W 2011 roku na polskim rynku w oddziałach Kasy Stefczyka wdrożona została sieć ponad pół tysiąca monitorów LCD firmy Samsung. Po roku funkcjonowania nowoczesnej komunikacji marketingowej, Apella SA – koordynator projektu postanowiła sprawdzić, w jakim zakresie ruchomy obraz i zróżnicowany przekaz skutecznie przyciągają uwagę odbiorcy.
Idea i główne założenia
Rozpoczęcie wdrożenia systemu nastąpiło we wrześniu 2011 roku, po podpisaniu umów z jego dostawcą – konsorcjum firm Greenlite Media oraz Image Recording Solutions z Warszawy. Montaż 530 monitorów i integracja infrastruktury wraz systemem w ponad 340 placówkach Kasy Stefczyka zajęły cztery miesiące (od września do grudnia 2011 roku).
Przygotowując się do rozpoczęcia projektu wdrożenia monitorów LCD firmy Samsung brano pod uwagę przede wszystkim korzyści wynikające z systemu, którego celem będzie wsparcie sprzedaży i dotarcie z szeroką reklamą do nowych i obecnych członków Kasy Stefczyka. Naczelną ideą pomysłodawców tej inicjatywy było w głównej mierze dynamiczne sterowanie procesem przekazu reklamowego i skierowanie promocji na właściwy produkt z punktu widzenia potrzeb systemu SKOK. Dodatkową korzyścią była możliwość sprzedaży miejsca reklamowego w tym medium zarówno dla firm z grupy SKOK, jak i dla reklamodawców zewnętrznych spoza systemu.
Innowacyjne rozwiązania
Wdrożony system monitorów LCD firmy Samsung jest sterowany centralnie i dzięki temu aktualizacja treści odbywa się jednocześnie we wszystkich oddziałach bądź zdefiniowanych grupach lokalizacji. Wśród emitowanych treści znajdują się m.in. bieżące wiadomości z kraju i ze świata, materiały dotyczące rynku finansowego, gospodarki a także informacje o pogodzie. Prezentowane są też najważniejsze wydarzenia z działalności Kasy Stefczyka, relacje dokumentujące wydarzenia społeczne sponsorowane przez Kasę, przekazy produktowe i aktualne promocje.
– Monitor wewnątrz oddziału dostarcza informacji na temat aktualnych promocji w atrakcyjnej wizualnie formie, ale także umila czas klientowi. Wdrożenie emisji przekazu w systemie Digital Signage to również efektowna promocja systemu SKOK dzięki budowaniu wizerunku jako nowoczesnej i otwartej na nowe technologie marki -mówi Krzysztof Lewandowski, dyrektor Departamentu Sprzedaży Kasy Stefczyka.
Rezultaty i opinie odbiorców
Efektywność działania systemu postanowiła sprawdzić gdyńska agencja Apella S.A., zajmująca się tworzeniem wielopoziomowej strategii wizerunkowej firm, usług i produktów, odpowiedzialna za wdrożenie oraz obsługę systemu monitorów w Kasie Stefczyka. Po roku od zakończenia wdrożenia, widząc jak pozytywne rezultaty przynosi jego obecność w oddziałach Kasy Stefczyka, Apella S.A. postanowiła zapytać odbiorców przekazu o ich opinie. W tym celu podjęto współpracę z liderem w dziedzinie badań statystycznych, firmą Millward Brown SMG/KRC. Przeprowadzono ponad 1200 wywiadów z osobami kończącymi wizytę w oddziałach oraz przechodniami, którzy przed wywiadem oglądali treści reklamowe wyświetlane na monitorach witrynowych. Wyniki badań przerosły wszelkie oczekiwania. Zarówno treści jak i forma ich przekazu spotkały się z bardzo wysoką oceną respondentów. Przykładowo, 85% osób oglądających przekaz na monitorach wewnątrz oddziału uważa, że umila on czas w oczekiwaniu na obsługę. Natomiast 74% badanych stwierdziło, że reklamy zachęcają do skorzystania z usług Kasy Stefczyka.
Nagrody i plany na przyszłość
Dodatkowym wyróżnieniem, potwierdzającym sukces wdrożenia monitorów LCD firmy Samsung oraz trafność przyjętych wcześniej założeń, było zwycięstwo Apella SA. w konkursie odbywającym się podczas konferencji Digital Signage Trends 2012 organizowanym przez Polish Digital Signage Association, w kategorii najlepszy nie reklamowy materiał DS.
Przy wielu pozytywnych recenzjach, zarówno ze strony klienta – Kasy Stefczyka jak i docelowych odbiorców przekazu, naturalnym krokiem było kontynuowanie rozwoju systemu. Na dzień 1 stycznia 2013 roku sieć obejmowała 357 oddziałów Kasy Stefczyka, w których zainstalowano łącznie 555 monitorów 40 i 46 calowych marki Samsung. Do końca bieżącego roku planowane jest przekroczenie liczby 600 monitorów. Wraz z rozwojem infrastruktury trwają także prace nad urozmaiceniem kontentu, który jest nieustannie optymalizowany oraz modyfikowany.
Samsung Electronics