Rośnie rola internetu w bankowości

Już niedługo na rynku pojawi się w sprzedaży najnowszy raport na temat rynku consumer finance gdańskiego Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową. Tym razem przewodnim tematem będą trendy w dystrybucji produktów rynku consumer finance w Polsce w perspektywie 2012. W raporcie odnajdziemy również analizę kanałów zdalnych, w tym przede wszystkim internetu. Za ten fragment odpowiadał Michał Macierzyński z Bankier.pl.Z zebranych danych jasno wynika, że zdalne kanały dystrybucji są istotnym, chociaż wciąż mało docenianym sposobem dystrybucji, zwłaszcza kredytów hipotecznych. Wynika to z wielu przyczyn, między innymi braku możliwości prostego określenia kanału inicjującego kontakt klienta z bankiem. Prościej byłoby, gdyby można było udzielić kredytu zupełnie bez potrzeby fizycznego podpisywania tradycyjnej umowy kredytowej. Skoro to jednak z wielu względów nie jest możliwe, internet będzie służył w najbliższej przyszłości przede wszystkim jako medium promocyjne. Nawet jednak w tym przypadku sprawdza się doskonale, a jego pozycja z całą pewnością będzie rosła. Zwłaszcza w przypadku sprzedaży krzyżowej, gdzie już teraz widać, że sprawdza się w tym zadaniu doskonale.

Patrząc na cały rynek internetowy, bardzo istotną rolę w strategii instytucji finansowych spełniają portale i wortale internetowe. Z jednej strony przyciągają wielu czytelników, z drugiej są swego rodzaju pośrednikami w sprzedaży produktów finansowych. Jak się okazuje – całkiem istotnym. Warto tutaj dodać, że z ich usług korzystają nie tylko same banki, co również firmy doradcze. A przecież te ostatnie zdobyły całkiem spory kawałek rynku. Na sam koniec warto jeszcze wspomnieć o programach partnerskich, dzięki czemu produkty finansowe są dostępne na wielu innych witrynach.

Witryn, które w rzeczywistości się liczą na rynku dystrybucji kredytów jest stosunkowo niewiele. Właściwie można tutaj mówić o pięciu dużych graczach. Pozostałe strony służą często jedynie jako pas transmisyjny, który kieruje ich czytelników do aktualnie reklamowanej witryny.

Na całym rynku dość ciekawie wygląda pozycja konkurujących ze sobą wortali internetowych – Bankier.pl i Money.pl. Wynika to z wielu przyczyn. Oba serwisy mają mocną pozycję wśród internautów zainteresowanych gospodarką i finansami. Oba mają własne programy partnerskie. W przypadku Money.pl można jeszcze dodać własne produkty finansowe, tworzone razem z zewnętrznymi partnerami. Jest zatem konto i karta kredytowa tworzona razem z BZ WBK, a ostatnio pojawił się nawet kredyt gotówkowy pod marką Money.pl, a oferowany przez GE Money Bank. Jest to zatem ciekawa strategia, bo z jednej strony wortal jest branżowym medium, z drugiej sprzedaje produkty banków pod własną marką. Nie powinno to jednak aż tak dziwić – w końcu Expander też ma swoje własne karty kredytowe, o których prawie nikt nie słyszał, wydawane razem z GE Money Bank i jest bardzo istotnym dystrybutorem kredytów tej instytucji. Z kolei Open Finance to przecież Noble Bank, Noble TFI, Metro Bank czy w końcu DomBank. Żeby nie było – Bankier.pl ma strategiczną umowę z Open Finance, dzięki czemu proces „zamykania” części kredytów inicjowanych w internecie, odbywa się za pośrednikiem tego doradcy.

Jak zatem widać wortale finansowe tworzą całkiem ciekawe modele biznesowe i pełnią istotną rolę w edukacji finansowej internautów. Jest to możliwe również dzięki temu, że same dysponują własnymi redakcjami i analitykami. To zwiększa ich potencjał i „siłę rażenia”.

Naszym zdaniem temat jest bardzo ciekawy i można o nim pisać bardzo długo. Sami również do niego będziemy częściej wracać. Już w tym momencie zachęcamy do zakupu nowego raportu IBnGR. To bardzo inspirująca lektura – a przecież na rynku consumer finance w tym momencie aż buzuje.

A z ciekawostek dotyczących samego rynku internetowego. Już niedługo swój serwis finansowy uruchomi o2. Ciekawe czego można się spodziewać, bo mówi się, że będzie to też naziemny doradca.

Z Money.pl do Liberty Group S.A odszedł na stanowisko starszego analityka Daniel Gąsiorowski, do niedawna analityk Money.pl. Ma on wzmocnić działania konsultingowe dla spółek giełdowych. Będzie on, obok Katarzyny Chechlińskiej, pracował nad projektami IR takich spółek, jak: TRIADA S.A., e-Muzyka S.A., Bakalland S.A., HAWE S.A. Dotychczas D. Gąsiorowski pracował w portalu Money.pl, gdzie współtworzył serwis giełdowy, pracował nad rozwojem działów poświęconych inwestowaniu. Wcześniej przez okres 2 lat pełnił funkcję redaktora naczelnego i wydawcy dziennika Gazeta Finansowa.

Bankier.pl wzmocnił dział Analiz. Od jakiegoś czasu miejsce głównego ekonomisty zajmuje dr Bogusław Półtorak. Obok Pawła Rejczaka, giełdę będzie analizowała również Anna Boniecka. A na koniec – wystartowaliśmy z nowym projektem – skierowanym również do bankowców i wszystkich osób interesujących się finansami. Przegląd Finansowy Bankier.pl: http://www.bankier.pl/przeglad . Serdecznie zapraszamy – tygodnik jest w PDFie – można go przeglądać na komputerze lub po prostu wydrukować.