68 proc. Polaków korzysta zarówno z bankowości elektronicznej, jak i aplikacji mobilnych banków – wynika z najnowszego raportu Santander Consumer Banku „Polak w świecie bankowości elektronicznej”. Jednak pytani o to, z którego udogodnienia korzystają częściej – niemal 70 proc. wskazuje na aplikacje bankowe. Dla ponad połowy Polaków główną przyczyną jest chęć posiadania dostępu do bankowości zawsze pod ręką.
Postęp technologiczny dotknął wielu obszarów z życia codziennego, ale także biznesu, w tym bankowości. Dzięki rozwojowi i innowacjom, ten sektor przeszedł niezwykłą przemianę od tradycyjnych metod obsługi klienta do dynamicznego świata bankowości internetowej i aplikacji mobilnych. Taka zmiana całkowicie zmodyfikowała sposób, w jaki banki dostarczają swoje usługi i produkty, a klienci z nich korzystają. Według danych raportu “NetBank” w czwartym kwartale 2023 roku aktywnych klientów indywidualnych bankowości internetowej było 23 mln, a użytkowników bankowości mobilnej 22 mln. Przy czym osób, które korzystają tylko z aplikacji bankowych jest już prawie 16 mln. Podobne wyniki odnotował w najnowszym badaniu Santander Consumer Bank. Jak wynika z raportu “Polak w świecie bankowości elektronicznej” już 68 proc. Polaków korzysta z obu rozwiązań, ale to aplikacja mobilna jest częściej wykorzystywana. Na taką odpowiedź wskazuje blisko 70 proc. respondentów.
– Nowoczesny kontakt z bankiem i zarządzanie swoimi finansami są popularne wśród wszystkich grup wiekowych. Jednak, jak wynika z naszego raportu, im starszy Polak, tym częściej korzysta z bankowości internetowej. Wśród osób powyżej 60 roku życia aż 40 proc. wybiera właśnie tę formę logowania się do banku, przy czym wśród 18-29 latków wynik ten wynosi zaledwie 9 proc. Najmłodsi zdecydowanie deklarują, że korzystają częściej z aplikacji bankowych – już 9 na 10 osób z tej grupy. Wśród seniorów odsetek ten jest już mniejszy i wynosi 49 proc. – mówi Wojciech Mikołajczyk, Product Owner z Centrum Rozwoju Otwartej Bankowości z Santander Consumer Banku.
Bankowości internetowa? Z przyzwyczajenia
Załatwianie spraw bankowych czy kontrola nad finansami może odbywać się na różne sposoby. Jak wynika z badania Santander Consumer Banku, 23 proc. Polaków częściej realizuje te zadania za pomocą bankowości internetowej, a szczególnie seniorzy (40 proc.). Dla ponad połowy respondentów główną przyczyną takiej odpowiedzi jest wygoda, a dokładniej większy ekran wyświetlania informacji na komputerze oraz łatwiejsze wpisywanie danych na klawiaturze. Odsetek ten jest szczególnie wysoki wśród osób między 50 a 59 rokiem życia. Na tę odpowiedź wskazało aż trzy czwarte ankietowanych.
Dla wielu osób bankowość internetowa była pierwszą nowoczesną formą kontaktu z bankiem i to kontynuują. Dlatego też drugim najważniejszym powodem jest przyzwyczajenie – wskazuje tak 47 proc. badanych. Najwyższy wynik odnotowano wśród seniorów. Już 6 na 10 osób z tej grupy podało to jako główną przyczynę. Z kolei niewiele młodsi pięćdziesięciolatkowie najrzadziej wybierali tę odpowiedź – jedynie 17 proc. z nich.
Wśród głównych powodów częstszego korzystania z bankowości internetowej wymienione zostało także bezpieczeństwo. 4 na 10 Polaków ma poczucie, że jest ona bezpieczniejsza od aplikacji bankowych. Takie postrzeganie dominuje wśród trzydziestolatków (49 proc.). Z kolei najrzadziej na tę odpowiedź wskazywali dwudziestolatkowie – jedynie 9 proc. z nich. Dla części ankietowanych (21 proc.) bankowość internetowa jest korzystniejsza, ponieważ uważają, że są tam funkcje niedostępne nigdzie indziej, a często z nich korzystają. Jest to ważne szczególnie dla mężczyzn. Prawie jedna trzecia z nich wskazała na tę odpowiedź. Z kolei wśród kobiet jest to istotne tylko dla 11 proc.
Aplikacja bankowa zawsze pod ręką
Z raportu “Polak w świecie bankowości elektronicznej” wynika, że aplikacje bankowe zdecydowanie dominują nad bankowością internetową. Dane pokazują, że już 7 na 10 Polaków znacznie częściej z nich korzysta. Dla ponad połowy osób głównymi powodami są stały dostęp do bankowości z poziomu smartfona oraz łatwiejsze i szybsze logowanie. Jednocześnie dla ponad 40 proc. badanych dodatkową korzyścią jest możliwość szybszych płatności w sklepach np. za pomocą BLIKA lub innych płatności zbliżeniowych. Jest to szczególnie ważne wśród najmłodszej grupy (45 proc.). Z kolei jedna trzecia Polaków wskazuje, że częściej korzysta z aplikacji, ponieważ może mieć stały podgląd swoich transakcji. Ten powód jest znacznie ważniejszy dla kobiet niż mężczyzn. 42 proc. pań zdecydowanie woli mieć wgląd w swoje płatności, przy czym na tę odpowiedź wskazuje tylko 23 proc. panów.
Powody, dla których częściej korzysta się z aplikacji bankowej zależne są od wielu czynników. Według raportu Santander Consumer Banku dla aż 30 proc. osób powyżej 60 roku życia znaczącą zaletą aplikacji są powiadomienia, dzięki którym mogą być na bieżąco z informacjami. Wśród 18-29 latków odsetek ten spada do 14 proc. Dla tej grupy istotny jest za to dostęp do usług dodatkowych takich jak zakup biletu na komunikację miejską lub opłata za parking. Na tę odpowiedź wskazała blisko jedna piąta respondentów. Z kolei wśród czterdziestolatków jest to ważne tylko dla 3 proc.
– Bankowość internetowa i mobilna pozwalają w łatwy sposób zarządzać finansami oraz mieć do nich stały wgląd. W Santander Consumer Banku klienci mają wygodny dostęp do obu tych form, dzięki czemu niezależnie od wyboru, każdy może komfortowo załatwić sprawy bankowe. Zarówno panel internetowy, jak i nasza aplikacja gwarantują zarządzanie produktami, bezpieczeństwo, możliwość szybkiej spłaty rat kredytów czy karty kredytowej oraz informacje o aktualnej ofercie. Dzięki tym rozwiązaniom klienci zyskują asystenta produktów i doradcę przy finansowaniu w mobilnym wydaniu. Pozwala nam to wychodzić naprzeciw ich potrzebom i być blisko w razie ewentualnych trudności czy pytań – mówi Wojciech Mikołajczyk z Santander Consumer Banku.
Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku – banku od kredytów metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w dniach 8 – 23 kwietnia 2024 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków korzystających z bankowości elektronicznej. Próba n = 1000.
Źródło: Santander Consumer Bank