Pocztowe TUW rośnie w dwucyfrowym tempie

Pocztowe Towarzystwo Ubezpieczeń Wzajemnych, którego 100-proc. udziałowcem jest Poczta Polska działa zgodnie z przygotowaną przez zarząd strategią średnioterminową do końca 2015 r. Zakłada ona utrzymanie szybkiego wzrostu przychodów ze sprzedaży ubezpieczeń w kolejnych latach.

W ciągu trzech kwartałów 2011 r. towarzystwo, oferujące na polskim rynku ubezpieczenia majątkowe i osobowe uzyskało 30,08 mln zł przypisu składki brutto, o 15,8 proc. więcej niż w tym samym okresie ub.r. – 2011 rok jest pierwszym pełnym rokiem wdrażania naszej strategii. Kolejny kwartał potwierdza, że obraliśmy dobry kierunek, bo wygląda na to, że wzrost wartości naszego portfela jest szybszy niż rynek (w I półroczu br. według danych Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego przypis składki z ubezpieczeń majątkowych ogółem zwiększył się o 12,7 proc.) – mówi Bogdan Koczorowski, prezes Pocztowe Towarzystwo Ubezpieczeń Wzajemnych.

Koszty i ryzyko pod kontrolą

Szybkiemu rozwojowi Pocztowe TUW towarzyszy ścisła kontrola kosztów i ryzyka. W ciągu trzech kwartałów 2011 r. koszty działalności ubezpieczeniowej zwiększyły się o 10,9 proc. (do 6,12 mln zł), a więc rosły wolniej niż przychody. Wartość odszkodowań i świadczeń brutto (z udziałem reasekuratorów) wypłaconych przez Pocztowe TUW wzrosła o 10,3 proc., do 21,54 mln zł.

Zarząd dbając o bezpieczeństwo powierzonych środków utrzymywał wysoki poziom rezerw techniczno-ubezpieczeniowych (teoretyczna wartość zobowiązań wobec klientów), które na koniec września br. wyniosły 53,97 mln zł. Mimo systematycznej poprawy, po trzech kwartałach br. towarzystwo wykazywało 401 tys. zł straty technicznej, która zmalała o jednak 79,5 proc. w porównaniu z analogicznym okresem ub.r. Na koniec września br. firma miała 27 tys. zł zysku netto, wobec 702 tys. zł straty netto przed rokiem. – Nasze wyniki finansowe poprawiają się z kwartału na kwartał. Liczę, że cały 2011 r. zamkniemy na niewielkim plusie – wyjaśnia Bogdan Koczorowski, prezes Pocztowe TUW. – Nasze towarzystwo, choć szybko zwiększa przychody, nadal jest dopiero na początku swojego rozwoju, co ma oczywisty wpływ na wyniki finansowe. Spodziewamy się ich trwałej poprawy od 2013 r., gdy osiągniemy już odpowiednią skalę działalności – dodaje prezes Bogdan Koczorowski

Zgodnie z przyjętą we wrześniu ub.r. średnioterminową strategią Pocztowe TUW, na koniec 2015 r. przypis składki brutto ma wzrosnąć do 256 mln zł, co ma umożliwić mu wejście do pierwszej 20-tki krajowych zakładów ubezpieczeń majątkowych i pozostałych osobowych. Towarzystwo ma trwale wypracowywać dodatni wynik techniczny i wynik finansowy netto przysparzając grupie Poczty Polskiej SA dodatkowych dochodów i zwiększając wartość spółki matki.

Kierunek: zacieśnianie współpracy

Obowiązująca strategia zakłada intensyfikację sprzedaży ubezpieczeń za pośrednictwem podmiotów z Grupy Poczty Polskiej (Poczta Polska SA, Bank Pocztowy SA oraz Pocztowa Agencja Usług Finansowych S.A.). Od roku Towarzystwo ściśle współpracuje z Bankiem Pocztowym, swoim partnerem strategicznym w segmencie bancassurance, a jego klientom zaoferowało już cztery produkty dołączane do kredytów i pożyczek oraz kart płatniczych. Pod koniec lipca br. rozpoczęły się szkolenia dla menedżerów Usług Finansowych, rekrutujących się spośród kadry Poczty Polskiej, którzy będą odpowiedzialni za grupy pracowników zajmujących się sprzedażą ubezpieczeń w jej placówkach w całej Polsce.

– Już wkrótce Bank Pocztowy SA i Poczta Polska SA zaoferują w swoich placówkach nasze produkty stand-alone np. ubezpieczenia komunikacyjne, czy mieszkań. Zawarcie umowy zajmie ich klientom zaledwie kilka minut, bo dzięki nowemu centralnemu systemowi IT do obsługi polis będzie to odbywać się on-line – mówi Bogdan Koczorowski, prezes Pocztowe TUW. – Dzięki umowom partnerskim nie musimy inwestować w sieć sprzedaży, co przy rosnącej skali działalności pozwoli nam na wypracowywanie dodatniego wyniku finansowego, jednocześnie mamy pewność, że utrzymamy wysokie tempo rozwoju w kolejnych latach – dodaje prezes Bogdan Koczorowski.

Zgodnie z nową strategią Pocztowe TUW ma być fabryką produktów dla Poczty Polskiej SA i Banku Pocztowego SA, oferując milionom ich klientów proste i tanie produkty, m.in.: ubezpieczenia komunikacyjne (OC posiadaczy pojazdów mechanicznych, autocasco, assistance), osobowe (NNW – następstw nieszczęśliwych wypadków), turystyczne czy mieszkań. Przykładem takiego produktu może być nowe ubezpieczenie mieszkań i domów jednorodzinnych „Bezpieczny Dom”, w którym składka wyliczana w prosty sposób, w wersji pakietowej wyłącznie w oparciu o powierzchnię użytkową ubezpieczanego mieszkania lub domu. Początkowo nowy produkt będzie sprzedawany przez multiagentów oraz Pocztową Agencję Usług Finansowych SA. Od 1 stycznia 2012 r. pakiet Bezpieczny Dom będzie stopniowo udostępniany w kolejnych placówkach Poczty Polskiej S.A. w całej Polsce, co skokowo zwiększy dostępność dla jej klientów, także innych produktów Pocztowe TUW.

Źródło: Pocztowe TUW