Ubyło klientów korzystających z bankowości internetowej. Czy winna jest bankowość mobilna?

Związek Banków Polskich opublikował raport NetB@nk z danymi po III kwartale 2017 r. Tradycyjnie znajdują się tam informacje na temat użytkowników bankowości internetowej, dane o kartach płatniczych i rozliczeniach przez Elixir.

Jak wynika z raportu, na koniec III kwartału 2017 roku liczba klientów indywidualnych posiadających umowy umożliwiające dostęp do usług bankowości internetowej wyniosła ponad 35 milionów. W stosunku do kwartału poprzedzającego zanotowano wzrost o ponad 450 tys. (1,30 proc.), zaś w stosunku do III kw. 2016 roku wzrost wyniósł ponad 2,02 mln (6,15 proc.).

Klientów aktywnie korzystających z bankowości internetowej, czyli takich, którzy logują się przynajmniej raz w miesiącu było 15,7 mln. W tym przypadku jest to spadek o 67 tys. w porównaniu do kwartału poprzedniego. Natomiast w porównaniu z rokiem poprzednim wzrost liczby aktywnych klientów indywidualnych wyniósł ponad 414 tys. (2,71 proc.).

YAY Foto

Spadek liczby aktywnych klientów bankowości internetowej można po części wiązać ze wzrostem popularności bankowości mobilnej. Jak wynika z raportów, które publikuję na PRNews.pl, na koniec III kwartału 2017 roku liczba użytkowników bankowości mobilnej wynosiła już 9,1 mln. To o 377 tys. więcej niż kwartał wcześniej i aż o 2 mln więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Klientów mobile only, czyli takich, którzy porzucili bankowość internetową na rzecz mobilnej było na koniec września 1,6 mln. To osoby, które obsługują swoje konta bankowe wyłącznie za pomocą smartfonów.

Wzrost popularności bankowości mobilnej nie jest jednak jedyną przyczyną spadku liczby aktywnych użytkowników. Część banków zaczęła robić porządki w kontach osobistych i zamykać nieaktywne rachunki. Dlaczego więc nie spadła ogólna liczba klientów z umowami o bankowość internetową? Bo wypowiedzenie umowy rachunku nie wszędzie jest tożsame z zablokowaniem dostępu do bankowości internetowej.

Należy też mieć na uwadze, że rynek bankowości internetowej powoli się nasyca. Liczba klientów nie rośnie w tak spektakularnym tempie, jak w przypadku bankowości mobilnej. Kolejne kwartały pokażą nam jednak, czy spadek liczby aktywnych użytkowników bankowości internetowej to tylko jednorazowa korekta, czy może początek nowego trendu.