Oprocentowanie lokat powoli pnie się do góry

Miniony tydzień w bankach: BNP Paribas wprowadza i promuje Konto Witalne. Alior dołącza do banków oferujących możliwość porównania i zakupu polis ubezpieczeniowych przez internet. Banki podwyższają oprocentowanie produktów oszczędnościowych i promują depozyty z dzienną kapitalizacją.

 Oczekując podwyżki stóp procentowych RPP i zdając sobie sprawę z ostatnich miesięcy atrakcyjności lokat z dzienną kapitalizacją, od poniedziałku z banków płynęły informacje o zwiększaniu stawek oprocentowania lokat i kont oszczędnościowych lub wprowadzaniu nowych, promocyjnych ofert depozytów.

Pożyczka Witalna w BNP Paribas tylko dla wybranych

Początek minionego tygodnia BNP Paribas rozpoczął pierwszą, realizowaną pod nową marką, kampanią promującą pakiet produktów nazwanych „Konto Witalne”. Mocnym punktem nowej kampanii BNP Paribas jest Pożyczka Witalna – równowartość miesięcznej pensji na dowolny cel, bez odsetek i prowizji. Aby jednak móc skorzystać z oferty, klient musi spełnić szereg warunków:

1) posiadać lub założyć konto osobiste w dowolnie wybranym pakiecie;
2) przekazywać pełne wynagrodzenie na posiadany rachunek;
3) przystąpić do pakietu grupowego ubezpieczenia na życie, trwałej lub całkowitej niezdolności do pracy oraz w zależności od źródła dochodu – ubezpieczenia utraty pracy, pobytu w szpitalu lub czasowej niezdolności do pracy;
4) przeprowadzać co najmniej 3 transakcje bezgotówkowe miesięcznie przy użyciu karty debetowej wydanej do konta;
5) osiągać dochód powyżej 2000 zł netto (umowa o pracę, działalność gospodarcza, emeryta lub renta).

Oprócz pożyczki, w ramach promocji „Konta Witalnego”, BNP Paribas oferuje także konto oszczędnościowe z gwarancją oprocentowania 5,8 proc. dla kwoty nieprzekraczającej 15 tys. zł przez sześć miesięcy. Aby założyć konto oszczędnościowe, klient musi posiadać konto osobiste z pakietem co najmniej M. Posiadacze pakietów L i XL nie zapłacą za prowadzenie dwóch kont oszczędnościowych.

Promocja BNP Paribas ma na celu silniejsze przywiązanie klientów do banku. Za pożyczką bez odsetek i wysokooprocentowanym kontem oszczędnościowym stoi konieczność założenia i aktywnego korzystania z konta osobistego oraz spełnienia szeregu regulaminowych wymagań. Czas pokaże, czy promocja mająca przyciągnąć klientów, poprzez zastosowaną ilość obostrzeń i dodatkowych warunków, przypadkiem ich nie zniechęci.

Alior startuje z marketem ubezpieczeniowym

W minionym tygodniu Alior Bank udostępnił swoim klientom możliwość porównania i zakupu polis ubezpieczeniowych przez internet w ramach marketu ubezpieczeniowego. W ofercie znalazło się 71 ofert polis (turystycznych, nieruchomościowych, komunikacyjnych oraz NNW) z 10 towarzystw ubezpieczeniowych. Bank zapowiada, że w najbliższym czasie, w markecie pojawią się także ubezpieczenia ochrony prawnej i assistance.

Aby zachęcić nieprzekonanych klientów do zakupu polisy online, bank wprowadził oferty specjalne. Korzystając z serwisu, o 20% taniej można nabyć ubezpieczenia Towarzystwa Ubezpieczeniowego Signal Iduna: NNW, turystyka i nieruchomości. Bank deklaruje również łatwy kontakt z obsługą serwisu. Poza standardowym telefonem i e-mailem można zadzwonić za darmo przez Skype oraz zamówić bezpłatną rozmowę o wybranej porze bezpośrednio na stronie marketu.

Mimo, że po ubezpieczenia w internecie sięga niewielu klientów, a rynek direct jest jeszcze w Polsce bardzo młody, Alior Bank dostrzega potrzebę posiadania w swojej ofercie również polis tego typu. Związek bankowców i ubezpieczycieli okazuje się dobrym i przyszłościowym biznesem dla obu stron, o ile klient da się do niego przekonać.

Rada ponownie podnosi stopy procentowe, depozyty powoli w górę

Zgodnie z oczekiwaniami analityków Rada Polityki Pieniężnej podczas środowego posiedzenia już po raz czwarty w tym roku podniosła stopy procentowe. Podobnie jak w styczniu, kwietniu i maju podwyżka wyniosła 0,25 punktów bazowych. Kilka banków wyprzedziło środową decyzję Rady i zdecydowało się na podwyżkę oprocentowania proponowanych produktów oszczędnościowych wcześniej.

Od początku czerwca podwyżki oprocentowania depozytów widoczne były w instytucjach holdingu Leszka Czarneckiego. Getin Bank, Noble Bank, Idea Bank i Open Finance zwiększały stawki na proponowanych lokatach lub wprowadzały nowe promocje. Ciekawym rozwiązaniem zastosowanym w przypadku promocyjnej Lokaty Rewolwer (5,01% z dzienną kapitalizacją), oferowanej na stronach Getinonline i Open Finance, jest możliwość jej zerwania po każdym minionym kwartale, bez utraty odsetek. Z pozoru długoterminowa, 24-miesięczna lokata, w praktyce może być lokatą 3-miesięczną, 6-miesięczną, itd.

Promocyjna, 3-miesięczna lokata z dzienną kapitalizacją odsetek na 5,11% dostępna jest również do 14 czerwca w Meritum Banku. To kolejny, obok lokaty na 5 miesięcy (5,21%) i lokaty 6-miesięcznej (5,28%), promocyjny depozyt codziennym naliczaniem odsetek oferowany przez Meritum. Oferty lokat znacznie uatrakcyjnił także Raiffeisen Bank. Podwyżki wybranych produktów widoczne były również w mBanku, Multi Banku, Nordea Banku i Polbanku.

Pomimo czwartej podwyżki stóp procentowych, oprocentowanie depozytów rośnie jednak nadal powoli. Banki nie potrzebują obecnie dopłacać do lokat, gdyż nie narzekają na brak płynności. Pojawiające się promocje są raczej wyrazem zachęcenia klientów do skorzystania z ostatnich miesięcy funkcjonowania obecnych przepisów dotyczących sposobu liczenia podatku od zysków kapitałowych. Zgodnie z planami Ministerstwa Finansów, z początkiem 2012 roku zniknie bowiem możliwość unikania zapłaty podatku Belki w przypadku depozytów z dzienną kapitalizacją.

Katarzyna Wojewoda-Leśniewicz
Bankier.pl

Źródło: Bankier.pl