Sposób, w jaki ludzie płacą i otrzymują płatności, zmienił się w ciągu ostatnich pięciu lat bardziej niż w całym półwieczu. Nastawienie konsumentów ewoluowało, dostosowując się do rozwiązań – od pojawienia się płatności „w tle”, przez handel online, po szybkie przyjęcie transakcji zbliżeniowych. Podczas dorocznego Forum Płatności Visa w San Francisco, Visa (NYSE: V) zaprezentowała nowe produkty i usługi, które zrewolucjonizują pojęcie karty i będą odpowiedzią na przyszłe potrzeby firm, sprzedawców, konsumentów oraz obsługujących ich instytucji finansowych.
– Branża znajduje się w kluczowym momencie – nowe technologie, takie jak generatywna sztuczna inteligencja (Gen AI), szybko zmieniają sposób, w jaki robimy zakupy i zarządzamy naszymi finansami – powiedział Jack Forestell, Chief Product and Strategy Officer, Visa. Ogłaszamy kolejną generację prawdziwie cyfrowych rozwiązań kartowych. Dziś zaprezentowaliśmy nowe funkcje kart i innowacje, które wprowadzą konsumentów w bardziej spersonalizowaną, wygodną i bezpieczną przyszłość.
Zaprezentowane produkty i usługi Visa, których wdrażanie rozpocznie się jeszcze w tym roku, obejmują:
Visa Flexible Credential
Badanie Visa wykazało, że ponad połowa użytkowników kart chce mieć możliwość dostępu do wielu kont za pomocą jednej karty. Dzięki Visa Flexible Credential staje się to możliwe, a do konsumenta będzie należał wybór, z której metody płatności w ramach tej karty skorzysta. Płacący będą mogli łatwo ustawić jej parametry i wybrać, czy chcą użyć opcji debetowej, kredytowej, płatności odroczonych typu „pay-in-four”, czy nawet punktów zgromadzonych w ramach programów lojalnościowych. Visa Flexible Credential jest już dostępna w Azji, a tego lata zostanie wdrożona w Stanach Zjednoczonych.
Zbliżeniowo za pomocą jakiegokolwiek urządzenia
Na świecie jest sześć miliardów urządzeń mobilnych, które zapewniają konsumentom możliwość korzystania z funkcji NFC i płatności zbliżeniowych. Pod koniec 2023 r. penetracja płatności zbliżeniowych Visa osiągnęła 65% na całym świecie, co stanowi dwukrotny wzrost w porównaniu z 2019 r., umacniając pozycję płatności zbliżeniowych jako jednego z najlepszych obecnie doświadczeń handlowych.
W tym roku nowe rozwiązania mobilne z tego obszaru staną się integralną częścią doświadczenia płatności Visa.
- Tap to Pay: Każde urządzenie może być teraz urządzeniem POS
- Tap to Confirm: Łatwe uwierzytelnianie podczas zakupów online
- Tap to Add Card: Zwiększa bezpieczeństwo podczas dodawania karty do portfela lub aplikacji
- Tap to P2P (płatność między osobami): Umożliwia przesyłanie pieniędzy między członkami rodziny i przyjaciółmi.
Visa Payment Passkey Service
Potwierdzenie tożsamości w świecie cyfrowym stało się niezwykle złożoną kwestią, co doprowadziło do znacznego wzrostu liczby oszustw. Obecnie liczba oszustw związanych z płatnościami online jest siedmiokrotnie wyższa niż w przypadku transakcji dokonywanych stacjonarnie.
Zbudowana w oparciu o najnowsze standardy Fast Identity Online (FIDO), usługa Visa Payment Passkey Service potwierdza tożsamość konsumenta i autoryzuje płatności online za pomocą szybkiego skanowania jego danych biometrycznych, takich jak twarz lub odcisk palca. Podczas zakupów online tego rodzaju narzędzia Visa zastępują hasła lub kody jednorazowe, umożliwiając sprawniejsze i bezpieczniejsze transakcje.
– Widzimy globalną potrzebę, by płatności online były oparte na wspólnym standardzie, interoperacyjne i proste. Nasze rozwiązania, zaprojektowane specjalnie z myślą o płatnościach, stanowią ogromną zmianę w myśleniu w naszej branży, ponieważ potwierdzają tożsamość bez zakłócania procesu płatności – powiedział Forestell. Usługa Visa Payment Passkey zwiększa bezpieczeństwo i płynność płatności online, na dowolnym urządzeniu lub stronie internetowej, na całym świecie.
