Przedsiębiorcy do banków: stawiacie nam zbyt wysokie wymagania

W kontaktach polskich przedsiębiorców z bankami największym problemem pozostają zbyt wysokie wymagania stawiane przez te instytucje i przewlekłość procedur – wynika z badania przeprowadzonego przez  program Rzetelna Firma. W ciągu ostatniego roku poprawę w kontaktach z bankami odnotowało zaledwie 14 proc. przedsiębiorców.

Dla firm największym problemem w ich relacjach z bankami są zbyt wygórowane wymagania, którym muszą sprostać, żeby skorzystać z instrumentów finansowych oferowanych przez banki. Tak stwierdziła ponad 1/3 uczestników badania „Banki w działalności polskiego biznesu” przeprowadzonego na ponad 1000 przedsiębiorcach uczestniczących w programie Rzetelna Firma.

Osoby prowadzące działalność gospodarczą mają również zastrzeżenia do procedur funkcjonujących w bankach. 28 proc. z nich twierdzi, że są one zbyt przewlekłe, co nie pozwala przedsiębiorcom na szybkie i elastyczne reagowanie, gdy nadarzają się ciekawe sytuacje biznesowe.

Z jakim najczęściej problemem spotyka się Pana/Pani przedsiębiorstwo w trakcie współpracy z bankami?

Źródło: Badanie Rzetelnej Firmy „Banki w działalności polskiego biznesu”

Krytykę ze strony osób prowadzących własną działalność gospodarczą budzi także oferta banków – zdaniem części z nich nie jest ona odpowiednio dopasowana do potrzeb i oczekiwań, inni z kolei postrzegają ją jako nieczytelną. Negatywnie oceniany jest również profesjonalizm doradców. W ciągu ubiegłego roku z niekompetencją pracownika banku spotkał się prawie co dziesiąty przedsiębiorca.

„Jak pokazuje badanie przeprowadzone przez program Rzetelna Firma, przedsiębiorcy nadal napotykają bariery we współpracy z bankami. Zarówno stawianie zbyt wysokich wymagań jak i przeciąganie procedur oznacza odcięcie firm od finansowania, co może się negatywnie przełożyć na ich kondycję. Dla zdrowia gospodarki banki powinny harmonijnie współpracować z biznesem, a obecna sytuacja pokazuje, że nie wszystko układa się prawidłowo” – mówi Waldemar Sokołowski, prezes Rzetelnej Firmy. „Rozwiązaniem mógłby być właściwie funkcjonujący system gwarancji i zabezpieczeń dla sektora MSP, który wsparłby rozwój tych firm” – dodaje Waldemar Sokołowski.

Większość przedstawicieli firm biorących udział w badaniu nie odnotowała w ciągu ostatniego roku znaczących zmian we współpracy z bankami. Dla ponad 2/3 z nich nie zmienił się on w żaden sposób w stosunku do 2010 roku.

Jak ocenia Pan/Pani współpracę swojego przedsiębiorstwa z bankami w 2011 r. w stosunku do poprzedniego roku?


Źródło: Badanie Rzetelnej Firmy „Banki w działalności polskiego biznesu”

Tylko 14 proc. badanych stwierdziło, że w minionym roku działania podejmowane przez banki
w większym lub mniejszym stopniu przyczyniły się do poprawy jakości świadczonych przez nie usług. Więcej bo 18 proc. badanych stwierdziło, że 2011 rok oznaczał dla nich trudniejsze relacje z tymi instytucjami finansowymi. Dla 14 proc. były one gorsze, a dla 4 proc. pogorszyły się w stopniu zdecydowanym.

„Badanie potwierdza, że mimo szumnych zapowiedzi w zakresie poprawy jakości usług bankowych świadczonych dla polskich przedsiębiorstw, ich poziom pozostaje taki sam. W ułatwieniu kontaktów
z instytucjami finansowymi może pomóc firmom budowanie ich wizerunku jako rzetelnych płatników. Dzięki temu osoby prowadzące działalność gospodarczą będą w stanie łatwiej uzyskać dostęp do instrumentów finansowym oferowanych przez banki” – podkreśla Waldemar Sokołowski.

Z badania „Banki w działalności polskiego biznesu” wynika, że:

Badanie „Banki w działalności polskiego biznesu” zostało przeprowadzone w grudniu 2011 r.
na reprezentatywnej grupie 1086 przedsiębiorstw, wybranych spośród ponad 40 000 firm, które uczestniczą w programie Rzetelna Firma.

Źródło: United PR