W drugim kwartale 2006 r. Bank kontynuował wysokie tempo wzrostu biznesu i równocześnie wdrożył nowy wizerunek oraz rozpoczął projekt ekspansji sieci oddziałów. W pierwszej połowie 2006 r. Bank osiągnął następujące, pozytywne wyniki finansowe:
- Zysk netto wyniósł 139,7 mln zł, co daje ROE w skali roku na poziomie 12,5%
- Doskonały wzrost wyniku z tytułu prowizji o 35,4% rok do roku (r/r), dzięki funduszom inwestycyjnym, produktom w zakresie zarządzania aktywami/bancassurance oraz kredytom
- Wzrost wyniku z tytułu odsetek o 3,8% r/r
- Poprawa wskaźnika Koszty/Dochody, który osiągnął poziom 67,4% pomimo kosztów wynikających z ekspansji sieci oddziałów i zmiany marki
- Wzrost kosztów ogółem (bez kosztów związanych ze zmianą marki i ekspansją) jedynie o 0,5%
- Dalsza poprawa jakości kredytów: udział kredytów zagrożonych utratą wartości do kredytów ogółem na poziomie 8,2%
- Wysoki współczynnik wypłacalności, wynoszący 17%
W drugim kwartale widoczny był także dynamiczny rozwój działań biznesowych, będący kontynuacją pozytywnych tendencji z poprzednich kwartałów:
Kredyty ogółem: 46% wzrost r/r
Kredyty hipoteczne: 13,5% udziału w rynku nowych kredytów (do maja); 1,2 mld zł kredytów wypłaconych w drugim kwartale 2006 r.; portfel w wysokości 5,4 mld zł (3-cie miejsce na rynku)
Karty kredytowe: 123% wzrost r/r; o 36 tys. kart więcej w drugim kwartale. 2006 r.; łączna liczba kart wynosi 194 tys.,
Kredyty konsumpcyjne: 124% wzrost r/r; portfel wynoszący 755 mln zł (brutto)
Fundusze inwestycyjne: 195% wzrost r/r; 2,3 mld zł w zarządzaniu; 2,9% udziału w rynku
Środki Klientów: 19% wzrost r/r
Leasing: 15% wzrost portfela leasingu; udział w rynku ponad 6%
Internet: 345 tys. zarejestrowanych Klientów indywidualnych
Sprzedaż krzyżowa: 2,89 produktów na Klienta w detalu
Bank zakończył wdrożenie nowego wizerunku we wszystkich istniejących oddziałach, spółkach zależnych i innych sieciach. W dniu 18 maja br. otwarto w Bydgoszczy pierwsze Centrum Finansowe działające według nowej formuły. Od tego czasu otwarto kolejnych 5 oddziałów, a dodatkowo 20 zmodernizowano. Oznacza, to, że Bank szybko i konsekwentnie realizuje plan ekspansji, ogłoszony w styczniu 2006 roku zakładający otwarcie do końca roku 21 nowych oddziałów oraz zmodernizowanie 36 kolejnych.
W ciągu drugiego kwartału 2006 r. wyniki Banku Millennium oraz zasady jego zarządzania znalazły znaczące uznanie na trzech różnych obszarach. Przyniosło to Bankowi:
- Tytuł „Spółka Godna Zaufania 2006” oraz najwyższą (5 gwiazdek) ocenę w Ratingu Inwestorów Instytucjonalnych spółek, notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie zorganizowanym przez Polski Instytut Dyrektorów
- Tytuł „Perły Polskiej Giełdy 2005” dla najlepszej spółki w kategorii „Finanse” przyznany przez dziennik „Parkiet”
- Podwyższenie ratingu siły finansowej do ”D„ przez agencję ratingową Moody’s – w uznaniu rosnącej zyskowności powtarzalnej oraz ciągłej zdolności do realizowania celów strategicznych.
I – WSTĘPNE WYNIKI FINANSOWE – I półrocze 2006 r.
Przychody operacyjne
(mln zł) |
I poł. 2006
pro-forma |
I poł. 2005
pro-forma |
Zmiana |
Wynik z tytułu odsetek * | 330,6 | 318,4 | 3,8% |
Wynik z tytułu prowizji | 164,4 | 121,4 | 35,4% |
Pozostałe dochody pozaodsetkowe | 91,8 | 107,7 | -14,8% |
Przychody operacyjne | 586,8 | 547,5 | 7,2% |
W tym pozycje nadzwyczajne | 26,1 | ||
Przychody operacyjne bez pozycji nadzwyczajnych | 586,8 | 521,4 | 12,5% |
(*) w tym marża na wszystkich instrumentach pochodnych, zabezpieczających portfel kredytów walutowych.
