Nordea Polska TUnŻ SA podsumowuje rok kryzysu

Zwrot ku produktom gwarantującym ochronę kapitału to nie jedyna zmiana w wyborach inwestycyjnych Polaków w ostatnim, kryzysowym, roku. Większym powodzeniem zaczęły cieszyć się produkty pozwalające na regularne oszczędzanie. Można się jednak spodziewać powrotu Polaków do bardziej ryzykownych inwestycji, dzięki stopniowej poprawie koniunktury.

W rocznicę  ogłoszenia kulminacyjnej fali kryzysu na światowych rynkach finansowych Nordea Polska Towarzystwo Ubezpieczeń  na Życie S.A podsumowała wyniki swoich funduszy kapitałowych. Przyjrzała się też decyzjom inwestycyjnym i oczekiwaniom klientów w ostatnich bardzo trudnych dwunastu miesiącach. Wynika z nich, że zarówno klienci, jak i ubezpieczyciel mają powody do zadowolenia.

Rok po załamaniu rynków finansowych klienci Nordea Polska Towarzystwa Ubezpieczeń na Życie S.A. bez niepokoju mogą zaglądać do swoich portfeli. Najbezpieczniejsze fundusze, do których na fali paniki Polacy przenosili swoje oszczędności, przyniosły godziwe zyski i znalazły się w czołówce rankingów finansowych. Najwyższą stopę zwrotu w grupie funduszy Nordea w ostatnim roku osiągnął fundusz obligacji (7,4 proc.), rynku pieniężnego (5,88 proc.) oraz zrównoważony (3,29 proc.).

Fundusz zrównoważony zarządzany przez Nordea Polska Towarzystwo Ubezpieczeń  na Życie S.A. okazał się  bezkonkurencyjny w dłuższej perspektywie czasowej. Klienci,którzy zdecydowali się ulokować w nim pieniądze przez ostatnie 3 lata zarobili prawie 19 proc. Tym samym Nordea Polska TUnŻ S.A. zajęła pierwszą pozycję w tej grupie funduszy. Ponadprzeciętne wyniki uzyskał także fundusz rynku pieniężnego – trzyletnia stopa zwrotu sięga 14,2 proc. Mimo załamania na giełdach straty inwestorów, którzy 3 lata temu wybrali fundusz akcyjny Nordea są bardzo niskie. W ich przypadku ujemna stopa zwrotu wyniosła 9,1 proc. i był to wynik o ponad 5 pkt. proc. lepszy od drugiego w zestawieniu konkurencyjnych funduszy.

Satysfakcję ze swoich decyzji inwestycyjnych może mieć zarówno przeważająca część klientów, którzy po pierwszych symptomach kryzysu zwrócili się ku produktom gwarantującym ochronę kapitału, jak i ci, którzy nie podjęli wtedy żadnych decyzji, utrzymując długofalowy charakter swojego oszczędzania – mówi Peter Overgaard, Menadżer w Departamencie Zarządzania Produktami.  

Zwrot ku produktom gwarantującym ochronę kapitału to nie jedyna zmiana w decyzjach inwestycyjnych Polaków w roku kryzysu. Większym powodzeniem zaczęły cieszyć się produkty zakładające regularne oszczędzanie. W okresie sierpień 2007 – sierpień 2008 Klienci wpłacali do nich zaledwie co dziesiątą inwestowaną złotówkę, znacznie częściej wybierając produkty jednorazowe. Tymczasem, w ostatnim roku ten odsetek wzrósł do 42%.  
 

To bardzo dużo, biorąc pod uwagę długoterminowy charakter inwestycji regularnej – mówi Łukasz Mickiewicz z Działu Szkoleń Nordea Polska TUnŻ S.A
 
 
Podział  wpłacanych składek w produktach inwestycyjnych Nordea na produkty Unit-Linked ze składką regularną i jednorazową, przed i po bankructwie banku Lehman Brothers.

Czy po roku niepewności Polacy są gotowi na pożegnanie się z kryzysem? Według zarządzających Nordea Polska TUnŻ S.A., klimat do inwestowania staje się coraz bardziej sprzyjający. Wprawdzie nadal zdecydowana większość składek jest lokowana w produktach bezpiecznych, jednak, coraz więcej inwestorów akceptuje wyższe ryzyko licząc na wysokie zyski. Od kwietnia 2009 roku produkty  powiązane z funduszami inwestycyjnymi zebrały dwukrotnie więcej środków, niż w okresie 6 miesięcy po bankructwie banku Lehman Brothers.

W ostatnich trzech miesiącach obserwujemy zmniejszenie zainteresowania lokatami na rzecz bardziej aktywnych i ryzykownych form inwestowania, co można z dużą jeszcze ostrożnością traktować jako oznakę trwałej poprawy nastrojów wśród inwestorów – uważa Overgaard.

Źródło: Nordea Polska Towarzystwo Ubezpieczeń na Życie S.A.