PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościPrzegonić konkurencję – responsywność aplikacji bankowych

Przegonić konkurencję – responsywność aplikacji bankowych

Wiadomości 03.12.2015 (12:15)

Historia polskiej bankowości internetowej rozpoczęła się w 1998 roku, kiedy to Powszechny Bank Gospodarczy z Łodzi zaoferował swoim klientom dostęp do rachunku bankowego przez internet. W 2000 roku Wielkopolski Bank Kredytowy jako pierwszy umożliwił klientom dostęp do konta za pośrednictwem telefonów komórkowych wyposażonych w przeglądarkę WAP.


Obecnie wszystkie banki komercyjne oferują dostęp do kont za pośrednictwem internetu. Rozwój technologiczny urządzeń mobilnych wymusza na bankach konieczność przystosowania ich systemów bankowości elektronicznej do obsługi za pomocą nowych urządzeń. Wzrost zainteresowania użytkowników mobilnymi rozwiązaniami potwierdza również międzynarodowe badanie „Finansowy Barometr ING”, analizujące zachowania i postawy konsumentów wobec zagadnień finansowych. Najnowszy sondaż, zrealizowany w I kwartale 2015 r., objął 14 829 respondentów z 16 krajów świata, w tym 1018 z Polski. Z opublikowanego raportu wynika, że trzech na czterech użytkowników internetu w Polsce posiada urządzenie mobilne (77%), z czego 70% korzysta ze smartfonu, a 44% z tabletu.

Łatwy dostęp do urządzeń mobilnych, a także szybkiego łącza internetowego, wpływa na konieczność dostosowania oferty banków do wciąż rosnących wymagań użytkowników. Jeszcze kilka lat temu korzystanie z bankowości elektronicznej na urządzeniach mobilnych odbywało się głównie za pomocą przeglądarek internetowych dostępnych na smartfonach lub tabletach. Niestety ówczesne strony z reguły nie były przystosowane do wyświetlania zawartości na ekranach o rozdzielczości mniejszej niż typowa dla komputerów osobistych.

W efekcie korzystanie z bankowości elektronicznej na urządzeniach mobilnych było niewygodne i powodowało więcej frustracji niż satysfakcji. Dzisiaj praktycznie każdy bank posiada własną aplikację ułatwiającą nie tylko dostęp do środków, ale również pozwalającą na przeprowadzenie procesu pozyskania kredytu, wymianę waluty lub otworzenie rachunku inwestycyjnego. Przemiany, których jesteśmy świadkami, dokonały się przede wszystkim pod wpływem rosnących wymagań klientów.

Dynamiczny rozwój technologii wymusza na dostawcach usług i produktów konieczność szybkiego reagowania na pojawiające się nowości i trendy. Aby pozostać liderem na rynku, oferowane rozwiązania należy dostosowywać do zmieniających się potrzeb i wymogów klientów. Najszybciej rozwijającym się obszarem pozostaje wciąż internet, ze szczególnym uwzględnieniem dostępu przez urządzenia mobilne, dlatego też należy zwracać uwagę przede wszystkim na konsumentów preferujących ten właśnie kanał dostępu do usług w sieci -stwierdza Łukasz Hankus z firmy Nonstop, jednej z jednostek zaangażowanych w budowę nowego systemu ING Banku Śląskiego, przygotowywanego w technologii RWD.

Od kilku lat obserwujemy na rynku wzrost liczby stron i portali internetowych tworzonych w podejściu Responsive Web Design (RWD). To technika projektowania stron www dostosowująca automatycznie wygląd, zawartość i układ strony do rozmiaru okna urządzenia (przeglądarki, smartfonu czy tabletu), na którym jest wyświetlana. Większość dotychczasowych stron bankowości internetowej zaprojektowano i wdrożono przed gwałtownym wzrostem popularności urządzeń mobilnych, co w konsekwencji powodowało problemy z prawidłowym wyświetlaniem ich zawartości na tych urządzeniach. Najczęstszą niedogodnością, z jaką borykali się użytkownicy, była konieczność przewijania ekranu oraz powiększania jego fragmentów, np. przycisków lub odnośników. Ponadto wielkość czcionki praktycznie uniemożliwiała swobodne zapoznanie się z treścią strony, nie mówiąc już o próbach wprowadzania danych do formularzy przelewów. Taki stan rzeczy wymusił na bankach znalezienie rozwiązania, którego wprowadzenie miało ułatwić dostęp klientom do własnych środków finansowych. Analizując częstotliwość wdrażania przez banki aplikacji na smartfony i tablety, można stwierdzić, że były i są one odpowiedzią na niedostosowanie istniejących rozwiązań webowych do możliwości urządzeń mobilnych. Warto wspomnieć, że choć aplikacje spełniają swoją podstawową funkcję, to jednak mają one również wiele ograniczeń, co może często wzbudzać niezadowolenie wśród użytkowników. Przykładem może być niepełny dostęp do ustawień konta, zaawansowanego przeglądania historii transakcji czy konieczność przebrnięcia przez kilka poziomów nawigacji, aby wybrać pożądane działanie.