Od 1 stycznia 2006 r. Bank rozpoczął stosowanie zasad rachunkowości zabezpieczeń wobec walutowych kredytów hipotecznych o zmiennym oprocentowaniu, zmiennoprocentowych depozytów złotowych oraz związanych z nimi swapów CCIRS. Od czasu wspomnianej zmiany marża na tych operacjach jest ujmowana w wyniku z tytułu odsetek. Jednak, ponieważ rachunkowość zabezpieczeń nie obejmuje całości portfela, denominowanego w walutach zagranicznych a także dodatkowo biorąc pod uwagę, że do końca 2005 r. Bank nie stosował formalnej rachunkowości zabezpieczeń (całość odsetek z instrumentów pochodnych była wykazywana wówczas w Wyniku na operacjach finansowych) Bank przedstawia dane pro-forma. Rachunek pro-forma przedstawia całość odsetek na instrumentach pochodnych, ujętą w wyniku z tytułu odsetek, co ułatwia lepsze zrozumienie kształtowania się tej pozycji z ekonomicznego punktu widzenia.
Wynik z tytułu odsetek (na zasadzie pro-forma) Grupy Banku Millennium w I połowie 2006 r. wyniósł 330,6 mln zł i był o 3,8% wyższy od zeszłorocznego (318,4 mln zł). Niższa marża odsetkowa netto została zrekompensowana przez rosnące wolumeny biznesowe.
Wynik z tytułu prowizji wzrósł aż o 35% głównie dzięki funduszom inwestycyjnym, produktom w zakresie zarządzania aktywami/bancassurance oraz kredytom.
Pozostałe dochody pozaodsetkowe spadły w stosunku do ubiegłego roku ze względu na jednorazowy wynik w wysokości 26,1 mln zł, związany z dywidendą PZU, wykazaną w drugim kwartale 2005 r. Wynik z pozycji wymiany wzrósł znacząco z 42,7 mln zł do 82,1 mln zł w I połowie 2006 r., podczas gdy pozostałe wyniki na operacjach finansowych były niższe, niż rok wcześniej. Przychody operacyjne wyniosły 586,8 mln zł, co oznacza wzrost o 7,2% w porównaniu z I połową. 2005 r. (lub o12,5% gdyby wyłączyć jednorazowy wynik z tytułu dywidendy PZU w 2005 r.).
Koszty operacyjne (mln zł) |
I poł. 2006
|
I poł. 2005
|
Zmiana |
Koszty osobowe | 183,9 | 161,4 | 14,0% |
Pozostałe koszty administracyjne | 181,1 | 171,8 | 5,4% |
Amortyzacja i spadek wartości środków trwałych | 30,4 | 48,4 | -37,2% |
Całkowite koszty operacyjne | 395,5 | 381,6 | 3,6% |
W tym ekspansja i nowy wizerunek | 11,7 | ||
Koszty operacyjne bez ekspansji | 383,7 | 381,6 | 0,5% |
Koszty ogółem Grupy Banku Millennium w I połowie 2006 r. były ściśle związane z wdrożeniem nowego wizerunku Banku oraz rozpoczęciem 3-letniego projektu ekspansji sieci. Gdyby nie koszty związane z tymi pozycjami (11,7 mln zł, w tym 2,9 mln zł kosztów osobowych), koszty ogółem pozostałyby na poziomie zbliżonym do zeszłorocznego. Wzrost liczby pracowników (do 4 644) oraz kosztów (o 14%) był związany nie tylko z otwieraniem nowych oddziałów, ale także z szybkim wzrostem w poszczególnych liniach biznesowych.
Relacja koszty/dochody w I połowie 2006 r. osiągnęła 67,4%, czyli poziom zbliżony do poprzedniego kwartału i znacznie lepszy, niż rok wcześniej (kiedy wyniosła 73,2% z wyłączeniem jednorazowego zysku z tytułu dywidendy PZU).
W pierwszych sześciu miesiącach 2006 r. Grupa utworzyła rezerwy netto w wys. 18,8 mln zł. Wartość ta obejmuje pozytywny wpływ odzyskania spisanych wierzytelności w wysokości 11,1 mln zł.
Zysk przed opodatkowaniem Grupy Banku Millennium w I połowie. 2006 r. wyniósł 172,5 mln zł (+5,5% r/r), a zysk netto 139,7 mln zł.
