Młoda kobieta – pracownik podwyższonego ryzyka?

Jak wynika z badań  TNS OBOP przeprowadzonych na zlecenie Towarzystw Ubezpieczeń BZ WBK-Aviva w grudniu 2009 r., aż czterech na dziesięciu Polaków obawia się utraty pracy w najbliższym czasie. Większość z nich stanowią kobiety. Jednocześnie niemal połowa osób nie ma oszczędności, które pozwoliłyby im nie popaść w tarapaty finansowe w wyniku utraty pracy.

Pracodawcy wciąż, jeśli mają wybór, wolą redukować etaty kobiet, tłumacząc to ich mniejszą dyspozycyjnością, związaną z licznymi obecnymi lub potencjalnymi obowiązkami rodzinnymi. Według pracodawców kobiety częściej są nieobecne w pracy, przez co narażają ich na dodatkowe koszty, np. dodatkowe zastępstwa. Takie nastawienie pokutuje powszechnym, szczególnie wśród młodych kobiet, lękiem przed utratą pracy. W grupie tej dominują niezależne kobiety przed trzydziestką, w percepcji wielu pracodawców tzw. „przyszłe matki”. Aż 60% z nich boi się utraty pracy. Nieco mniejszą grupę tworzą kobiety w wieku 30-39 lat, po uzyskaniu silniejszej pozycji zawodowej. Wśród nich utraty pracy obawia się 35%. Obawy wracają w wieku przedemerytalnym – w tej grupie co druga kobieta (47 %) boi się utraty pracy.

Analizując badanie pod kątem podziału na profesje widoczne jest, iż poczucie zagrożenia utratą pracy najsilniej odczuwają specjaliści ds. sprzedaży i marketingu. Spędza ona sen z powiek aż 6 z 10 pracowników handlu i usług.

– Mimo wielu działań  na rzecz równego traktowania przedstawicieli obu płci, kobiety są  bardziej zagrożoną zwolnieniami grupą pracowników. Stereotypy stale silnie wpływają na decyzje managerskie, przez co rynek pracy staje się coraz trudniejszy dla pań. Choć XXI stulecie nazwano wiekiem kobiet, aksamitne getto nadal zamyka je w schematycznych wzorcach myślenia ograniczonego do wychowywania dzieci, prowadzenia kuchni i lojalności…, która niestety nie jest dzisiaj ceniona przez wielu przedsiębiorców. W tym kontekście zrozumiała jest obawa kobiet przed utratą pracy – martwi je nie tylko perspektywa bezrobocia, ale przede wszystkim braku comiesięcznej pensji, która pozwala im regulować stałe opłaty i rachunki – komentuje Leszek Mellibruda, psycholog biznesu.

Połowa naszych rodaków boi się utraty pracy, ale nic nie robi, aby zabezpieczać się na taką ewentualność – nie oszczędza na „czarną godzinę”. Aż 49 proc. Polaków bez wypłaty nie przetrwałoby dłużej niż miesiąc. Niepokojące jest zestawienie tych informacji z najaktualniejszymi danymi Głównego Urzędu Statystycznego, według których średni czas poszukiwania pracy w Polsce wynosi aż 11 miesięcy! Jedynie 8 proc. badanych mogłoby bez trudu utrzymać siebie i swoje rodziny przez ten czas.

Stałe płatności domowe, rodzina na utrzymaniu i niepewna przyszłość w dzisiejszych czasach, skłoniły BZ WBK-Aviva Towarzystwo Ubezpieczeń do wprowadzenia innowacyjnego produktu ubezpieczeniowego – Ochrona Płatności. Ubezpieczenie to zapewnia  klientom ochronę w sytuacji utraty pracy lub zdolności do pracy wskutek choroby, w następstwie nieszczęśliwego wypadku lub pobytu w szpitalu. W przypadku wystąpienia zdarzenia objętego ubezpieczeniem, klient może otrzymywać przez sześć kolejnych miesięcy 400 zł, 700 zł lub 1000 zł w zależności od wybranego wariantu ubezpieczenia, które może przeznaczyć na spłatę stałych zobowiązań domowych takich jak prąd, gaz, telefon, czynsz.

Nasz nowy produkt spełnia oczekiwania klientów gwarantując im poczucie  bezpieczeństwa w  sytuacjach, których najczęściej  się  w życiu obawiają. Ochrona Płatności to produkt niedrogi, z szerokim wachlarzem ochrony ubezpieczeniowej, dający się dopasować do różnych potrzeb klientów – tłumaczy Mieczysław Putkowski, dyrektor Departamentu Strategii i Rozwoju Produktów BZ WBK-Aviva Towarzystw Ubezpieczeń.

Ochrona Płatności to nowość na rynku, gdyż zazwyczaj tego typu produkty są oferowane dodatkowo do ofert kredytowych i ich celem jest pomoc w spłacie kredytu. Ochrona Płatności to pierwsze ubezpieczenie, które nie jest bezpośrednio powiązane z produktem bankowym i którego cel jest bardziej ogólny – zabezpieczenie bieżących płatności domowych. Może je kupić każdy klient posiadający konto osobiste. Ochrona Płatności dostępna jest w trzech wariantach różniących się wysokością sum ubezpieczenia oraz wysokością pojedynczych świadczeń. Klient może wybrać wariant najbardziej pasujących do jego potrzeb.

Więcej informacji o produkcie na www.bzwbkaviva.pl

Źródło: Aviva