Przegonić konkurencję – responsywność aplikacji bankowych

Historia polskiej bankowości internetowej rozpoczęła się w 1998 roku, kiedy to Powszechny Bank Gospodarczy z Łodzi zaoferował swoim klientom dostęp do rachunku bankowego przez internet. W 2000 roku Wielkopolski Bank Kredytowy jako pierwszy umożliwił klientom dostęp do konta za pośrednictwem telefonów komórkowych wyposażonych w przeglądarkę WAP.


Obecnie wszystkie banki komercyjne oferują dostęp do kont za pośrednictwem internetu. Rozwój technologiczny urządzeń mobilnych wymusza na bankach konieczność przystosowania ich systemów bankowości elektronicznej do obsługi za pomocą nowych urządzeń. Wzrost zainteresowania użytkowników mobilnymi rozwiązaniami potwierdza również międzynarodowe badanie „Finansowy Barometr ING”, analizujące zachowania i postawy konsumentów wobec zagadnień finansowych. Najnowszy sondaż, zrealizowany w I kwartale 2015 r., objął 14 829 respondentów z 16 krajów świata, w tym 1018 z Polski. Z opublikowanego raportu wynika, że trzech na czterech użytkowników internetu w Polsce posiada urządzenie mobilne (77%), z czego 70% korzysta ze smartfonu, a 44% z tabletu.

Łatwy dostęp do urządzeń mobilnych, a także szybkiego łącza internetowego, wpływa na konieczność dostosowania oferty banków do wciąż rosnących wymagań użytkowników. Jeszcze kilka lat temu korzystanie z bankowości elektronicznej na urządzeniach mobilnych odbywało się głównie za pomocą przeglądarek internetowych dostępnych na smartfonach lub tabletach. Niestety ówczesne strony z reguły nie były przystosowane do wyświetlania zawartości na ekranach o rozdzielczości mniejszej niż typowa dla komputerów osobistych.

W efekcie korzystanie z bankowości elektronicznej na urządzeniach mobilnych było niewygodne i powodowało więcej frustracji niż satysfakcji. Dzisiaj praktycznie każdy bank posiada własną aplikację ułatwiającą nie tylko dostęp do środków, ale również pozwalającą na przeprowadzenie procesu pozyskania kredytu, wymianę waluty lub otworzenie rachunku inwestycyjnego. Przemiany, których jesteśmy świadkami, dokonały się przede wszystkim pod wpływem rosnących wymagań klientów.

Dynamiczny rozwój technologii wymusza na dostawcach usług i produktów konieczność szybkiego reagowania na pojawiające się nowości i trendy. Aby pozostać liderem na rynku, oferowane rozwiązania należy dostosowywać do zmieniających się potrzeb i wymogów klientów. Najszybciej rozwijającym się obszarem pozostaje wciąż internet, ze szczególnym uwzględnieniem dostępu przez urządzenia mobilne, dlatego też należy zwracać uwagę przede wszystkim na konsumentów preferujących ten właśnie kanał dostępu do usług w sieci -stwierdza Łukasz Hankus z firmy Nonstop, jednej z jednostek zaangażowanych w budowę nowego systemu ING Banku Śląskiego, przygotowywanego w technologii RWD.

Od kilku lat obserwujemy na rynku wzrost liczby stron i portali internetowych tworzonych w podejściu Responsive Web Design (RWD). To technika projektowania stron www dostosowująca automatycznie wygląd, zawartość i układ strony do rozmiaru okna urządzenia (przeglądarki, smartfonu czy tabletu), na którym jest wyświetlana. Większość dotychczasowych stron bankowości internetowej zaprojektowano i wdrożono przed gwałtownym wzrostem popularności urządzeń mobilnych, co w konsekwencji powodowało problemy z prawidłowym wyświetlaniem ich zawartości na tych urządzeniach. Najczęstszą niedogodnością, z jaką borykali się użytkownicy, była konieczność przewijania ekranu oraz powiększania jego fragmentów, np. przycisków lub odnośników. Ponadto wielkość czcionki praktycznie uniemożliwiała swobodne zapoznanie się z treścią strony, nie mówiąc już o próbach wprowadzania danych do formularzy przelewów. Taki stan rzeczy wymusił na bankach znalezienie rozwiązania, którego wprowadzenie miało ułatwić dostęp klientom do własnych środków finansowych. Analizując częstotliwość wdrażania przez banki aplikacji na smartfony i tablety, można stwierdzić, że były i są one odpowiedzią na niedostosowanie istniejących rozwiązań webowych do możliwości urządzeń mobilnych. Warto wspomnieć, że choć aplikacje spełniają swoją podstawową funkcję, to jednak mają one również wiele ograniczeń, co może często wzbudzać niezadowolenie wśród użytkowników. Przykładem może być niepełny dostęp do ustawień konta, zaawansowanego przeglądania historii transakcji czy konieczność przebrnięcia przez kilka poziomów nawigacji, aby wybrać pożądane działanie.

Zaletą tworzenia systemów bankowych uwzględniających ideę RWD jest przede wszystkim to, że mamy dostęp to tych samych funkcji i opcji, bez względu na urządzenie, z którego korzystamy. Budowa systemu bankowości elektronicznej z wykorzystaniem Responsive Web Design wpływa nie tylko na dostępność, ale również na koszty związane z rozwojem takiego systemu. Obecnie banki, które nie posiadają stron responsywnych, zmuszone są do utrzymywania i rozwijania swoich systemów internetowych oraz inwestowania dodatkowych zasobów i czasu w rozwój aplikacji mobilnych. Stworzenie nowego systemu bankowości internetowej w podejściu RWD wymaga znacznych nakładów finansowych na początku projektu.

W dłuższej perspektywie czasowej jest to jednak inwestycja generująca niższe koszty niż równoległe utrzymywanie i dalszy rozwój dwóch odrębnych rozwiązań.

Osoby korzystające z bankowości elektronicznej są wymagającymi klientami: cenią swój czas oraz powierzane bankom pieniądze. Zależy im w głównej mierze na szybkim i bezproblemowym dostępie do posiadanych rachunków bankowych oraz sprawnym przeprowadzeniu operacji finansowych z dowolnego miejsca i urządzenia elektronicznego. Biorąc pod uwagę dynamikę zmian na rynku urządzeń mobilnych, można przewidywać stopniowy odpływ klientów z instytucji finansowych, które nie dostosują swoich systemów internetowych do preferencji obecnych i nowych użytkowników.

Anna Ganew