Trzy pytania do Moniki Nowakowskiej z Kredyt Banku

Michał Macierzyński, PRnews.pl: W ostatnim czasie w Kredyt Banku zaszło wiele zmian. Bank ma nowego Prezesa, zaczyna przynosić zyski, sprzedał niektóre spółki zależne. Jakie są zatem Wasze plany i strategia na przyszłość?
Monika Nowakowska, Dyrektor Biura Public Relations, Kredyt Bank S.A..: W ubiegłym roku bank uporządkował strukturę aktywów, tworząc podstawy dla dalszej, efektywnej działalności. Jak widać po wyniku za 2004 rok i za I kwartał bieżącego roku, była to skuteczna droga. Będziemy kontynuować te działania i wykorzystywać pozytywne trendy dla umacniania pozycji banku. Chcemy nie tylko obniżyć koszty, ale także zwiększyć przychody z działalności bankowej. Planujemy nadal usprawniać współpracę pomiędzy spółkami w Grupie KB. Zamierzamy skoncentrować się na rozwoju współpracy z Wartą. Taka strategiczna współpraca daje duże możliwości po pierwsze kreowania nowych produktów, po drugie komplementarnego zaspokajania potrzeb klientów. Intensyfikując współpracę z Żaglem chcemy nie tylko zwiększyć portfel kredytowy, ale także sprzedaż polis – tylko w pierwszym kwartale sprzedaż ubezpieczeń dołączanych do kredytów ratalnych, wzrosła trzykrotnie.

MM: Pozostając przy zmianach. Wprowadziliście sporo nowego do swojej oferty i zapowiadacie, że to nie koniec. Co się zatem zmieniło i czego mogą się w najbliższym czasie spodziewać Wasi klienci?

MN: To rzeczywiście nie jest koniec nowości, choć wiele już zmieniliśmy – zwiększyliśmy atrakcyjność kredytu mieszkaniowego obniżając oprocentowanie i skracając czas decyzji do 48 godzin. Nadal oferujemy bezpłatne ubezpieczenie na życie kredytobiorcy. Poza tym znacznie poszerzyliśmy – do prawie 1800 urządzeń – sieć bankomatów, z których klienci mogą bezpłatnie wypłacać gotówkę i sprawdzać saldo, wprowadziliśmy też wpłatomaty. Prowadzimy promocje produktów detalicznych i dla segmentu msp. W ubiegłym roku dla małych i średnich firm wprowadziliśmy nowe kredyty oraz rachunek depozytowy. Obecnie pracujemy nad zmianami w ofercie podstawowej, głównie w ROR. Będą też kolejne edycje specjalnie oprocentowanych lokat, przygotowujemy kartę kredytową dla studentów. Planowane są kolejne edycje funduszy inwestycyjnych zamkniętych przygotowanych we współpracy z KBC Asset Management: KBC Złoty Dolar, KBC Elita. We wrześniu bank uruchomi pierwszy fundusz oparty o rynek nieruchomości. Wszystkie te działania wzmocnią atrakcyjność oferty banku tak, byśmy mogli silnie konkurować o klientów i systematycznie zwiększać ich liczbę.

MM: Kredyt Bank wprowadził swój system bankowości internetowej KB24 w lutym 2002 roku. Jak oceniacie Państwo ten kanał dostępu po trzech latach po jego wdrożeniu? Czy macie jakieś plany wdrożenia nowych funkcjonalności?

MN: Przede wszystkim od tego czasu bardzo dynamicznie wzrosła liczba klientów korzystających z KB24 – obecnie już 150 tys. osób kontaktuje się w ten sposób z bankiem. Serwis KB24 został rozbudowany zgodnie z oczekiwaniami naszych klientów. Umożliwiliśmy realizację płatności zagranicznych, kupno i sprzedaż jednostek udziału w funduszach inwestycyjnych banku, zarządzanie kontem depozytowym i obsługę karty kredytowej. Usługi bankowości elektronicznej cieszą się dużą popularnością zarówno wśród klientów indywidualnych, jak i małych i średnich firm. Klienci indywidualni stanowią większość i realizują głównie tzw. mikropłatności. Firmy przeprowadzają za pomocą KB24 większą liczbę transakcji i o wyższym wolumenie. Spodziewamy się, że coraz więcej klientów będzie korzystać z KB24. Dążymy do przesunięcia większości prostych operacji (np. przelewy, wnioski) do elektronicznego kanału dystrybucji, aby stworzyć warunki do zaoferowania wyspecjalizowanej obsługi w placówkach. Dlatego nadal będziemy rozwijać funkcjonalność serwisu KB24 o nowe usługi m.in.: rozszerzenie oferty lokat terminowych w złotówkach i walutach wymienialnych, generowanie wyciągów elektronicznych, obsługę rachunków walutowych, kartę wirtualną i limit kredytowy. Podniesie to atrakcyjność naszej oferty, a co za tym idzie również konkurencyjność na rynku. Myślę, że w ciągu najbliższych dwóch lat gros usług i operacji bankowych będzie można realizować przez Internet, natomiast wyspecjalizowana obsługa klientów np. kredyty inwestycyjne, indywidualne plany inwestycyjne, będzie koncertowała się w placówkach banku.