Pocztowe TUW konsekwentnie zwiększa udział w rynku

Pocztowe Towarzystwo Ubezpieczeń Wzajemnych należące do Poczty Polskiej utrzymuje szybkie tempo wzrostu. W ciągu trzech kwartałów  2010 r. firma oferująca ubezpieczenia majątkowe i osobowe uzyskała 25,97 mln zł przypisu składki brutto, przy czym w samym III kwartale wyniósł on 10,63 mln zł.

– W tym roku roku planowaliśmy uzyskać ok. 40 mln zł przypisu składki brutto, co jest w naszym zasięgu. Zbudowanie takiego portfela będzie stanowić solidną podstawę do rozwoju naszej firmy w przyszłości. Średnioterminowa strategia do 2015 r., nad którą trwają obecnie finalne prace, przewiduje utrzymanie zrównoważonego wzrostu przychodów w kolejnych latach  – mówi Bogdan Koczorowski, prezes Pocztowe TUW.

Zrównoważony wzrost

Wzrost przypisu składki jest efektem intensyfikacji sprzedaży ubezpieczeń dla klientów indywidualnych, m.in.: wypadkowych, chorobowych, odpowiedzialności cywilnej (OC) posiadaczy pojazdów mechanicznych (OC komunikacyjne), mieszkań oraz OC ogólnej. Dzięki tym działaniom Towarzystwo rośnie kilkakrotnie szybciej niż rynek, konsekwentnie zwiększając w nim udziały. Po trzech kwartałach br. przypis składki brutto Pocztowe TUW zwiększył o 25,4 proc., licząc rok do roku, podczas gdy sektor ubezpieczeń majątkowych w Polsce rośnie obecnie w tempie 4-5 proc. – Systematycznie poszerzamy bazę klientów, oferując im nowe produkty i atrakcyjne warunki ubezpieczenia. Jednocześnie starannie dbamy o bezpieczeństwo naszego portela, a więc także naszych klientów. Dlatego wnikliwie analizujemy jego szkodowość, dostosowując poziom cen do występującego ryzyka ubezpieczeniowego – mówi Bogdan Koczorowski, prezes  Pocztowe TUW.

W październiku br., na wniosek obecnego zarządu, Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Pocztowe TUW zmieniło statut Towarzystwa obniżając  wartość udziałów członkowskich, a także liczbę udziałów, które należy wykupić przy zawarciu umowy ubezpieczenia (to specyficzne rozwiązanie obowiązuje wszystkie towarzystwa ubezpieczeń wzajemnych). Obecnie osoby fizyczne i prowadzące działalność gospodarczą powinny wykupić jeden udział płacąc symboliczną złotówkę. Do tej pory musiały wykupić odpowiednio jeden lub dziesięć udziałów członkowskich płacąc za nie 5 zł i 50 zł. Z kolei osoby prawne płacą 50 zł, zamiast 250 zł. Otwarcie na segment klienta indywidualnego i małe i średnie przedsiębiorstwa powinno przełożyć się na większą dywersyfikację portfela i rozproszenie ryzyka ubezpieczeniowego z korzyścią dla wyników finansowych Towarzystwa w kolejnych okresach.

Wyniki lepsze niż rynek

Po trzech kwartałach 2010 r. odszkodowania brutto (z udziałem reasekuratorów) wypłacone przez Pocztowe TUW zwiększyły się o 2,2 proc., do 19,54 mln zł,  podczas gdy u konkurentów odszkodowania rosły średnio w tempie dwucyfrowym (w I półroczu – według danych Urzędu Komisji Nadzoru Finasowego zwiększyły się dla całego rynku o 13,9 proc). Koszty działalności ubezpieczeniowej Pocztowe TUW wyniosły na koniec września br. 5,52 mln zł, o 9,3 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2009 r. – Wzrost kosztów, wyraźnie niższy niż przypisu składki, to efekt dyscypliny, jaką sobie narzuciliśmy. W sytuacji gdy sektor ubezpieczeń majątkowych w Polsce boryka się z bardzo poważnymi problemami wynikającymi m.in. ze zjawisk zewnętrznych, jak tegoroczna powódź, ale też agresywnej polityki cenowej niektórych konkurentów, uznaliśmy, że musimy zadbać o bezpieczeństwo firmy i naszych klientów, kontrolując w sposób odpowiedzialny wydatki – mówi prezes Koczorowski.
Pocztowe TUW spełnia przy tym z nadwyżką ustawowe wskaźniki bezpieczeństwa. Na koniec września br. pokrycie marginesu wypłacalności środkami własnymi wynosiło 598,2 proc., a rezerw techniczno-ubezpieczeniowych (wartość teoretyczna zobowiązań wobec klientów) – 167 proc. Obowiązująca Ustawa o działalności ubezpieczeniowej nakłada obowiązek 100-proc. pokrycia tych wskaźników.

Pierwsze efekty strategii

Obecny zarząd Pocztowe TUW zakłada większą koncentrację i intensyfikację sprzedaży ubezpieczeń za pośrednictwem podmiotów z Grupy Poczty Polskiej (Poczta Polska, Bank Pocztowy, Pocztowa Agencja Usług Finansowych), co już widoczne jest stopniowo w osiąganych przychodach. – Stale zwiększamy liczbę punktów, w których klienci mogą kupić nasze produkty. Od października rozpoczęliśmy ścisłą współpracę z Bankiem Pocztowym, naszym naturalnym partnerem strategicznym, oferując jego klientom, posiadaczom kart płatniczych pakiet „Bezpieczna karta”. Do końca roku chcemy wprowadzić wspólnie jeszcze kilka nowych produktów. Na dniach poszerzymy ofertę o atrakcyjne ubezpieczenie następstw nieszcześliwych wypadków, wkrótce dostępne będą kolejne produkty – mówi prezes Bogdan Koczorowski. Bank Pocztowy jest jedną z najdynamiczniej rozwijających się instytucji finansowych w Polsce. Obecnie, choć działalność detaliczną prowadzi od dwóch lat, ma już 620 tys. klientów, a ponad 100 tys. z nich ma karty płatnicze.

Pocztowe TUW stawia na rozwój oferty produktowej, przy jednoczesnej dywersyfikacji kanałów dystrybucji. Towarzystwo podpisało umowę generalną z notowaną na NewConnect, alternatywnym rynku Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie, spółką Telestrada. Jej klienci otrzymali możliwość wykupienia wraz pakietem usług telekomunikacyjnych ubezpieczenia mieszkania (lub domu).

Źródło: Pocztowe TUW