Strategia Grupy PZU na lata 2006-2010

Prezes Zarządu PZU SA – Cezary Stypułkowski powiedział, że „misją grupy PZU jest pozostanie instytucją finansową, która milionom klientów będzie oferowała za rozsądną cenę usługi zorganizowane wokół ich potrzeb ubezpieczeniowych, emerytalnych i inwestycyjnych”. Dokument, który określa główne cele oraz planowane inicjatywy Grupy w najbliższych latach przyjęły zarządy spółek grupy PZU oraz rady nadzorcze PZU SA i PZU Życie SA.

Strategia zakłada dobre perspektywy rozwoju rynku ubezpieczeniowego w Polsce. Autorzy dokumentu podkreślają rosnące znaczenie nowych kanałów sprzedaży ubezpieczeń – Internetu i telefonu, a także kanału bancassurance. Strategia przewiduje utrzymanie wiodącej pozycji grupy PZU na polskim rynku finansowym oraz rozwój na rynkach zagranicznych. W dokumencie podkreśla się także rosnącą rolę sektora małych i średnich przedsiębiorstw, zakładając dynamiczny wzrost sprzedaży ubezpieczeń dla tego segmentu.

W dokumencie wiele miejsca poświęcono zorganizowaniu aktywności i procesów w grupie PZU wokół potrzeb klienta. W obszarze sprzedaży strategia zakłada przygotowanie specjalnej oferty produktów i usług dla poszczególnych segmentów klientów. W dziedzinie likwidacji szkód i wypłaty świadczeń przyjęto założenie, że średni czas likwidacji szkód skrócony zostanie o połowę.

Strategia definiuje działania, które służyć mają zwiększeniu przychodów oraz optymalizacji kosztów. Jako przykład przedsięwzięcia, które wzmocnić może pozycję konkurencyjną grupy PZU wskazano niewykorzystaną jak dotąd szansę sprzedaży „krzyżowej” – wspólnej oferty ubezpieczeń majątkowych i ubezpieczeń na życie. Zapowiedziano także znaczące wzmocnienie relacji z bankami. W strategii zaakcentowano wzmocnienie sprzedaży produktów długoterminowych, takich jak: IKE, Pracownicze Programy Emerytalne oraz aktywną akwizycję Otwartego Funduszu Emerytalnego. Istotnym czynnikiem wzrostu przychodów ma być również działalność na zagranicznych rynkach wschodzących. Prognozuje się dalszy wzrost przypisu składki ze spółek zagranicznych, który w 2010 roku ma wynieść ponad 330 mln EUR.

Zaprezentowany w strategii proces optymalizacji kosztów funkcjonowania grupy zakłada poprawę systemu zarządzania na wszystkich szczeblach oraz większą efektywność w obsłudze administracyjnej spółek (back-office). Kluczowym przedsięwzięciem w tym procesie będzie wdrożenie nowego ładu korporacyjnego, zakładającego przekształcenie grupy PZU w strukturę holdingową. Innym istotnym elementem poprawy efektywności zarządzania spółkami grupy będzie modernizacja systemów informatycznych oraz poprawa wewnętrznych procedur. Aspiracją grupy PZU jest znacząca poprawa wskaźnika kosztów administracyjnych w obydwu spółkach ubezpieczeniowych i osiągnięcie poziomu porównywalnego z wiodącymi ubezpieczycielami europejskimi. Jednym z celów zarządczych jest utrzymanie wskaźnika mieszanego (combined ratio) na poziomie poniżej 92 proc.

Grupa PZU zakłada utrzymanie wysokiego poziomu kapitalizacji. Jego źródłem będzie zatrzymana część zysków, które powinny kształtować się na poziomie zbliżonym do ubiegłorocznego, przy założeniu utrzymywania się stosunkowo wysokiego poziomu rentowności inwestycji na rynkach finansowych.