Przedsiębiorca z usług banku korzysta w ostateczności

Co trzecia firma nie korzysta z dodatkowych produktów jakie są w ofercie banków. Jeżeli jednak przedsiębiorca zdecyduje się na wyjście poza standardową ofertę, jego wybór częściej pada na instrumenty dające szybki dostęp do środków na bieżącą działalność niż na inwestycje i rozwój – wynika z badania przeprowadzonego przez program Rzetelna Firma. Jednocześnie 70 proc. przedsiębiorców korzysta z usług tylko jednego banku.

Prawie 1/3 biorących udział w badaniu „Banki w działalności polskiego biznesu”, przeprowadzonym wśród 1086 przedsiębiorców uczestniczących w programie Rzetelna Firma, stwierdziła, że nie korzysta z dodatkowych usług bankowych, takich jak kredyty, lokaty, fundusze inwestycyjne czy gwarancje bankowe. Spośród tych instrumentów, dostępnych dla przedsiębiorców, najczęściej wybierane są te, które pozwalają uzyskać zastrzyk gotówki na prowadzenie działalności. Aż 34 proc. badanych najchętniej korzysta z oferty kredytów obrotowych, dzięki którym mogą finansować bieżące potrzeby swoich firm. Mniej, bo tylko 18 proc. przedsiębiorców, decyduje się na kredyt inwestycyjny przeznaczony na rozwój działalności. Tylko co dziesiąty ankietowany przez Rzetelną Firmę zakłada w banku lokatę. 

– Widać wyraźnie, że polscy przedsiębiorcy nie korzystają z oferty dodatkowych produktów bankowych. Może to wynikać z ograniczonego zaufania, jakim banki darzą sektor MSP. Liczne obostrzenia i przewlekłe procedury zniechęcają przedsiębiorców. Wolą oszczędzić sobie czas i nerwy, ograniczając korzystanie z usług banku do niezbędnego minimum. Niestety, taka sytuacja szkodzi przedsiębiorcom, którzy mają ograniczony dostęp do zasobów finansowych, samym bankom, które nie mogą czerpać zysków z obsługi instrumentów finansowych, a przede wszystkim dynamice rozwoju gospodarczego – mówi Waldemar Sokołowski, prezes Rzetelnej Firmy.

Badanie pokazuje również, że polscy przedsiębiorcy najczęściej decydują się na korzystanie z usług jednego, wybranego banku. Robi tak aż 70 proc. ankietowanych w badaniu Rzetelnej Firmy. Tylko co trzecie przedsiębiorstwo wybiera odpowiednie dla siebie instrumenty finansowe oferowane przez więcej niż jeden bank. Przedsiębiorcy najczęściej starają się korzystać z usług tych banków, które w ich oczach są znane  i sprawdzone. Do dużych banków, najczęściej wybieranych przez sektor MSP, należą PKO BP, z którego usług korzysta 20 proc. badanych firm, oraz PKO SA, którego klientem jest co dziesiąte przedsiębiorstwo. Wysoką pozycję w badaniu zajmują banki spółdzielcze, które zapewniają świadczenia aż 13 proc. polskim przedsiębiorcom.

– Spora część osób prowadzących działalność gospodarczą chce korzystać z usług banków, które nawet jeśli nie zapewniają najlepszej oferty, są im znane od wielu lat oraz łatwo dostępne. Stąd taka popularność banków spod znaku PKO. Z kolei banki spółdzielcze cieszą się dużym uznaniem, szczególnie w tych miejscowościach, gdzie trudno znaleźć oddziały dużych banków – stwierdza Waldemar Sokołowski. – Badanie pokazuje również, że bankom, które pojawiły się niedawno na polskim rynku nie jest łatwo zdobyć zaufanie przedsiębiorców. Wyjątkiem może być tu Alior Bank, z którego usług korzysta 5 proc. osób prowadzących własną działalność gospodarczą – podkreśla Waldemar Sokołowski.

 

Z badania „Banki w działalności polskiego biznesu” wynika, że:

Badanie „Banki w działalności polskiego biznesu” zostało przeprowadzone w grudniu 2011 r. na reprezentatywnej grupie 1086 przedsiębiorstw, wybranych spośród ponad 41 000 firm, które uczestniczą w programie Rzetelna Firma.

Źródło: Rzetelna Firma