Niemcy przerzucają się na karty płatnicze. Najnowsze statystyki Bundesbanku są mniej łaskawe dla gotówki – w ujęciu wartościowym, jej udział w płatnościach spadł po raz pierwszy w historii poniżej 50 proc. – donosi francuski dziennik „La Tribune” za raportem Niemieckiego Banku Federalnego.
W ciągu trzech lat udział gotówki w regulowaniu zakupów w Niemczech spadł o prawie 6 p.p. Udział ten przejęły karty płatnicze – w 2017 roku 38,4 proc. transakcji było realizowane kontaktowo i 1,1 proc. zbliżeniowo.
Niemcy przez długi czas nie mogą się przekonać do płatności bezstykowych – jeszcze w 2014 roku obejmowały 0,1 proc. obrotu, a dopiero w 2017 osiągnęły 1,1 proc. W ujęciu liczbowym ten udział jest jeszcze mniejszy – w ubiegłym roku wyniósł 0,7 proc.
Niemcy płacą kartami na kwoty od 50 do 500 euro
Nasi zachodni sąsiedzi gotówkę wykorzystują głównie do mniejszych płatności – wartościowo jej udział wynosi już mniej niż 50 proc., ale pieniądzem fizycznym płacono prawie czterokrotnie częściej niż plastikami. Ok. 90 proc. frekwencja gotówki dotyczy transakcji opiewających na kwotę od 0 do 20 euro. Od 20 do 50 euro spada już do 60 proc. – 31 proc. natomiast regulowane jest już kartami debetowymi. Debetówki najczęściej są używane w transakcja od 50 do 500 euro – ich udział wyniósł w tym przypadku 45 proc.
Udział instrumentów płatniczych w sprzedaży w ujęciu wartościowym [%] |
||||
Instrument płatniczy | 2017 | 2014 | 2011 | 2008 |
Gotówka | 47,6 | 53,2 | 53,1 | 57,9 |
Karta płatnicza (kontaktowo) | 38,4 | 33,3 | 35,7 | 29,1 |
Karta płatnicza (zbliżeniowo) | 1,1 | 0,1 | 0,1 | – |
Karta lojalnościowa | 0,1 | 0,1 | 0,1 | 0,2 |
Karta przedpłacona | 0 | 0 | 0,1 | 0,6 |
Inne płatności bezgotówkowe* | 12,9 | 13,5 | 10,8 | 12,5 |
*przekaz pieniężny, polecenie zapłaty, płatności internetowe, płatności mobilne i inne | ||||
Źródło: Raport o instrumentach płatniczych w Niemczech; Zahlungsverhalten in Deutschland 2017, Bundesbank |
Najmniejszy udział na rynku płatniczym mają karty lojalnościowe i przedpłacone – te ostatnie z 0,6 proc. udziału w 2008 roku obecnie mają marginalne znaczenie dla obywateli Niemiec. Karty lojalnościowe utrzymały jeszcze 0,1 proc. obrotu w 2017 roku.
Niemieckie płatności mobilne praktycznie nie istnieją
W dobie powszechności kart płatniczych tracą na znaczeniu także inne płatności bezgotówkowe – przelewy czy przekazy pieniężne – 12,9 proc. w 2017 roku. W tej grupie rośnie jednak ciągle udział płatności internetowych (3,7 proc.). Płatności mobilne nie cieszą się natomiast właściwie żadną popularnością – badana grupa zadeklarowała zaledwie 12 tego typu transakcji.