O standardach certyfikacji doradców finansowych

W Unii Europejskiej, od niedawna również w Polsce, standardy doradztwa finansowego nie są wyznaczane tylko przez jedną firmę pośrednictwa czy doradztwa finansowego.

W Europie działa 48 organizacji branżowych skupiających specjalistów doradztwa finansowego, wyznaczających europejskie standardy usług doradztwa finansowego i czuwających nad jakością usług swoich członków. Takimi organizacjami są między innymi FECIF (Europejska Federacja Doradców i Pośredników Finansowych, organizacja powołana w 1999 roku w Brukseli, skupiająca krajowe organizacje doradztwa finansowego) i EFFP (Europejska Federacja Doradców Finansowych w Bad Homburg) zrzeszona w FECIF.

Firmy pośrednictwa i doradztwa finansowego powinny egzekwować od swoich pracowników przestrzeganie w swojej pracy europejskich standardów doradztwa finansowego.

16 listopada 2006 roku powołano w Polsce Stowarzyszenie Doradców Finansowych pod nazwą Europejska Federacja Doradców Finansowych Polska (EFFP Polska) z siedzibą w Warszawie.

7 września 2007 roku Stowarzyszenie zostało zarejestrowane i od tego czasu wyznacza standardy doradztwa finansowego w Polsce, poprzez szkolenia oraz certyfikację doradców finansowych, zgodnie z akredytacją EFFP w Bad Homburg.

Obecnie dla osób, które ukończyły odpowiednie studium, i zdały egzamin na Certyfikat Doradcy Finansowego, pod nadzorem EFFP, przyznaje się następujące Certyfikaty:

EFG® – European Financial Guide (Asystent Finansowy),
EFC® – European Financial Consultant (Konsultant Finansowy),
EFP® – European Financial Planner (Planer Finansowy).

W Polsce Certyfikatami EFG i EFC, wydanymi przez niezależną organizację EFFP w Bad Hamburg, posługuje się już ponad 950 pośredników i doradców finansowych.

Ponadto, w Polsce już ponad 70 instytucji finansowych – banków, towarzystw ubezpieczeniowych, firm doradztwa finansowego, TFI − zatrudnia nieraz po kilkudziesięciu doradców z Certyfikatem EFG i EFC podnosząc w ten sposób jakość swoich usług finansowych. Są to na przykład: ALLIANZ, EXPANDER, AXA, Generali, Aegon, BGK, PZU, SKOK, Goldenegg, Nordea, EURO-FINANZ SERVICE, PERFECT, A-Z Finanse, SVENSKA HB, Premium Financial, EXCELLENT FINANCE, LEGG MASON, Takoma, Protecta, CU.

Certyfikaty te nie są jedynie „kolejnymi papierkami do kupienia”, ale dokumentami potwierdzającymi posiadanie wymaganej wiedzy, wysokiego poziomu umiejętności oraz przestrzegania zasad etycznych, przez osoby wykonujące zawód pośrednika lub doradcy finansowego, gwarantującymi wyższy standard usługi finansowej. To coś w rodzaju „prawa jazdy” dla osób zajmujących się zarządzaniem finansami osobistymi klientów.

Sam fakt poddania się weryfikacji wiedzy i umiejętności, jest już bardzo ważnym elementem oceny profesjonalizmu danego pośrednika czy doradcy finansowego.

Członkami Stowarzyszenia mogą być Certyfikowani Doradcy Finansowi. Są to osoby, które mają odpowiedni staż na rynku finansowym, opracowały praktyczny plan finansowy (na Certyfikat EFC) i poddały się specjalnemu egzaminowi − po odbyciu szkoleń w Europejskiej Akademii Planowania Finansowego w Warszawie − EAFP (pierwsza w Polsce instytucja, która od 2005 roku kształci doradców finansowych, posiada uprawnienia do szkolenia i przeprowadzania egzaminów na Certyfikaty EFG, EFC i EFP, nadane przez EFFP w Bad Hamburg) lub w uczelniach i instytucjach szkoleniowych, akredytowanych przez EFFP (na przykład Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, Gdańską Akademię Bankową w Gdańsku, Wyższą Szkołę Bankową we Wrocławiu, Polskie Towarzystwo Ekonomiczne).

Szkolenia prowadzone przez EAFP wspólnie z w/w Uczelniami mają również formę studiów podyplomowych (dla osób z wyższym wykształceniem).

Franciszek R. Zięba
Prezes Europejskiej Federacji Doradców Finansowych (EFFP Polska)
Źródło: Europejska Federacja Doradców Finansowych