Rok 2016 upłynął pod znakiem stłuczek

Miniony rok cechował się znacznie większą liczbą stłuczek niż poprzednie lata. Ta negatywna zmiana z pewnością wpłynęła na składki ubezpieczeń OC.

 

Zmiany bezpieczeństwa na polskich drogach warto przeanalizować w dłuższej perspektywie czasowej (np. dziesięcioletniej). Taka analiza jest możliwa dzięki danym Policji oraz KRBRD (patrz poniższa tabela). Statystyki dotyczące kolizji drogowych (stłuczek) wskazują, że w 2016 r. nastąpił wzrost liczby takich zdarzeń drogowych o 12,2% (z 362 265 do 406 622). Negatywne zmiany odnotowano również w przypadku:

Kolizje drogowe jako zdarzenia powodujące tylko szkody materialne, na ogół pociągają za sobą wypłatę mniejszych odszkodowań niż wypadki. „Tym niemniej można przypuszczać, że ubiegłoroczny wzrost liczby stłuczek miał pewien wpływ na wyniki finansowe ubezpieczycieli oraz podwyżki składek za OC” – uważa Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.  

Z zaprezentowanych informacji wynika również, że ubiegłoroczna liczba kolizji drogowych była dość zbliżona do złego wyniku z 2010 r. (patrz poniższa tabela). „Jeżeli główną przyczyną większej częstotliwości kolizji w 2016 r. było zatłoczenie dróg związane ze wzrostem liczby pojazdów, to ponowne obniżenie liczby stłuczek do 350 000 rocznie może stanowić problem” – zwraca uwagę Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.  

Zmiany liczby kolizji, wypadków drogowych oraz ofiar wypadków w latach 2006 – 2016

Rok

Liczba kolizji drogowych

Liczba wypadków drogowych

Liczba śmiertelnych ofiar wypadków drogowych

Liczba osób odnoszących obrażenia ciała na wskutek wypadku drogowego

2006 r.

411 727

46 876

5 243

59 123

2007 r.

386 934

 

49 536 

5 583 

63 224 

2008 r.

381 520

49 054

5 437

62 097

2009 r.

381 769

 

44 196

4 572

56 046

2010 r.

416 075

 

38 832

3 907

48 952

2011 r.

366 520

40 065

4 189

49 501

2012 r.

339 581

37 046

3 571

45 792

2013 r.

355 917

35 847

3 357

44 059

2014 r.

348 028

34 970

3 202

42 545

2015 r.

362 265

32 967

2 938 

39 778

2016 r.

406 622

33 664

3 026

40 766

Zmiana 2016 r./2015 r.

+12,2%

+2,1%

+3,0%

+2,5%

Źródło: opracowanie własne na podstawie danych Policji oraz KRBRD


W nawiązaniu do wzrostu liczby wypadków oraz kolizji drogowych, warto zwrócić uwagę na pewną kwestię, która jest mało eksponowana podczas debaty o coraz wyższych składkach OC. Propozycje rozwiązania problemu drożejących ubezpieczeń, koncentrują się na standaryzacji lub obniżeniu świadczeń za szkody osobowe oraz lepszej ocenie ryzyka ubezpieczeniowego (np. poprzez zapewnienie ubezpieczycielom dostępu do danych o mandatach). Można odnieść wrażenie, że w kontekście cen OC wielu ekspertów mówi tylko o doraźnych rozwiązaniach i pomija wpływ wypadkowości na koszty obowiązkowych polis. „Działania skutkujące poprawą bezpieczeństwa ruchu drogowego są najlepszym sposobem na długookresowe ograniczenie składek OC bez negatywnych konsekwencji dla ofiar wypadków (np. kontrowersyjnego obniżenia zadośćuczynień za śmierć lub kalectwo)” – podsumowuje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.   

Ubea.pl