Finansowy smart shopping, czyli oszczędnościowe preferencje Polaków

Większość z nas swoje zarobki przeznacza na realizację bieżących potrzeb,
a jeżeli oszczędza, to raczej z myślą o finansowaniu celów konsumpcyjnych – wynika
z raportu „Barometr Nordea”.


Badanie preferencji oszczędnościowych Polaków, realizowane w ramach „Barometru Nordea” wykazało, że aż 82 proc. naszych rodaków w ogóle nie gromadzi dodatkowych oszczędności. Największy odsetek w tej grupie stanowią osoby w wieku 18-29 lat (94 proc.) – to przede wszystkim studenci i osoby będące na początku kariery zawodowej. Ta tendencja zmienia się wraz z wiekiem, poziomem wykształcenia, zajmowaną pozycją zawodową, a więc tym samym – z poziomem zarobków. W grupie osób 40-49 lat gromadzenie środków z myślą
o przyszłości deklarowało już 34 proc. respondentów. To najczęściej osoby o stabilnej sytuacji, zarówno życiowej, jak i zawodowej oraz finansowej, które mają wyraźnie sprecyzowane plany na przyszłość oraz środki, które mogą przeznaczyć na ich realizację.

Oszczędnościowy tradycjonalizm Polaków


Zgodnie z wynikami badania „Barometr Nordea”, Polacy coraz bardziej świadomie korzystają z produktów finansowych. Decyzja o wyborze określonego rozwiązania jest poprzedzona analizą korzyści i porównaniem z ofertą konkurencji. Decyzję o wyborze produktu finansowego podejmujemy, jeżeli spełnia on nasze oczekiwania. Należy zaznaczyć,  że Polacy rozważnie podchodzą do oferty instytucji finansowych i decydują się  na te rozwiązania, które w pełni będą wspierać ich w realizacji indywidualnych celów.

To pokazuje, że dokonując wyboru, kierujemy się rozsądkiem, a nie emocjami, i preferujemy produkty znane i mniej ryzykowne. Wśród osób, które deklarowały gromadzenie kapitału
na przyszłość, większość (aż 62 proc.) stanowią posiadacze lokat i rachunków bankowych. Blisko co czwarty oszczędzający Polak lokuje kapitał w funduszach inwestycyjnych (22 proc.) i/lub łączy polisę ubezpieczeniową z funduszami inwestycyjnymi (26 proc.). Respondenci zapytani o rozwiązania, z których korzystaliby w przypadku dodatkowych możliwości gromadzenia kapitału, najczęściej wskazywali lokaty i rachunki bankowe (42 proc.) oraz inwestycje w nieruchomości (29 proc.). Jednocześnie, niepokoi fakt, że aż 17 proc. respondentów w ogóle nie chce oszczędzać, nawet gdyby istniała taka możliwość.

Wybór produktu finansowego a struktura demograficzna


Ankietowane kobiety najchętniej ulokowałyby swoje oszczędności na lokacie lub rachunku bankowym (46 proc.), podczas gdy mężczyźni zainwestowaliby w nieruchomości (33 proc.) lub metale szlachetne (7 proc.). Te różnice międzypłciowe wynikają z potrzeby zapewnienia bezpieczeństwa sobie i rodzinie – tak jest w przypadku kobiet. Panowie chętniej sięgają po bardziej ryzykowne rozwiązania, które oferują wyższy zysk.

Badanie wykazało również istotne różnice w grupach wiekowych. W tym ujęciu, młodzi Polacy są bardziej otwarci na alternatywne metody gromadzenia środków – 12 proc. z nich przeznaczyłoby oszczędności na inwestycję w papiery wartościowe. W przeciwieństwie do nich, osoby w średnim wieku (40-49 lat), chętniej sięgnęłyby po polisy ubezpieczeniowe z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym (22 proc.). Odmienne preferencje osób w różnych grupach wiekowych wynikają m.in. z poziomu życia i czasu, który respondenci planują poświęcić na gromadzenie kapitału emerytalnego. Wyniki „Barometru Nordea” wykazały również odmienne preferencje Polaków wynikające z zajmowanego stanowiska. Pracownicy umysłowi najchętniej ulokowaliby oszczędności na lokacie bankowej (63%), podczas gdy 24 proc. pracowników średniego szczebla wybrałoby ubezpieczenia na życie z funduszem kapitałowym, natomiast osoby zajmujące stanowiska kierownicze najchętniej wybiorą fundusze inwestycyjne (ok. 25%).

