W ślad za liderem

Jedna trzecia europejskich menedżerów oferuje swoim pracownicom ponowne szkolenia po powrocie z urlopu macierzyńskiego. Szkolenia te są najbardziej popularne wśród brytyjskich (48%) i hiszpańskich (45%) menedżerów, gdy tymczasem ich holenderscy (11%) i belgijscy (13%) koledzy w najmniejszym stopniu skłonni są je organizować. Do innych praktyk, dających kobietom dostęp do stanowisk wyższego szczebla, zalicza się finansowe wsparcie w opiece nad dziećmi i ich edukacji, redukcję liczby zmian miejsca pracy i zamieszkania oraz organizację w pracy dziennej opieki nad dzieckiem. 16% europejskich menedżerów nie podejmuje żadnych kroków, by zwiększyć liczbę kobiet w zarządzie swojej firmy. Najmniej zainteresowana jakimkolwiek wysiłkiem w tym kierunku jest francuska (22%), belgijska (20%) i hiszpańska (19%) kadra kierownicza.

Przepływ informacji
49% europejskich liderów biznesu czerpie wiedzę na temat najświeższych wiadomości ekonomicznych z prasy drukowanej. Gazeta codzienna jest najważniejszym i najbardziej popularnym źródłem informacji gospodarczej wśród dyrektorów we wszystkich krajach, a w szczególności z Włoch (69%) i Niemiec (62%). Znacznie rzadziej po dzienniki sięgają ich brytyjscy (35%) i belgijscy (37%) koledzy.

Jedna czwarta europejskich menedżerów czyta aktualności ze świata biznesu, korzystając ze źródeł online. Ich największymi użytkownikami są brytyjscy menedżerowie (31%), natomiast najmniej zainteresowani szukaniem aktualności gospodarczych online są Włosi (18%). 18% francuskich dyrektorów znajduje aktualności korporacyjne w tygodnikach lub miesięcznikach ekonomicznych, a dla 10% belgijskich menedżerów najbardziej cennym źródłem informacji są ich koledzy z branży.

Jeśli chodzi o blogi, wie o nich 42% europejskiej kadry kierowniczej najwyższego szczebla, ale ich nie czyta, zaś kolejnych 37% nawet o nich nie słyszało. Blogi są najlepiej znane francuskim menedżerom – 68% jest zaznajomionych z tym pojęciem, a 15% aktywnie uczestniczy w nich. Blogging jest najmniej bliski holenderskim i niemieckim liderom, odpowiednio 56% i 57%, w porównaniu z europejską średnią 37% respondentów, nieświadomych tego pojęcia. Prawdopodobnie najbardziej skłonni, by czytać, obserwować lub pisać blogi są włoscy (26%) i hiszpańscy (25%) dyrektorzy, podczas gdy w Belgii robi to tylko 10% menedżerów. Zwyczaj ten nie przyjął się jeszcze w zarządach; tylko 7% europejskich dyrektorów uznaje blogi za użyteczne źródło informacji, a jedynie 2% aktywnie je pisze.