Pierwszy ranking działań PR firm motoryzacyjnych

Zwycięzcami rankingu głównego zostały marki: Renault (z sumą 862 punktów), Ford (839 pkt) i Opel (837 pkt). Dziennikarze najwyżej ocenili działania prowadzone przez pracowników PR dla tych marek (ocena w rankingu głównym stanowi sumę ocen we wszystkich kategoriach).

Na podstawie ocen dziennikarzy dotyczących poszczególnych kategorii działań komunikacyjnych powstały także rankingi cząstkowe.

W czołówce rankingu oceniającego przydatność biura prasowego dla pracy dziennikarza znalazły się ponownie biura prowadzące działania PR dla marek: Renault (180 pkt), Opel (175 pkt) i Ford (167 pkt).

W rankingu jakościowym, który powstał na podstawie oceny jakości kontaktów z daną komórką PR, liderami okazały się: Opel (średnia punktów: 4,68, przy skali ocen od 1 do 5), Chevrolet (4,48 pkt) i Volkswagen (4,39 pkt).

Ranking jakościowy oceniający jakość (poziom merytoryczny) materiałów prasowych zawojowały marki: Volkswagen (średnia punktów: 4,55, przy skali ocen od 1 do 5), Opel (4,27 pkt) i Chrysler (4,25 pkt).

Co ważne, dobre miejsca uzyskane w rankingu w dużej części odpowiadają także wysokim pozycjom w rankingu „marek najbardziej widocznych w mediach”. Podczas badania poproszono zarówno dziennikarzy, jak też przedstawicieli firm, o wskazanie, które marki były według ich oceny najbardziej widoczne w mediach, bez uwzględniania reklam. Według dziennikarzy najbardziej widoczne były: Fiat, Toyota, Renault. Według przedstawicieli firm natomiast: Renault, Toyota, Fiat. Zbieżność ocen obu grup, a także ich zbieżność z dobrymi miejscami w rankingu głównym (Toyota znalazła się na 5. miejscu rankingu głównego, Fiat – na 6. miejscu), może świadczyć o tym, że dobre działania PR przekładają się na to, że dana marka jest widoczna w mediach i dzięki temu może zaistnieć w świadomości potencjalnych klientów.

Branża motoryzacyjna w Polsce przeżywa ostatnio trudne czasy. Wzrost importu używanych samochodów z zagranicy sprawia, że walka o udziały w rynku staje się coraz bardziej zacięta. W takiej sytuacji warto, aby firmy przyjrzały się uważnie efektywności działań, które mają wpływ na wzrost lub spadek popularności marki wśród potencjalnych klientów. Badanie dotyczące działań public relations jest jednym z narzędzi, które mogą w tym pomóc. Chcielibyśmy, aby raport ukazywał się cyklicznie, co roku
– mówi Wojciech Drzewiecki, prezes IBRM SAMAR.

Coraz więcej przedsiębiorców docenia rolę działań public relations w budowaniu pozytywnego wizerunku firm oraz produktów. Raport ma na celu przekazanie przedstawicielom firm opinii dziennikarzy o tym, jak działania PR są oceniane. Mam nadzieję, że dzięki temu badaniu pracownicy PR lepiej poznają potrzeby dziennikarzy. Wyniki rankingu to informacja zwrotna o tym, jak firma jest postrzegana w obszarze działań PR na tle konkurencji – mówi Jacek Jakubczyk, dyrektor zarządzający ITBC Communication.