat, a nieco ponad 3 proc. – że ponad 5 lat. Aż 90,61 proc. ankietowanych uważa, że ich firmy przetrwają kryzys nawet, jeśli potrwa on dłużej niż rok.
Media rozdmuchują kryzys
38,04 proc. przedsiębiorstw winą za kryzys obarcza instytucje finansowe i banki. Obserwowane jest także zmęczenie informacyjne wiadomościami o kryzysie – aż 21,98 proc. małych firm odpowiedzialnością za kryzys obarcza media. Zdaniem ankietowanych, współodpowiedzialny za kryzys jest także rząd polski (16,35 proc.) i rząd amerykański (15,51 proc.). Tylko 8,13 proc. winą za kryzys obarcza społeczeństwo amerykańskie, które lekkomyślnie korzystało z „kredytowego raju”. 79,09 proc. badanych uważa, że media mają wpływ na pogłębianie się kryzysu finansowego w Polsce. Przeciwnego zdania jest tylko 8,62 proc. respondentów.
Odczuwalny jest wyraźny spadek zaufania do banków i ostrożność w dysponowaniu pieniędzmi. Jako najbezpieczniejszy sposób inwestowania oszczędności w 2009 roku uznano nieruchomości (33 proc.) i ziemię (31,81 proc.). Na lokacie bankowej planuje umieścić swoje oszczędności tylko 18,95 proc. spośród pytanych przedsiębiorców.
Źródło: Firmy.net