Zaletą tworzenia systemów bankowych uwzględniających ideę RWD jest przede wszystkim to, że mamy dostęp to tych samych funkcji i opcji, bez względu na urządzenie, z którego korzystamy. Budowa systemu bankowości elektronicznej z wykorzystaniem Responsive Web Design wpływa nie tylko na dostępność, ale również na koszty związane z rozwojem takiego systemu. Obecnie banki, które nie posiadają stron responsywnych, zmuszone są do utrzymywania i rozwijania swoich systemów internetowych oraz inwestowania dodatkowych zasobów i czasu w rozwój aplikacji mobilnych. Stworzenie nowego systemu bankowości internetowej w podejściu RWD wymaga znacznych nakładów finansowych na początku projektu.

W dłuższej perspektywie czasowej jest to jednak inwestycja generująca niższe koszty niż równoległe utrzymywanie i dalszy rozwój dwóch odrębnych rozwiązań.

Osoby korzystające z bankowości elektronicznej są wymagającymi klientami: cenią swój czas oraz powierzane bankom pieniądze. Zależy im w głównej mierze na szybkim i bezproblemowym dostępie do posiadanych rachunków bankowych oraz sprawnym przeprowadzeniu operacji finansowych z dowolnego miejsca i urządzenia elektronicznego. Biorąc pod uwagę dynamikę zmian na rynku urządzeń mobilnych, można przewidywać stopniowy odpływ klientów z instytucji finansowych, które nie dostosują swoich systemów internetowych do preferencji obecnych i nowych użytkowników.

Anna Ganew

2015-12-03
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 Finał jubileuszu 100-lecia Esbanku Banku Spółdzielczego
20.12.2025 (23:17) – informacja prasowa

Finał jubileuszu 100-lecia Esbanku Banku Spółdzielczego

Dobiega końca wyjątkowy dla ESBANKU Banku Spółdzielczego rok jubileuszu 100-lecia działalności. Świętowanie 100 lat …

a 0 PKO BP otworzył oddział w centrali. Sprzedaje produkty i prezentuje przy okazji dzieła sztuki
20.12.2025 (23:14) – informacja prasowa

PKO BP otworzył oddział w centrali. Sprzedaje produkty i prezentuje przy okazji dzieła sztuki

19 grudnia PKO Bank Polski otworzył oddział 26 w centrali banku przy ul. Świętokrzyskiej 36. W nowym oddziale …

a 0 PZU i Bank Pekao kontynuują prace nad reorganizacją Grupy PZU. "Musimy dać sobie więcej czasu"
20.12.2025 (23:08) – informacja prasowa

PZU i Bank Pekao kontynuują prace nad reorganizacją Grupy PZU. "Musimy dać sobie więcej czasu"

PZU SA i Bank Pekao SA uzgodniły zmiany w Term Sheet, czyli dokumencie ustalającym zasady współpracy obu spółek …

a 0 Vienna Life z cetyfikatem Friendly Workplace 2025
20.12.2025 (21:01) – informacja prasowa

Vienna Life z cetyfikatem Friendly Workplace 2025

Vienna Life otrzymała tytuł Friendly Worplace 2025. Kapituła doceniła sposób, w jaki młoda organizacja zbudowała …

a 0 Rzecznik Finansowy opublikował podsumowanie 2025 r. i przedstawił prognozy na 2026 r.
20.12.2025 (21:00) – informacja prasowa

Rzecznik Finansowy opublikował podsumowanie 2025 r. i przedstawił prognozy na 2026 r.

Biuro Rzecznika Finansowego przygotowuje się do kolejnego poszerzenia zakresu możliwości pomocy obywatelom. Po …

a 0 PKO Bank Polski otworzył przedstawicielstwa w Szwecji i na Litwie
20.12.2025 (20:57) – informacja prasowa

PKO Bank Polski otworzył przedstawicielstwa w Szwecji i na Litwie

PKO Bank Polski uruchomił przedstawicielstwa w Szwecji i na Litwie. Bank chce, aby w okresie realizacji strategii, …

PRNews.pl

Zobacz również

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czytelnik zwrócił uwagę redakcji na problem, który…

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców