Przekształcenie systemów administrowania polisami to priorytet firm ubezpieczeniowych

Według Światowego Raportu Ubezpieczeniowego 2012 wydanego przez Capgemini i Efma, po spadku rentowności w wyniku światowego kryzysu finansowego, branża ubezpieczeniowa na całym świecie ponowne koncentruje się na procesach wewnętrznych, redukując koszty i poprawiając efektywność procesów biznesowych.

Światowy Raport Ubezpieczeniowy 2012 prezentuje sposoby wnikliwej analizy biznesu, w celu identyfikacji szans wprowadzających fundamentalną i trwałą poprawę w podstawowej działalności operacyjnej. Raport jest oparty o wyniki badań z 19 krajów (Australia, Austria, Belgia, Brazylia, Kanada, Dania, Francja, Niemcy, Hong Kong, Indie, Włochy, Holandia, Filipiny, Singapur, Hiszpania, Szwajcaria, Wielka Brytania, Stany Zjednoczone i Wietnam). Oprócz kompleksowego, statystycznego materiału badawczego, raport został sporządzony w oparciu o pogłębione wywiady z 71 członkami kadry kierowniczej firm ubezpieczeniowych.

Raport wskazuje trzy wyraźne wnioski:

  1. zarządzanie kosztami i wydajnością są krytyczną dźwignią podniesienia wydajności organizacji ubezpieczeniowej,
  2. ubezpieczyciele wskazują systemy administrowani polisami jako najbliższy priorytet,
  3. w nadchodzących latach, przeprowadzenie inwestycji w kilku obszarach administrowania polisami jest ważne dla ubezpieczycieli.

Koszty i efektywność są ważnym czynnikiem: mimo, że wysokość składek rośnie na niektórych rynkach, niewielu ubezpieczycieli posiada na tyle silną pozycję konkurencyjną, by móc podnosić składki. Wielu ubezpieczycieli staje więc przed trudnym wyborem, czy różnicować ofertę dla najbardziej wartościowych klientów, czy może skoncentrować sie na niskiej cenie i standaryzacji oferty.

Ubezpieczyciele w innych sektorach niż życiowy (np. Nieruchomości & NW), muszą zapewnić trwałe wyniki w nadchodzących latach. Muszą także zadbać o minimalizację roszczeń, kosztów sprzedaży i innych kosztów operacyjnych. Podstawowy obszar operacyjny – administracja polis – jest obszarem w którym transformacja może zaoferować obniżenie kosztów i korzyści dla klienta.

Administracja polis jest następnym priorytetem obniżenia kosztów i podniesienia wydajności operacyjnej: wielu wiodących ubezpieczycieli przyznaje, że nie mogą w dalszym ciągu polegać na nieelastycznych i starzejących się systemach administracji polisami. Stare systemy blokują dalszą ekspansję biznesową i hamują zdolność do konkurowania na kliento-centrycznym rynku.

Transformacja systemów administracji polisami została uznana za priorytet na kolejne dwa lata, przez zdecydowaną większość europejskich (93%) i północnoamerykańskich ubezpieczycieli (67%). Jedynie w rejonie młodych rynków Azji i Pacyfiku tylko 36% respondentów wskazało, że będzie to priorytetem, ponieważ tamtejsze rynki ubezpieczeniowe zostały otwarte w ostatniej dekadzie, i wiele firm wdrożyło nowoczesne systemy administracji polisami (PA).

– W dobie kryzysu ubezpieczyciele niemogący zwiększyć marż, ani prowadzić ekspansji sprzedaży muszą wykorzystać możliwości tkwiące w aktualizacji systemów administrowani polisami – mówi  Jean Lassignardie, vice prezydent, sprzedaży i marketingu Capgemini’s usług finansowych. – W obecnych trudnych warunkach, postrzegamy modernizację systemów w celu usprawnienia operacji i redukcji kosztów operacyjnych jako jedne z kluczowych priorytetów. Ta sama droga służy do podniesienia wydajności, które ostatecznie prowadzą do lepszej odpowiedzi do rynku na jego potrzeby, zwiększanie satysfakcji klienta i lepszą obsługę polis – dodaje.

Według reportu, 69% badanych ubezpieczycieli stwierdziło, że posiada umiejętności optymalizacji i podnoszenia efektywności operacyjnej i uważa, że są to ważne argumenty przemawiające za decyzją przekształcenia systemów. 66% respondentów wskazywało na konieczność obniżenia całkowitego kosztu posiadania (TCO). Dzięki transformacji systemów administracji polisami, ubezpieczyciele mogą uzyskać niezbędną redukcję kosztów operacyjnych – zmniejszenie TCO nawet o 40%, a kosztów na polisę nawet o 30%. Ubezpieczyciele mogą również zwiększyć wydajność poprzez zredukowanie nieefektywności procesów biznesowych i technologicznych nawet o 30%. Poprzez zmianę systemów ubezpieczyciele mogę szybciej odpowiadać na wyzwania rynkowe związane z regulacjami prawnymi, uwzględnianiem potrzeb klienta i satysfakcji pośrednika, skracając czas wdrożenia i modyfikacji produktów (time to market) nawet do 60%.

Światowy Raport Ubezpieczeniowy 2012 udowadnia, że inwestycje w systemy administrowania polisami zwracają się w krótkim okresie; Capgemini’s Business Agility Maturity Model2 pokazuje, że branża ubezpieczeniowa plasuje się na średnim poziomie sprawności Back Office, w tym w obszarze akceptacji ryzyka, emisji polis i zawierania umów, billingu, fakturowania, i windykacji składek upomnień oraz wznowień umów.

– Zwinność biznesowa (Business agility) jest koniecznością dla ubezpieczycieli, aby iść do przodu i być otwartym na ewoluujące warunki społeczne, prawne, i trendy technologiczne – mówi Patrick Desmarès, Sekretarz Generalny, Efma.

Raport stwierdza, że krótko i średnioterminowa (ciągu najbliższej kadencji zarządów) koncentracja na zagadnieniu administracji polis przyniesie, wyższy poziom zwinności (agility) w analizie ryzyka ubezpieczeniowego i zmniejszy ryzyko niewłaściwej selekcji ryzyk. Również należy zauważyć, podniesienie poziomu sprawności i zwiększanie zdolności ubezpieczycieli do oferowania produktów on-line, oraz modyfikację zawartych polis w tradycyjnych i nowych kanałach sprzedaży.

Źródło: Capgemini