Finansowy smart shopping Polaków


Smart shopping, czyli dokonywanie przemyślanych zakupów, dotyczy obecnie nie tylko branży spożywczej, turystyki czy mody, ale również odpowiedniego wyboru produktów finansowych. W tym przypadku przejawia się on m.in. w ocenie produktów i towarzyszących im cech (stopa zwrotu, dodatkowe promocje, miejsce zakupu ubezpieczenia itp.). Polacy potrafią mądrze dobierać produkty finansowe, wykorzystać dostępne na rynku promocje, ale przede wszystkim, przed podjęciem decyzji analizują oferty i dopasowują rozwiązania do swoich indywidualnych potrzeb. Do wyboru produktów finansowych podchodzą racjonalnie, bez emocji i spontanicznych decyzji. Finansowy smart shopping przejawia się m.in. w ocenie czynników wspierających długoterminowe gromadzenie kapitału. Jak wskazuje badanie „Barometr Nordea”, oceniając produkt zwracamy uwagę przede wszystkim na wysokość stopy zwrotu i oferowane oprocentowanie (66 proc.) oraz szacowaną wysokość minimalnego zysku (55 proc.). Co czwarta (26 proc.) osoba zwraca uwagę na bieżące promocje produktowe, ale już 39 proc. – na towarzyszące ulgi podatkowe. Najważniejszym czynnikiem oceny produktu ubezpieczeniowego dla osób w wieku 18-29 lat jest towarzysząca promocja (15 proc.), podczas gdy dla osób w wieku 30-39 lat – gwarancja minimalnego zysku (26 proc.).

Wyniki badania pokazują, że w czasach trudnych uwarunkowań rynkowych, zmienia się nasze podejście do finansów osobistych. To sprawia, że przed podjęciem decyzji o wyborze produktu finansowego, poszukujemy dodatkowych informacji na jego temat. Uwzględniamy oprocentowanie, horyzont inwestycyjny, prowizje i opłaty, a także porównujemy z ofertą konkurencji. Poszerzana w ten sposób wiedza przekłada się na większe zrozumienie rynków finansowych i produktów wspierających oszczędzanie. –powiedziała Katarzyna Golińska, Rzecznik Prasowy Nordea PTE oraz Nordea Polska Towarzystwa Ubezpieczeń na Życie.

Wybór produktu finansowego a preferencje klientów


Pytani o motywację do oszczędzania, respondenci jako główny powód najczęściej wskazywali zabezpieczenie przyszłości dzieci (35 proc.), ale także planowanie wydatków konsumpcyjnych w przyszłości (32 proc.). Natomiast o zabezpieczeniu swojej przyszłości emerytalnej myśli obecnie co czwarty ankietowany (24 proc.). Dokonując wyboru sposobu oszczędzania kierujemy się przede wszystkim własną oceną (75 proc.). Dodatkowo 39 proc. Polaków w procesie decyzyjnym uwzględnia towarzyszące produktowi ulgi podatkowe,

a co czwarta osoba (26 proc.) zwraca uwagę na bieżące promocje produktowe.
Na co w produktach finansowych zwracamy szczególną uwagę? Cenimy elastyczne rozwiązania, które umożliwiają wypłatę zgromadzonych środków w dowolnym terminie (43 proc.), a także zmianę wysokości i częstotliwości wpłat (42 proc.). W przypadku osób korzystających z profesjonalnego doradztwa finansowego, ocenie i analizie poddawana jest znajomość rynku przez agenta (24 proc.), a także jego wiek oraz doświadczenie (17 proc.).

GRUPA NORDEA // ++e++); // ]]>

kgolinska at nordeapolska dot pl