Pokolenie Millennium w świecie finansów – zachowawcze i skupione na swoich potrzebach

Pokolenie Millennium w świecie finansów i nowych technologii, na tle generacji X i Z”, to pierwszy w Polsce raport, który kompleksowo przedstawia zwyczaje finansowe pokolenia wchodzącego w dorosłość w XXI wieku. Wynika z niego m.in., że Millennialsi, choć uznawani za w pełni cyfrowe pokolenie, powoli uczą się i przekonują do nowinek płatniczych, a w życiu ważniejsze jest dla nich, aby być niż mieć.


Raport powstał na zlecenie Banku Millennium z chęci bliższego poznania pokolenia osób urodzonych w latach 80. i 90. XX w., zwanych także generacją Y – ich potrzeb finansowych i stosunku do płatniczych innowacji technologicznych, które są istotnym elementem strategii Banku.

– Badanie zlecone przez Bank Millennium na grupie młodych w wieku 20-32 lata, nazywanych pokoleniem Millennium, było dla nas odkrywcze. Zrozumieliśmy, że jest to generacja, dla której ważniejsze jest być, niż mieć –komentuje wyniki raportu Tomasz Misiak, dyr. Dep. Marketingu Bankowości Detalicznej w Banku Millennium. – Mają bardzo świadomy stosunek do pieniędzy i oszczędzania, ale gromadzą je przede wszystkim na wyjazdy – tak wskazało ponad 60 proc. badanych. Kolejny na liście jest samochód, na który odkłada 50 proc., a dopiero na trzecim miejscu mieszkanie –dodaje Misiak.


Pokolenie Millennium to bez wątpienia beneficjenci nowych technologii, które zapewniają im swobodę, anonimowość, ale także łatwość dostępu do swoich pieniędzy. Jednak jak pokazał raport „Pokolenie Millennium w świecie finansów i nowych technologii, na tle generacji X i Z”, powoli uczą się i przekonują do nowinek płatniczych.

Nowe technologie to dla Millennialsów przede wszystkim źródło informacji, rozrywki, zabawy, ale jeszcze nie sposób na zarządzanie finansami. I choć 85 proc. z nich uważa się za osoby dobrze radzące sobie z nowymi technologiami, to jednak galopujący postęp digitalizacji nie idzie w parze z ich gotowością do pełnego zaufania i korzystania z jej benefitów w metodach płatniczych. Choć stawiają na szybkość i wygodę w codziennym bankowaniu, powoli przekonują się do nowości– wyjaśnia Tomasz Misiak.

Badanie przeprowadzono na reprezentatywnej próbie 1000 Polaków w wieku 16-40 lat. Reprezentatywność zachowano ze względu na: wiek, płeć wielkość miejscowości zamieszkania i wykształcenie.