II – WYNIKI BIZNESOWE
Według stanu na dzień 30 czerwca 2006 r., Aktywa razem Grupy wyniosły 23 408 mln zł, rosnąc o 18% rok do roku.
Kluczowe wielkości bilansowe (mln zł) |
30.06.2006
|
30.06.2005
|
Zmiana |
Aktywa razem | 23 408 | 19 830 | 18.0% |
Środki Klientów ogółem (1) | 17 159 | 14 375 | 19.4% |
– w tym Depozyty | 14 891 | 13 519 | 10.2% |
– w tym Fundusze Inwestycyjne | 2 259 | 765 | 195% |
Kredyty Udzielone ogółem | 11 967 | 8 191 | 46.1% |
– w tym Kredyty Hipoteczne | 5 401 | 2 300 | 135% |
Kapitał własny | 2 039 | 1 984 | 2.8% |
(1) w tym depozyty klientów, fundusze inwestycyjne oraz obligacje detaliczne
Wartość netto kredytów udzielonych wzrosła znacznie o 46% w porównaniu z rokiem poprzednim, wynosząc 11 967 mln zł. Wzrost po stronie kredytów wynikał głównie z dynamicznego wzrostu portfela kredytów hipotecznych, który obecnie stanowi 45% skonsolidowanego portfela kredytowego Banku. Łączny portfel kredytów hipotecznych osiągnął 5,4 mld zł dzięki rekordowej sprzedaży w wys. 1,15 mld zł w drugim kwartale 2006 r. Po pięciu miesiącach 2006 r. udział Banku w rynku nowych, sprzedanych kredytów hipotecznych wyniósł 13,5%, a w wartości portfela ogółem 8,3% (Bank przesunął się z 5-tego miejsca na 3-cie w ciągu drugiego kwartału). Pozostałe kredyty detaliczne (w tym kredyty w rachunkach kart) również wzrosły znacząco o 116% r/r, osiągając 901 mln zł. W obszarze przedsiębiorstw, leasing był najszybciej rosnącym portfelem (15,4% wzrostu r/r), osiągając 281 mln zł z tytułu nowych umów.
Liczba kart kredytowych, sprzedanych przez Bank po pierwszych sześciu miesiącach 2006 r. osiągnęła 194 tys., co oznacza jej znaczny wzrost o 123% w porównaniu z tym samym okresem roku poprzedniego. Sprzedaż kart w oddziałach wspomogła zewnętrzna sieć pośredników, której udział wynosi już 31% nowych kart sprzedanych w pierwszej połowie 2006 r. Wartość brutto kredytów, związanych z kartami kredytowymi, podwoiła się r/r, osiągając 199 mln zł.
Łączne Środki klientów, w tym fundusze inwestycyjne oraz obligacje, na 30 czerwca 2006 r. osiągnęły 17 159 mln zł, co oznacza wzrost o 19,4% r/r. Tak jak poprzednio, największy wzrost uzyskały fundusze inwestycyjne – o 195% do kwoty 2 259 mln zł – pomimo dużych wahań wyników funduszy w ciągu drugiego kwartału. 2006 r. Ponadto bank otworzył swą architekturę funduszy inwestycyjnych dla klientów zamożnych i sprzedał produkty oszczędnościowe firm zewnętrznych o wartości 238 mln zł ( na dzień 30.06.2006).
Liczba klientów indywidualnych, korzystających z usług Banku przez Internet osiągnęła 345 tys., co oznacza jej znaczący wzrost o 60% r/r. Z usług bankowości internetowej korzystało też 18 tys. firm.
III – JAKOŚĆ KREDYTÓW I WYPŁACALNOŚĆ
Jakość portfela kredytowego Grupy (liczona zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Sprawozdawczości Finansowej) na dzień 30.06.2006 poprawiła się w porównaniu do poprzednich okresów. Wielkość relacji kredytów zagrożonych utratą wartości do kredytów ogółem spadła do 8,2%. Ta poprawa była wynikiem spadku kredytów, zagrożonych utratą wartości, o 124 mln zł (11%) w okresie od czerwca 2005 r. oraz wzrostu portfela kredytów. Pokrycie rezerwami kredytów zagrożonych utratą wartości wzrosło do 67%.
