Niemcy coraz mniej płacą gotówką. Płatności mobilne nadal raczkują

Niemcy przerzucają się na karty płatnicze. Najnowsze statystyki Bundesbanku są mniej łaskawe dla gotówki – w ujęciu wartościowym, jej udział w płatnościach spadł po raz pierwszy w historii poniżej 50 proc. – donosi francuski dziennik „La Tribune” za raportem Niemieckiego Banku Federalnego.

pos, terminal, karty, karta
stockyimages, YAY Foto

W ciągu trzech lat udział gotówki w regulowaniu zakupów w Niemczech spadł o prawie 6 p.p. Udział ten przejęły karty płatnicze – w 2017 roku 38,4 proc. transakcji było realizowane kontaktowo i 1,1 proc. zbliżeniowo.

Niemcy przez długi czas nie mogą się przekonać do płatności bezstykowych – jeszcze w 2014 roku obejmowały 0,1 proc. obrotu, a dopiero w 2017 osiągnęły 1,1 proc. W ujęciu liczbowym ten udział jest jeszcze mniejszy – w ubiegłym roku wyniósł 0,7 proc.

Niemcy płacą kartami na kwoty od 50 do 500 euro

Nasi zachodni sąsiedzi gotówkę wykorzystują głównie do mniejszych płatności – wartościowo jej udział wynosi już mniej niż 50 proc., ale pieniądzem fizycznym płacono prawie czterokrotnie częściej niż plastikami. Ok. 90 proc. frekwencja gotówki dotyczy transakcji opiewających na kwotę od 0 do 20 euro. Od 20 do 50 euro spada już do 60 proc. – 31 proc. natomiast regulowane jest już kartami debetowymi. Debetówki najczęściej są używane w transakcja od 50 do 500 euro – ich udział wyniósł w tym przypadku 45 proc.

Udział instrumentów płatniczych w sprzedaży w ujęciu wartościowym [%]

Instrument płatniczy 2017 2014 2011 2008
Gotówka 47,6 53,2 53,1 57,9
Karta płatnicza (kontaktowo) 38,4 33,3 35,7 29,1
Karta płatnicza (zbliżeniowo) 1,1 0,1 0,1
Karta lojalnościowa 0,1 0,1 0,1 0,2
Karta przedpłacona 0 0 0,1 0,6
Inne płatności bezgotówkowe* 12,9 13,5 10,8 12,5
*przekaz pieniężny, polecenie zapłaty, płatności internetowe, płatności mobilne i inne
Źródło: Raport o instrumentach płatniczych w Niemczech; Zahlungsverhalten in
Deutschland 2017, Bundesbank

Najmniejszy udział na rynku płatniczym mają karty lojalnościowe i przedpłacone – te ostatnie z 0,6 proc. udziału w 2008 roku obecnie mają marginalne znaczenie dla obywateli Niemiec. Karty lojalnościowe utrzymały jeszcze 0,1 proc. obrotu w 2017 roku.

Niemieckie płatności mobilne praktycznie nie istnieją

W dobie powszechności kart płatniczych tracą na znaczeniu także inne płatności bezgotówkowe – przelewy czy przekazy pieniężne – 12,9 proc. w 2017 roku. W tej grupie rośnie jednak ciągle udział płatności internetowych (3,7 proc.). Płatności mobilne nie cieszą się natomiast właściwie żadną popularnością – badana grupa zadeklarowała zaledwie 12 tego typu transakcji.