Branża motoryzacyjna – rynek pracy, wynagrodzenia, trendy

Jak wynika z analiz Polskiej Izby Motoryzacyjnej, największymi pracodawcami w branży motoryzacyjnej są producenci komponentów i części – zatrudniają około 81 proc. wszystkich osób związanych z tym przemysłem. Druga grupa to producenci pojazdów (prawie 16 proc.), a trzecia – producenci przyczep i naczep (prawie 3 proc.).Ostatnie wzrosty zatrudnienia były możliwe dzięki uruchomieniu produkcji modelu 500 w fabryce Fiat Auto Poland (do 2009 r. w Tychach będzie powstawało pół miliona samochodów rocznie), modelu Chevrolet Aveo w warszawskim FSO i zwiększeniu produkcji przez pozostałych producentów pojazdów, ale przede wszystkim w wyniku kolejnych inwestycji poddostawców.

W marcu 2008 roku przeciętne wynagrodzenie brutto w tym sektorze wyniosło 3 144,41 zł, czyli o 10,2 proc. więcej niż w marcu ubiegłego roku. Biorąc pod uwagę pierwszy kwartał 2008 roku i analogiczny okres 2007 roku wzrost jest jeszcze większy – 11,4 proc. – wynika z danych GUS.

Jak wynika z badania przeprowadzonego przez Instytut Keralla Research na zlecenie firmy Work Service, 9 na 10 firm w branży motoryzacyjnej poszukuje pracowników. W 94 proc. firm rekrutacje prowadzone są nieustannie. Obecnie firmy potrzebują najwięcej pracowników na bezpośrednią produkcję. W tej grupie też – jak wskazywali badani – występuje największa fluktuacja. Liczba wakatów na bezpośredniej produkcji waha się miesięcznie od 10 do 60 osób. Zazwyczaj chodzi tu o pracowników tzw. liniowych, czyli tych, od których wymagane kwalifikacje są najmniejsze. W grupie osób pilnie poszukiwanych są również specjaliści obsługujący produkcję – elektrycy, mechanicy, lakiernicy, spawacze, szwaczki i inni – w zależności od typu produkcji danego zakładu.

Stosunkowo mniej wakatów jest dla kadry inżynierskiej – od 1 do 6 w zależności od zakładu. Zupełnie nie występuje problem z kadrą menedżerską – zapotrzebowanie na nią zgłaszała tylko jedna badana firma – co wynika z faktu, że w branży automotive rozpowszechniona jest praktyka awansowania ludzi z tzw. zasobów wewnętrznych, czyli bardzo dobrze wypracowana ścieżka wewnętrznej kariery. Stosuje ją 7 na każde 10 pytanych firm tej branży.

POBIERZ RAPORT