Wskaźniki jakości kredytów (MSSF) | 30.06.2006 | 31.12.2005 | 30.06.2005 |
Kredyty zagrożone utratą wartości ogółem (mln zł) | 1 039 | 1 023 | 1 163 |
Kredyty zagrożone utratą wartości do kredytów ogółem | 8.2% | 10.0% | 13.1% |
Rezerwy ogółem do kredytów zagrożonych utratą wartości | 67.0% | 65,1% | 61.7% |
Współczynnik wypłacalności Grupy Banku Millennium jest wysoki i wyniósł 17% w porównaniu z 21% w poprzednim roku. Jego wysokość zmniejszyła się w stosunku do poprzedniego roku (i kwartału) w wyniku znacznego wzrostu kredytów.
IV – PROJEKTY EKSPANSJI ODDZIAŁÓW I ZMIANY WIZERUNKU
Zgodnie z zatwierdzoną strategią, w drugim kwartale 2006 r. Bank Millennium wdrożył szereg projektów w zakresie:
- Rozwoju wielosegmentowej sieci oddziałów: 160 nowych oddziałów do 2008 r.
- Nowych standardów identyfikacji oddziałów, w tym nowego logo, barw, standardów wizualnych oraz motto marki: ”Inspiruje Nas Życie”
Zmiana identyfikacji wizualnej banku
W drugim kwartale bank ukończył realizację projektu wdrażania nowej identyfikacji wizualnej. W pierwszym etapie (zrealizowanym w ciągu pierwszego kwartału) wprowadzono nową, jednolitą identyfikację oddziałów, zmieniono materiały marketingowe. Ponadto zorganizowano kampanię marketingową i informacyjną, promującą nowe logo oraz barwy firmowe. Wszystkie materiały marketingowe banku, jego strona Internetowa jak i Intranetowa oraz szata graficzna kart płatniczych i ekrany bankomatowe zostały zmienione.
W etapie II (zrealizowanym w ciągu drugiego kwartału.) dokonano zmian we wnętrzach oddziałów i w przestrzeniach bankomatowych. Wprowadzono także nowe logo oraz identyfikację wizualną podmiotów Grupy Banku Millennium (Millennium Dom Maklerski, Millennium Bel Leasing oraz Millennium Fundusze Inwestycyjne). Zmieniono oznakowanie budynku Centrali Banku (wewnętrzne i zewnętrzne). Drobne prace, konieczne dla wprowadzenia nowej identyfikacji wizualnej Banku, zostaną także przeprowadzone w trzecim kwartale.
Ekspansja sieci oddziałów
W dniu 18 maja 2006 roku Bank Millennium dokonał otwarcia pierwszego Centrum Finansowego w Bydgoszczy. Ogłoszony wcześniej program ekspansji sieci oddziałów zakładający utworzenie 160 nowych oddziałów do 2008 r. wszedł w etap realizacji. Do dziś otwarto 26 nowych (lub przebudowanych zgodnie z nowymi standardami) oddziałów, w tym 14 centrów finansowych, 8 oddziałów dla klientów detalicznych i małych firm, 3 centra kredytów hipotecznych oraz 1 oddział czysto detaliczny. Nowe i większe powierzchniowo oddziały Banku umożliwiają obsługę szeregu grup klientów w ramach jednej placówki. Centra Finansowe – nowa jednostka w strukturze Banku Millennium – oferują obsługę klientom indywidualnym, klientom Prestige, małym i średnim firmom oraz klientom hipotecznym. Ich wprowadzenie ma na celu poprawę jakości obsługi i stworzenie warunków dla sprawnej i kompleksowej obsługi Klientów. Do końca 2006 r. Bank planuje otwarcie dalszych 31 nowych lub przebudowanych oddziałów.
Łączne wydatki, poniesione do 30 czerwca 2006 r. na oba projekty – ekspansji oddziałów oraz zmiany wizerunku – wyniosły 18,4 mln zł, w tym 6,7 mln zł nakładów inwestycyjnych oraz 11,7 mln zł wydatków kosztowych. Jednocześnie bank – w związku z programem ekspansji oddziałów – zatrudnił i przeszkolił189 nowych pracowników.
V – WSKAŹNIKI KURSU AKCJI
31.03.2006 | 30.06.2006 | |
Akcje w obrocie – koniec okresu | 849 181 744 | 849 181 744 |
Kurs zamknięcia – koniec okresu (zł) | 7,20 | 6,00 |
Wartość księgowa na akcję (zł) | 2,90 | 2,40 |
Zysk z akcji (zł) | 0,08 | 0,16 |
Zwrot na kapitale (ROE) | 11,6% | 12,5% |