W jakich firmach chcą pracować polscy specjaliści i menedżerowie?

Specjalistów i menedżerów z różnych branż łączy jedno – chęć pracy w firmach międzynarodowych. Wyniki badania Antal International dotyczące najbardziej pożądanych pracodawców wskazują, że większość firm, które znalazły się w rankingu stworzonym przez wyższą i średnią kadrę menedżerską to korporacje lub firmy międzynarodowe.  

Antal International, międzynarodowa agencja specjalizująca się w rekrutacji specjalistów i menedżerów średniego i wyższego szczebla z różnych sektorów rynku, opublikował listę najbardziej pożądanych pracodawców w poszczególnych branżach. Respondenci wskazywali najczęściej korporacje lub firmy międzynarodowe jako tych pracodawców, u których chcieliby pracować.

„Wyniki przeprowadzonego przez nas badania doskonale pokrywają się z naszymi obserwacjami – zagraniczne koncerny cieszą się bardzo dobrą reputacją w oczach pracowników średniego i wyższego szczebla menedżerskiego”, komentuje Artur Skiba, dyrektor zarządzający Antal International. Dla tej grupy pracowników ważne są nie tylko warunki zatrudnienia, jakie oferuje pracodawca. „Menedżerowie i specjaliści przykładają zwykle dużą wagę do atmosfery pracy, reputacji firmy i wartości, jakim hołduje. W polskich realiach to zwykle firmy międzynarodowe, o długiej historii i bogatym doświadczeniu mogą pochwalić się dobrymi ocenami wśród najbardziej wymagających pracowników”, dodaje Artur Skiba. „W tym przypadku specjaliści i menedżerowie nie różnią się od pracowników niższych szebli, którzy mając do wyboru pracodawcę chętniej podejmują pracę w firmach świadomych, przyjaznych pracownikom” dodaje Andrew Samu, członek zarządu Stowarzyszenia Agencji Zatrudnienia.

„Najbardziej pożądani pracodawcy” – ranking Antal International został stworzony na podstawie odpowiedzi 1200 polskich specjalistów i menedżerów z różnych branż.

Bankowość i finanse

Branża samochodowa

BRE

14%

 

Solaris Bus & Coaches

12%

Alior Bank

9%

 

Toyota

11%

BZWBK

8%

 

Volkswagen

8%

Branża energetyczna

Farmacja

Alstom

20%

Abbott Laboratories

20%

BP Polska

13%

 

Agfa HealthCare

11%

Stoen

10%

 

GlaxoSmithKline

9%

FMCG

 

 

IT

 

Unilever

12%

 

Google

22%

Danone

11%

 

IBM

16%

Procter&Gamble

9%

 

Microsoft

12%

Media i marketing

 

 

Nieruchomości i budownictwo

Google

39%

 

AIG/Lincoln

22%

Allegro

13%

 

Apsys

9%

TVN

11%

Budimex

6%

Przemysł

Telekomunikacja

Philips

15%

 

Nokia

15%

3M

8%

 

Polkomtel

12%

General Electric

6%

 

Nokia Siemens Networks

9%

Transport i logistyka

Usługi dla biznesu

Gefco

28%

 

Amway (SSC)

17%

Prologis

22%

 

Accenture

7%

UPS

18%

Electrolux (SSC)

6%

W obecnej sytuacji rynkowej, kiedy coraz mocniej odczuć można, że rynek kandydata wraca do polskich realiów, dla pracodawców niezwykle istotne jest to, aby zachęcić jak najlepszych kandydatów do tego, aby właśnie w ich firmie podjęli pracę. Co firmy mogą zrobić, aby cieszyć się dobrą opinią i być pożądanym pracodawcą? Niezwykle ważne jest dbanie o wizerunek firmy zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz organizacji. Przy tworzeniu wizerunku firmy największe pole do popisu mają dział HR i dział marketingu. Współpracując ściśle z zarządem te dwa piony powinny ustalić, jakie wartości są dla firmy najważniejsze i w jaki sposób firma planuje je realizować. Dbanie o wizerunek natomiast to zadanie dla wszystkich pracowników firmy.

Jednym z działań mających na celu budowanie wizerunku dobrego pracodawcy jest polityka zarządzania talentami. Działania związane z tym obszarem kierowane są bezpośrednio do obecnych pracowników, jednak w perspektywie długofalowej ich pozytywne skutki wykraczają poza organizację. Firmy, którym zależy na tym, aby zatrudniać i utrzymać najlepszych pracowników powinny pamiętać, że głównym powodem rezygnacji z pracy zwykle są bezpośredni przełożeni. Organizacja będzie cieszyć się dobrą opinią i odnosić sukces, jeśli jej menedżerowie będą liderami z prawdziwego zdarzenia. „Niezwykle ważne jest, aby zauważać i rozwijać talenty. Nie tylko będzie to motywowało menedżerów, ale także przełoży się na podniesienie satysfakcji z pracy ich podwładnych i, co za tym idzie, wynik firmy”, podkreśla Artur Skiba.

Niezwykle istotne dla budowania dobrego wizerunku jest też motywowanie pracowników. Planując politykę motywowania menedżerowie powinni pamiętać, że pracownicy motywowani we właściwy sposób osiągają wyższy stopień zadowolenia z pracy, a w rezultacie ze swojego pracodawcy. Biorąc pod uwagę, że najlepszym rzecznikiem firmy jest jej pracownik, warto poświęcić czas na przemyślenie polityki motywacyjnej organizacji. Ważne jest uwzględnienie w tym planie nie tylko elementów płacowych, ale także pozapłacowych form motywowania ludzi. Doskonałym sposobem jest włączenie do systemu wynagrodzeń możliwie szerokiej kafeterii, dzięki której pracownicy będą mieli możliwość wyboru takich opcji, które interesują ich najbardziej lub w danym momencie wydają im się najważniejsze. 

Źródło: Antal International