Click to Pay + Visa Payment Passkey Service
Jako pierwsze wdrożenie rozwiązania, Visa integruje usługę Visa Payment Passkey Service z Click to Pay, zapewniając bardziej płynne i bezpieczne płatności na dużą skalę. Ponadto na wielu rynkach na całym świecie Visa będzie współpracować z wydawcami kart, aby umożliwić korzystanie z usługi Click to Pay i Visa Payment Passkey na nowych kartach Visa, ograniczając ręczne wprowadzanie danych karty i haseł od momentu otrzymania karty.
Pay by Bank
Rozwiązania nieoparte na karcie nie zapewniają takich samych doświadczeń płatniczych, bezpieczeństwa i ochrony jak płatności kartą. Płatności elektroniczne, takie jak przelewy ACH, zeszły na boczny tor w ramach cyfrowej rewolucji. Dzięki technologii Pay by Bank, Visa digitalizuje i usprawnia obsługę płatności z konta na konto (A2A), dając ludziom większy wybór sposobu płatności, niezależnie od tego, czy jest to przelew między kontami, ubieganie się o pożyczkę czy płatność z innego źródła np. karty kredytowej. Od czasu kiedy Visa przejęła Tink, rozszerzyła swoją działalność na całą Europę, dając milionom klientów banków innowacyjne narzędzia do zarządzania finansami i eliminując niedogodności z ich doświadczeń płatniczych. Visa wprowadza tę nową technologię do Stanów Zjednoczonych, aby pomóc swoim klientom w zapewnieniu dodatkowych, płynnych i bezpiecznych doświadczeń bankowych.
Visa Protect for A2A Payments
Visa obserwuje ponad 200 miliardów transakcji rocznie i analizuje 500 elementów danych w każdej transakcji, by identyfikować i powstrzymywać oszustwa w czasie rzeczywistym. Współpracując z sieciami płatności w czasie rzeczywistym (RTP) na całym świecie, Visa czerpie z dziesięcioleci doświadczenia w stosowaniu sztucznej inteligencji i pomaga w ograniczaniu oszustw związanych z płatnościami między kontami w sieciach RTP. Usługa Visa Protect for A2A Payments jest dostępna w Ameryce Łacińskiej i pilotażowo w Wielkiej Brytanii. Do tej pory zidentyfikowała już 60% oszustw w ramach RTP wcześniej niewykrywanych przez instytucje finansowe.
Tokeny danych
Przez ostatnie 10 lat Visa zwiększała bezpieczeństwo poprzez tokenizację, eliminując wrażliwe informacje dotyczące posiadacza karty z procesu płatności. Obecnie 29% wszystkich transakcji przetwarzanych przez Visa jest stokenizowanych. Tokenizacja przyjęła się też na szeroką skalę wśród sprzedawców i wydawców kart prawie na każdym rynku na świecie. Biorąc pod uwagę powstawanie nowych przepisów dotyczących zarządzania wrażliwymi danymi konsumentów i zmianę sposobu funkcjonowania w sieci wywołanej przez generatywną sztuczną inteligencję (Gen AI) Visa wierzy, że dane dotyczące płatności mają do odegrania ważną rolę w dostarczaniu nowych, ulepszonych doświadczeń online – i że konsumenci powinni mieć możliwość większej kontroli w tym świecie. Wykorzystując swoją infrastrukturę tokenizacji, Visa zaoferuje konsumentom kontrolę swoich danych i lepsze doświadczenia zakupowe, oparte na sztucznej inteligencji.
Projekt Visa pozwala konsumentom, których instytucja finansowa uczestniczy w programie, wyrazić zgodę na udostępnianie swoich danych podczas zakupów online, dając jednocześnie wiedzę, gdzie zostały one udostępnione i możliwość cofnięcia dostępu bezpośrednio w aplikacji bankowej. W ramach projektu, Visa i banki uczestniczące w programie umożliwiają sprzedawcom poproszenie konsumenta o zgodę na otrzymywanie bardziej spersonalizowanych ofert podczas zakupów. Jeśli konsument ją wyrazi, Visa wyda sprzedawcy prywatny token danych, uzupełniony o spostrzeżenia wygenerowane przez sztuczną inteligencję na podstawie danych transakcyjnych. Token danych może być używany wraz z modelami sztucznej inteligencji sprzedawcy w celu dostarczania kupującemu rekomendacji w czasie rzeczywistym. Visa przekaże również token danych do banku konsumenta, dzięki czemu konsument będzie mógł w łatwy sposób, w aplikacji banku, sprawdzić, gdzie dane zostały udostępnione i cofnąć pozwolenie, jeśli zmieni zdanie.